Gå til innhold

Ansiennitet i boligbyggelag

Anbefalte innlegg

Gjest boligkjøperen
Skrevet

Jeg og typen har funnet leiligheten vi vil ha. Vi var med i budrunden men gav oss, og tenkte vi heller kunne prøve å ta den på forkjøpsrett siden han er medlem av boligbyggelaget her. Han har bare 5 års ansiennitet eller så - men er det mulig at han kan overta moren sin sin ansiennitet? Da hjelper det betraktelig, og kanskje vi klarer å få leiligheten allikevel?

Noen som kan svare meg på dette? :)

Har fryktelig lyst på denne leiligheten så håper det går!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmmm.....jeg vet at man kunne det før hvertfall. Men tror ikke det er sånn lengre. *lete etter info*

Skrevet

Hva slags boligbyggelag er det da?

Ser hvertfall at man ikke kan ha ansiennitet fra før sin egen fødselsdato.

Skrevet

Det er snakk om Fobbl - fredrikstad og omegn boligbyggelag. =)

Takk for hjelp, klarte nemlig ikke å finne noe på nettet om det :(

Skrevet

Skal ikke flytte ved siden av meg? :fnise: leilighet her til salgs.

Meeen over til det du lurte på, ja du kan overføre til barn og barnebarn.

http://www.fobbl.no/?ItemID=1448

Husk at medlemskapet kan overføres til barn eller barnebarn. Medlemskap gir deg også mange fordeler gjennom rabattordninger som er inngått med forskjellige leverandører.

Står under punkt 12 hvertfall :)

Skrevet

Tusen takk Amalie! Jeg var jo inne på hjemmesidene til fobbl men fant ingen ting jeg :sjenert: Bra du gjorde det da ;)

Vi skal faktisk flytte til sarpsborg og ikke fredrikstad, kanskje vesentlig å få med det! Men ansieniteten i fobbl kan man bruke i sobbl også så vi blir nok ikke naboer nei =)

Skrevet

Nååååååå......skuffa :tristbla:

Kunne fått meg en kg nabo nå :fnise:

Lykke til da ;)

Får satse på at dere får leiligheta :)

Skrevet

Om ansienniteten skal overføres forutsetter det at opprinnelig eier av medlemsskapet ikke eier i boligbyggelaget. ;)

Gjest Gjest_Brura_*
Skrevet

Både jeg og min kjære har medlemskap i boligbyggerlag som er eldre enn oss selv - overdratt fra besteforeldre. Vi kjøpte nettopp leilighet i bbl og brukte forkjøpsretten.

Men i f.eks OBOS, Oslo og omegn bbl, så kan man ikke ha ansiennitet eldre enn seg selv.

Skrevet
Både jeg og min kjære har medlemskap i boligbyggerlag som er eldre enn oss selv - overdratt fra besteforeldre. Vi kjøpte nettopp leilighet i bbl og brukte forkjøpsretten.

Men i f.eks OBOS, Oslo og omegn bbl, så kan man ikke ha ansiennitet eldre enn seg selv.

Så det er ikke sånn i alle boligbyggelag? Trodde det bare var en ny regel som var sånn, og at de som da fikk fra sine foreldre/besteforeldre før dette ikke ble påvirket av denne regelen.

Skrevet

Jeg som er trådstarter, orker ikke logge meg ut. =P

Siden det er et annet borettslag så får vi bare ansiennitet fra da den ordningen startet så da får vi bare ansiennitet fra 1.1.2003. Men da har vi 5 år, og jeg tviler kanskje på at det kommer så mange andre interessenter... så får krysse fingrene! Også hun som vi bød mot og som "vant" budrunden bodde i enebolig fra før så ikkesikkert at hun har vært medlem i noe boligbyggelag. Så nå krysser vi fingrene!

Men vi får ikke vite noe før om 3 uker :(

Amalie: KG naboer hadde ikke vært værst! :fnise:

Skrevet

Hele 3 uker...uff så lenge da.

Blir "by" naboer da, har like langt til særp sentrum som til fredrikstad sentrum jeg :fnise:

Skrevet

Tror du kan det, fordi jeg har overtatt oldemors.. så jeg er ganske langt fram i kø nå;-)

Skrevet
Så det er ikke sånn i alle boligbyggelag? Trodde det bare var en ny regel som var sånn, og at de som da fikk fra sine foreldre/besteforeldre før dette ikke ble påvirket av denne regelen.

Den kan ikke være så veldig ny i Oslo, hvertfall, for det har vært sånn de siste 10-15 årene, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...