Gå til innhold

Katt og klorebrett

Fremhevede innlegg

Gjest Whiskas
Skrevet

Har en voksen katt som ikke er interessert i klorebrettene sine... Hun er en omplasseringskatt og skal være inne et par uker til før hun kan gå ut. Tenkte ikke å få rasert møblene heller. Hvordan kan jeg få henne til å bruke klorebrettene?

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

Hver gang hun klorer på noe sett henne bort på klorebrettet. Og når hun klorer på det gi henne en godbit.

Slik gjorde vi med vår og den lærte etter en stund.

Skrevet

Du kan prøve å spraye det med catnip-spray, det er en lukt som mange katter elsker.

Skrevet
Du kan prøve å spraye det med catnip-spray, det er en lukt som mange katter elsker.

Ja, dette er jeg enig i!!

Det finnes flere typer spray å få kjøpt hos dyrehandlere:)

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er catnip egentlig?

Kattemynte

- planten noen katter elsker og andre ikke bryr seg om

Kattemynte/Catnip (Nepeta cataria) er en plante i myntefamilien som vokser vilt - egentlig som et ugress. Denne planten finnes mange steder i USA, særlig i midtvesten.

Kattemynte finnes i mange ulike form (levende planter, tørkede blader, flytende mikstur & spray), og de fleste katteleker inneholder kattemynte, selv om de blir fort "utbrukt" luktmessig.

Kattunger under tre måneder viser vanligvis ingen spesiell interesse for kattemynte. Eldre katter kan derimot bli helt ville og rulle seg, gni seg, hoppe og sprette og male av ubegrenset glede og velbehag. Selv for katter som blir "høye", er planten helt harmløs og fører ikke til avhengighet.

Reaksjonene på kattemynte kan variere sterkt fra katt til katt, og over 1/3 av alle katter reagerer ikke på kattemynte i det hele tatt – så det er altså flere katter som liker kattemynte enn dem som ikke liker den.

Dette kan virke merkelig, men det ser ut som om de ulike reaksjonene varierer også med hjemmemiljøet, kattens genetiske anlegg og kattens kjønn (hannkatter reagerer som oftest sterkere enn hunnkatter). Hvis en katt som ellers reagerer på kattemynte er i et fremmed miljø eller er engstelig for noe, så kan det godt hende at den ikke reagerer på kattemynte.

Katter fra visse avlslinjer vil heller ikke vise noen reaksjon på kattemynte. Ingen forstår akkurat hva det er som gjør den genetiske forskjellen, men det er bevist at slike preferanser kan avles inn ved å bruke avlslinjer som tiltrekkes av kattemynte.

Mellom bladene og grenene finnes et stoff som utløser en opplevelse som varer i noen minutter. Dette stoffet heter "nepatalactone", og det har mange likhetstrekk med hunnkatters urin. Dette kan forklare hvorfor fertile hannkatter reagerer sterkere på kattemynte enn hunnkatter og kastrater.

Det kan være en god idé å sette inn "kattemøblene" med kattemynte, for at katten skal tiltrekkes til "sine områder".

Skrevet

Kjøpte catnip-spray i dag og sprayet på klorebrettene, og katten min ble faktisk stående og snuse og slikke på brettene. Så det falt i smak...

Skrevet

Mine liker ikke klorebrett, men da jeg kjøpte en klorestav gikk det bare noen minutter før de kasta seg over den. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...