Gå til innhold

Antidepressiver

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Hei,

Jeg vet at ad (noen av de i hvert fall) kan ha veldig god effekt på angst. Har selv gått på det i en periode (en stund siden), og merket i hvert fall bedring.

Nå føler jeg at jeg kunne kanskje ha nytte av å prøve ad igjen, men er alikevel litt usikker. Sliter med både depresjon og angst, men det er nok angsten som er mest fremtredende og den jeg sliter mest med.

Jeg svinger veldig i energinivået mitt noen ganger. Noen ganger er jeg veldig optimistisk og legger mange planer. Om å begynne et nytt og bedre lif for eksempel. Altså å spise sunnere, slutte å røyke, trene osv. Der og da er jeg overbevist om at jeg klarer det, men så går det en kort stund, også ”detter” jeg ned igjen liksom. Sånn har jeg vært i flere år, og jeg blir mer og mer oppgitt over meg selv for det. For jeg vet jo at blant annet det å få en sunnere livsstil helt sikkert ville dempet eller kanskje også eliminert bort både angst og depresjon.

Akkurat nå er jeg i en ekstremt vanskelig livssituasjon. Det har jeg vært en stund, og jeg skjønner at uroen kommer på grunn av det. Det jeg lurer på er om det er noen her som har prøvd ulike type ad, og hvilken effekt du mener du har fått fra det? Både positive og negative effekter, eller evt ingen effekt. For min del merket jeg at jeg ble noe ”flat” sist jeg brukte det, men i det minste hjalp det meg til å holde meg oppe da jeg gikk på de. Det er det jeg evt ønsker å få de for nå også. At jeg kan komme opp et par hakk, få noe mer energi, slik at jeg kan få gjort de endringene som trengs for å forbedre livssituasjonen. Deretter kan jeg sikkert klare meg uten, men da må jeg jo trappe langsomt ned først selvsagt.

Jeg har lest så mye motstridende om ad, så er så i tvil. Samtidig så orker jeg ikke dra meg selv opp fra grøfta lenger. Vet ikke om jeg er i stand til det så mye lenger heller.

Derfor håper jeg at så mange som mulig vil dele sine erfaringer her, både positive og negative. Hvilket merke du bruker, hvor lenge du brukte medisinen, hvordan syns du at du ble? Hjalp det også mot angst? Fikk du mer energi og ”guts”? La du på deg? Fikk du mer overskudd til å for eksempel trene? Greide du å konsentrere deg lettere om studier for eksempel osv osv.

Mange spørsmål det her, men håper dere vil dele deres erfaringer. Det betyr mye for meg.

PS. Skal til legen i morgen, så driver å forbereder meg nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lill_*
Skrevet

Går på fontex og jeg har hatt effekt av det. Ikke så mye som jeg hadde håpet, men nok til at jeg vil fortsette. Har ikke fått noen bivirkninger, men dosen min er heller ikke den høyeste. Går også til terapi en gang i uken, og har gjort det snart 1 år. Sliter forresten med angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Husk at antidepressiver egentlig ikke skal bruke med mindre du går i terapi i tillegg og kan få oppfølging.. Lykke til:)

Gjest Gjest_unni_*
Skrevet
Hei,

Jeg vet at ad (noen av de i hvert fall) kan ha veldig god effekt på angst. Har selv gått på det i en periode (en stund siden), og merket i hvert fall bedring.

Nå føler jeg at jeg kunne kanskje ha nytte av å prøve ad igjen, men er alikevel litt usikker. Sliter med både depresjon og angst, men det er nok angsten som er mest fremtredende og den jeg sliter mest med.

Jeg svinger veldig i energinivået mitt noen ganger. Noen ganger er jeg veldig optimistisk og legger mange planer. Om å begynne et nytt og bedre lif for eksempel. Altså å spise sunnere, slutte å røyke, trene osv. Der og da er jeg overbevist om at jeg klarer det, men så går det en kort stund, også ”detter” jeg ned igjen liksom. Sånn har jeg vært i flere år, og jeg blir mer og mer oppgitt over meg selv for det. For jeg vet jo at blant annet det å få en sunnere livsstil helt sikkert ville dempet eller kanskje også eliminert bort både angst og depresjon.

Akkurat nå er jeg i en ekstremt vanskelig livssituasjon. Det har jeg vært en stund, og jeg skjønner at uroen kommer på grunn av det. Det jeg lurer på er om det er noen her som har prøvd ulike type ad, og hvilken effekt du mener du har fått fra det? Både positive og negative effekter, eller evt ingen effekt. For min del merket jeg at jeg ble noe ”flat” sist jeg brukte det, men i det minste hjalp det meg til å holde meg oppe da jeg gikk på de. Det er det jeg evt ønsker å få de for nå også. At jeg kan komme opp et par hakk, få noe mer energi, slik at jeg kan få gjort de endringene som trengs for å forbedre livssituasjonen. Deretter kan jeg sikkert klare meg uten, men da må jeg jo trappe langsomt ned først selvsagt.

Jeg har lest så mye motstridende om ad, så er så i tvil. Samtidig så orker jeg ikke dra meg selv opp fra grøfta lenger. Vet ikke om jeg er i stand til det så mye lenger heller.

Derfor håper jeg at så mange som mulig vil dele sine erfaringer her, både positive og negative. Hvilket merke du bruker, hvor lenge du brukte medisinen, hvordan syns du at du ble? Hjalp det også mot angst? Fikk du mer energi og ”guts”? La du på deg? Fikk du mer overskudd til å for eksempel trene? Greide du å konsentrere deg lettere om studier for eksempel osv osv.

Mange spørsmål det her, men håper dere vil dele deres erfaringer. Det betyr mye for meg.

PS. Skal til legen i morgen, så driver å forbereder meg nå.

Har du blitt diagnostisert?Hvis humøret svinger veldig kan det jo være at du lider avbipolar lidelse..?(manisk/depressiv)I så fall skal man ha en viss type medisin mot dette...Ellers er det veldig forskjellig hvilke medisiner som hjelper hver enkelt.

Skrevet

Jeg har en blanding av panikkangst og generalisert angst, og bruker Efexor, 1 tablett morgen og kveld. Har effekt av det, selv om formen selvsagt varierer litt... Men alt i alt har jeg det bedre med meg selv nå! Har ikke lagt på meg noe. Den første uka var pyton, med bivirkninger ad mass, konstant hodet-fullt-av-bomull-følelse, men det ga seg heldigvis. Ellers venter jeg nå på time hos psykolog, noe jeg ser fram til. Skal bli deilig å få bearbeidet og snakket rundt diverse ting jeg grubler på.

Kan også anbefale deg å ta en titt på bøker Ingvard Wilhelmsen har skrevet om angst, de er lettleste og har lært meg mye om hvordan man skal tenke osv. Lykke til, det er deilig å vite at man ikke er alene om angst...

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Hei igjen, og takk for alle svar :)

Er enig i det at piller, enten det er ad eller noe annet ikke er noen "mirakelkur" som fjerner alle problemer. Men jeg trengte virkelig noe nå som forhåpentligvis kan løfte meg opp et par hakk. Var hos legen og fikk Cipralex. Har brukt de før med godt resultat. Tror feilen jeg gjorde sist var at jeg gikk for kort tid på de. LIkte liksom ikke tanken på å gå på det. Men nå skal jeg bruke de en tid, og håper de virker som de skal. Hvis de kan gi meg litt mer energi og pågangsmot så skal tiden jeg går på de brukes til å endre en vanskelig situasjon, slik at jeg da fjerner det som er årsaken til angst og depresjon.

Til du som spurte om jeg har fått diagnose. Har ikke fått det nå, men jeg fikk diagnosen depresjon og generalisert angst for noen år siden. Det er det samme jeg sliter med nå. Men har som sagt gode perioder innimellom. Har lurt på selv om jeg kan ha en bipolar lidelse (men da av en mildere variant). Har ikke spurt om å bli utredet for dette. Kommer nok til å gjøre det, men har ikke sjans til det nå pga livssituasjonen. Mye av problemene nå kommer pga langvarig arb. ledighet og dertil rasert økonomi. Håper først å få snudd dette, og så får jeg se om jeg skal be om å bli henvist til utredning for bipolar når hodet er litt mer over vann igjen. Da vil jeg vel også lettere kunne se selv, om disse svingningene blir mer stabile når livet blir bedre igjen - eller om de kom av en tøff situasjon.

Takk til sisu for bokanbefaling. Den skal jeg sjekke ut :) Kan for øvrig anbefale en fin bok tilbake som heter "Tenk deg glad" av David D. Burns. Den er veldig fin og lettlest, selv om den ser litt skremmende ut *lol*... Den er stor som en murstein. Men er lagd mest som et oppslagsverk, du trenger ikke lese non-stop fra perm til perm.

Ha en fin dag :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...