Gå til innhold

Årets far er herved kåret....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann alle sjeler som sitter oppe denne mandagen med unger som ikke vil sove - dette er hvertfall tilfelle her.

Jeg vil gjerne dele med dere den dagen jeg var så heldig å støte på "Årets far for 2007" - opplevd med egne øyne og ører.

Kona hadde gått gravid ganske lenge, så da vi passerte 7nde måned økte kinobesøkene våre betraktelig ettersom aktivitetsmulighetene skrumpet litt inn. Dagen det er snakk om var i slutten av juleferien og det var STORSLIPP av kvalitetsfilmer denne helgen (blant annet BIE-filmen) så pågangen var selvsagt enorm. Vi hadde som alltid bestilt billetter på nettet for å sikre at vi satt sammen, og på en helt ok plass, og slapp å sitte ved siden av utgangen og søplebøtta. For the record, vi skulle ikke se Biefilmen...

Gjerrige som vi er så hadde vi kjøpt drikke og godteri på en matbutikk før vi kom til kinoen (humøret var vel ikke helt der som man gidder å betale 20 kr for en flaske brus som man drikker 1/3 av før man velter'n i mørket og aldri finner den igjen). Men, ved ankomst til kinoen meldte selfølgelig behovet seg for noe popcorn el., som er typisk kinogodteri og som er en del av magien for oss som gikk på kino den gang man fikk "kakelotteri-billetter" de gangene man ville se noe annet enn filmer i 4:3. :) Det er forøvrig på den tiden det var pause (intermission) i filmene så man kunne gå ut og røyke midt i filmen, men vi var aldri gamle nok så da kjøpte vi heller mere godteri og skapte merarbeid for ryddeguttene.

Uansett, havner jeg i en kø inn mot kassen av godteri- og billetthungrige medmennesker og slapper av med tilværelsen. "Tålmodighet er en dyd" lærte aldri moren min meg, meg jeg har fortstått prinsippet (se tidligere innlegg, er et barn av 5) og klarer å holde humøret oppe og stråler som ei sol og gleder meg. Foran meg i køen står en far i 40-45 årsalderen med sin datter på 4-5 år. De har hentet seg brus, godteri og popcorn, med de (eller rettere sagt han) har ikke tatt høyde for hva slags dag dette er å kjøpe billett til årets mest populære film (den tidligere nevnte BIE-filmen) 10 minutter før filmstart, så det er selfølgelig utsolgt når de kommer til kassen. DA skjer det som jeg håpet at ingen norske barn noensinne vil få oppleve - en voksen som river et barn ut av sin fantastiske, drømmende og pulserende tilværelse pga sin egen idioti OG legger skylden på andre(indirekte, men dog..). De kommer til kassen og hun som betjener den bekrefter selfølgelig at det er utsolgt og han sier da til datteren sin "Det blir visst ingen kino i dag, vi må sette tilbake godteriet" (med en slags stakkarslig stemme.....idiot tenkte jeg....), hvorpå den stakkars jenta begynner å grine og går bakover i lokalet for å sette tilbake popcornet.. Fytterakker'n....

Jeg må si at det er lett å være etterpåklok, men der og da tenkte jeg faktisk ikke på hva jeg virkelig burde lært den mannen om oppdragelse, barn og følelser. Det er nok ikke mange som ville reagert spontant og ikke minst riktig på det, spesielt ikke når det gjelder noen andres barn (kjente selfølgelig at jeg fikk en HUFF-følelse og et stort grøss gikk gjennom kroppen), men gjennom hele kinoen fikk jeg selfølgelig irritert meg og tenkt over hva han (eller jeg?)kanskje BURDE ha gjort.

Følelsen jeg satt med etter kinoen gikk kun til datteren hans.. Når man først har gått i fella og rett og slett "driti-på-draget" så må man da hvertfall prøve å rett opp litt, eller hva?? Ta med godteriet, forklare jenta på en enkel måte at man ikke fikk billetter fordi det var fullt, MEN at vi kan se en annen film i dag og heller ta med godteriet og kose oss. Så ser vi filmen en annen dag.... At det går an....fikk litt vondt i sjelen den dagen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo rett og slett hende at mannen ikke kom på andre løsninger der og da. Han ble kaskje totalt overrumplet.

Dessuten skjønner jeg godt at han ikke kjøpte og tok med det dyre godteriet hjem, når han likevell ikke kjøpte biletter i kassa.

Jeg ser for meg at han dro på kolonialen og kjøpte godteri og akkurat den filmen datteren ville se på dvd.

:fnise:

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Synes ikke dette var så ille jeg. Han visste vel ikke hva han skulle si, og er jo ikke så lett når du står i den køen og billetene er utsolg. Er du en så mye bedre far da?

Kanskje han i ettertid tenkte at han handlet feil, men kom ikke på den riktige måten i en lang kø med utålmodige folk bak seg?

Vi er bare mennesker og jeg synes ikke denne faren gjorde noe galt. han forklarte sikkert ungen etterpå hvorfor

Skrevet

Lett å være dømmende.

Er det mulig han hadde tatt med dattern sin på en impulstur og derfor ikke hadde kjøpt billetter på forhånd?

Jeg vet ikke om jeg ville betegne det som å "drite på draget".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...