Gjest boligkjøperen Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Jeg og typen har funnet leiligheten vi vil ha. Vi var med i budrunden men gav oss, og tenkte vi heller kunne prøve å ta den på forkjøpsrett siden han er medlem av boligbyggelaget her. Han har bare 5 års ansiennitet eller så - men er det mulig at han kan overta moren sin sin ansiennitet? Da hjelper det betraktelig, og kanskje vi klarer å få leiligheten allikevel? Noen som kan svare meg på dette? Har fryktelig lyst på denne leiligheten så håper det går!
Amalie_85 Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Hmmmm.....jeg vet at man kunne det før hvertfall. Men tror ikke det er sånn lengre. *lete etter info*
Amalie_85 Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Hva slags boligbyggelag er det da? Ser hvertfall at man ikke kan ha ansiennitet fra før sin egen fødselsdato.
Gjest TS Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Det er snakk om Fobbl - fredrikstad og omegn boligbyggelag. =) Takk for hjelp, klarte nemlig ikke å finne noe på nettet om det
Amalie_85 Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Skal ikke flytte ved siden av meg? leilighet her til salgs. Meeen over til det du lurte på, ja du kan overføre til barn og barnebarn. http://www.fobbl.no/?ItemID=1448 Husk at medlemskapet kan overføres til barn eller barnebarn. Medlemskap gir deg også mange fordeler gjennom rabattordninger som er inngått med forskjellige leverandører. Står under punkt 12 hvertfall
Gjest ts Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Tusen takk Amalie! Jeg var jo inne på hjemmesidene til fobbl men fant ingen ting jeg Bra du gjorde det da Vi skal faktisk flytte til sarpsborg og ikke fredrikstad, kanskje vesentlig å få med det! Men ansieniteten i fobbl kan man bruke i sobbl også så vi blir nok ikke naboer nei =)
Amalie_85 Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Nååååååå......skuffa Kunne fått meg en kg nabo nå Lykke til da Får satse på at dere får leiligheta
Noli Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Om ansienniteten skal overføres forutsetter det at opprinnelig eier av medlemsskapet ikke eier i boligbyggelaget.
Gjest Gjest_Brura_* Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Både jeg og min kjære har medlemskap i boligbyggerlag som er eldre enn oss selv - overdratt fra besteforeldre. Vi kjøpte nettopp leilighet i bbl og brukte forkjøpsretten. Men i f.eks OBOS, Oslo og omegn bbl, så kan man ikke ha ansiennitet eldre enn seg selv.
Amalie_85 Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Både jeg og min kjære har medlemskap i boligbyggerlag som er eldre enn oss selv - overdratt fra besteforeldre. Vi kjøpte nettopp leilighet i bbl og brukte forkjøpsretten. Men i f.eks OBOS, Oslo og omegn bbl, så kan man ikke ha ansiennitet eldre enn seg selv. Så det er ikke sånn i alle boligbyggelag? Trodde det bare var en ny regel som var sånn, og at de som da fikk fra sine foreldre/besteforeldre før dette ikke ble påvirket av denne regelen.
Midna Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Jeg som er trådstarter, orker ikke logge meg ut. =P Siden det er et annet borettslag så får vi bare ansiennitet fra da den ordningen startet så da får vi bare ansiennitet fra 1.1.2003. Men da har vi 5 år, og jeg tviler kanskje på at det kommer så mange andre interessenter... så får krysse fingrene! Også hun som vi bød mot og som "vant" budrunden bodde i enebolig fra før så ikkesikkert at hun har vært medlem i noe boligbyggelag. Så nå krysser vi fingrene! Men vi får ikke vite noe før om 3 uker Amalie: KG naboer hadde ikke vært værst!
Amalie_85 Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Hele 3 uker...uff så lenge da. Blir "by" naboer da, har like langt til særp sentrum som til fredrikstad sentrum jeg
mee mee Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 Tror du kan det, fordi jeg har overtatt oldemors.. så jeg er ganske langt fram i kø nå;-)
Susan Sto Helit Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Så det er ikke sånn i alle boligbyggelag? Trodde det bare var en ny regel som var sånn, og at de som da fikk fra sine foreldre/besteforeldre før dette ikke ble påvirket av denne regelen. Den kan ikke være så veldig ny i Oslo, hvertfall, for det har vært sånn de siste 10-15 årene, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå