Gå til innhold

Ovnsbakt hvitløk


X-up

Anbefalte innlegg

Hvordan lager man det?

Bør man kun bruke fersk hvitløk?

Har aldri smakt det før men det høres veldig godt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg deler hvitløken i fedd (skrelles ikke) og har den i et ildfast fat sammen med litt olje. Dekker med folie og baker ca 20 minutter. Du kan også pakke hele hvitløken i litt alumniumsfolie og bake den i ovnen (eller grille om sommeren), da trenger den litt lenger steketid. Hvitløk blir utrolig mild og god når den bakes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må den være fersk?

Har en hel kylling i ovnen nå, tenkte å ha dette som tilbehør til den + grønnsaker og poteter. Vet ikke om det passer, men fikk plutselig lyst til å lage for å vite hvordan det smaker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløken trenger ikke være helt fersk, men den må ikke ha begynt å tørke eller råtne da.

Bakt hvitløk er godt som tilbehør til mat. Hvitløksfeddene er enkle å klemme ut av skallet når de er bakt. Jeg lager forresten en veldig god hvitløksdip av dette. To hele hvitløk bakes i fedd som beskrevet over og moses med litt grovt salt. Blandes med 5 ss hver av Helmanns majones og rømme, litt pepper og paprikapulver. Kjempegodt til f.eks. ovnsbakte potetbåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvordan lager man det?

Bør man kun bruke fersk hvitløk?

Har aldri smakt det før men det høres veldig godt ut...

Slik lager jeg den:

Jeg tar én hel hvitløk per person, peller av overflødig skall utenpå og setter i en ildfast form med én cm vann. Setter dem i ovnen på 180 grader varmluft. Etter tre kvarter tar jeg dem ut og heller litt god olje (f.eks. valnøttolje) over. Inn i ovnen igjen i cirka 15 minutter til.

I mellomtiden tar jeg et stykke chèvre, moser det med gaffel og heller over fløte. Rører til det blir en fluffy krem.

Serveres med godt brød. Klem ut hvitløk fra feddene og smør på skiva, smør ostekremen oppå. Helt fantastisk smak! En perfekt liten forrett/smårett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lagde en veeeeeeldig god potetmos en gang hvor jeg klemte oppi den bakte hvitløken og blandet den inn i mosen! Kjempe digg, kan anbefales :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Jeg baker hvitløksbåtene (i skall) med potetbåter (vasket potet stekt i båter med skallet på), har over olje og salt+pepper (dette er kanskje mest for potetene sin del). Knallgodt.

Håper forresten man ikke får så ille ånde av bakt hvitløk for jeg spiser fort en del av de.

Endret av _Leela_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...