Gå til innhold

Jeg: en gammeldags kvinne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg: en gammeldags kvinne…

Jeg får hele tiden høre hvor vanlig alt er, ingenting er ”uvanlig” lenger… vi lever jo i 2008!

… men jeg klarer ikke se det ”vanlige” med at kvinner og menn i alle aldre (gjerne i et forhold) råkliner med andre av samme kjønn på fest. Homofile/seksuelle, eller bifile/seksuelle? Å nei da, det er visstnok bare ”vanlig” å gjøre slikt nå…

… jeg klarer ikke se det ”vanlige” med at kvinner velger å bli gravide for å få en ”attpå-klatt” som er jevnaldring med barnebarnet, men det er visstnok også ”vanlig” i følge en nabo som har termin på samme tid som sin svigerdatter…

… jeg klarer ikke å se det ”vanlige” med å nedprioritere husarbeidet, når det er et faktum at forekomsten av astma og allergi hos barn har økt betraktelig de siste årene. Det er visstnok ”vanlig” å anse dem som tørker støv mer enn en gang i mnd for å være hysteriske, og ha støv på hjernen.

… jeg klarer ikke å se det ”vanlige” med å la barn være oppe til midnatt (eller lenger) når de skal på skolen dagen etter. Barn trenger ikke mindre søvn i dag, enn de gjorde for 10 år siden. Men det er visstnok også ”vanlig” i dag.

… jeg klarer ikke se det ”vanlige” med den manglende respekten jeg hører om i det daglige. Jeg mener man skal møte alle med respekt. Jeg starter med 100% respekt, og enten opprettholdes den på 100%, eller så blir den redusert… det er avhengig av personene videre opptreden mot meg.

Det ”vanlige” i dag er visstnok at respekt er noe man må gjøre seg fortjent til å få, den skal ikke opprettholdes som jeg mener er vanlig, men den skal bygges opp fra 0.

Dette er noe av det som gjør meg gammeldags, det finnes mange andre grunner også.

Hva med deg? Er du gammeldags på noen områder, eller er du moderne på alle punkt, og synes at alt er ”vanlig”?

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Nå sier forskningen at det er den overivrige vaskingen som fører til astma og allergier. Barnas immunforsvar får ikke noe å jobbe med rett og slett.

Skrevet
Nå sier forskningen at det er den overivrige vaskingen som fører til astma og allergier. Barnas immunforsvar får ikke noe å jobbe med rett og slett.

Jeg kan godt svare på den:

Må alt være enten/eller? Enten har du støv på hjernen, eller så vasker du når du gidder? Finnes det ikke en mellomting her?

Synes du ikke det er en forskjell på en gang i måneden (evt hver 2. mnd), og en gang om dagen? Eller en gang i måneden, og en gang hver 2. uke?

Så vidt jeg har forstått er en kombinasjon av kjemiske rengjøringsmidler, at hus blir FOR rent, men også manglende renhold, større bruk av elektrisk oppvarming osv... som forårsaker økningen i antallet barn med astma og allergi.

Dessuten er det ikke mengden allergener som "beskytter", men at det er allergener tilstede som "herder" immunsystemet.

Huset/leiligheten blir ikke klinisk ren for støv ved støvtørring og vasking oftere enn en gang i mnd.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er sikkert gammeldags på flere områder, men jeg ser ikke helt relevansen i å sammenlikne med hva som er "vanlig". At en nabo får barn i voksen alder (40-45) er vel ikke noe stort problem, og jeg vet ikke hvor "vanlig" det er heller. Eller hvorfor jeg skulle bry meg med det, enten det var vanlig eller uvanlig. Som et eksempel, da.

Når det gjelder klining med folk av samme kjønn så er ikke det noe som foregår i min omgangskrets bortsett fra de som er homofile, da. Jeg foretrekker generelt at folk ikke er intime helt opp i trynet mitt, enten de ønsker å vise fram snopp, pupper eller kline med menn, kvinner eller annet, og omgåes derfor stort sett ganske anstendige folk med ca samme grenser som meg selv.

Når det gjelder områder jeg er "gammeldags" på, kan jeg nevne høflighet og folkeskikk i offentlig rom og at man som forelder har ansvar for å ta med seg ungen rundt og lære hvordan den bør oppføre seg i slike settinger. Jeg har også blitt litt gammeldags når det gjelder matlaging og matauk, og tildels når det gjelder forbruk generelt. Jeg kommer aldri til å pusse opp kjøkkenet hvert femte år selv om jeg har råd til det, for å si det sånn.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, men jeg bryr meg om at jeg blir karakterisert som "gammaldags" og får kommentarer om at "du må følge med tiden, slikt er vanlig nå, vi lever jo tross alt i 2008", når jeg:

- danser og har det moro sammen med et relativt nytt bekjentskap (kvinne), og hun under dansen begynner å beføle meg, og prøver å kysse meg...

- gratulerer naboen (48) med at hun skal bli bestemor, og ikke helt klarer å skjule forbløffelsen når hun forteller meg at hun skal bli mor på samme tid...

- holder fast ved mine vaskerutiner, selv om det er hyppigere enn en gang i mnd...

- sender barna til sengs 21.30 med det argumentet at de skal på skolen dagen etter...

- møter mennesker med respekt, og forventning om å bli møtt med tilsvarende respekt tilbake.

Jeg er også gammeldags når det gjelder høflighet, folkeskikk, økonomi, forbruk, mat osv... men dette har jeg ikke fått kommentarer på... ennå. ;)

Skrevet
… men jeg klarer ikke se det ”vanlige” med at kvinner og menn i alle aldre (gjerne i et forhold) råkliner med andre av samme kjønn på fest. Homofile/seksuelle, eller bifile/seksuelle? Å nei da, det er visstnok bare ”vanlig” å gjøre slikt nå…

Det er nok relativt. Det er ikke vanlig i min omgangskrets i alle fall. Men jeg tror det er mer vanlig at ungdommer utforsker det mer enn før.

… jeg klarer ikke se det ”vanlige” med at kvinner velger å bli gravide for å få en ”attpå-klatt” som er jevnaldring med barnebarnet, men det er visstnok også ”vanlig” i følge en nabo som har termin på samme tid som sin svigerdatter…

Heller ikke dette er vanlig blant de jeg kjenner. Det somhar blitt vanligere er at kvinner får barn med større aldersforksjell som følge av "mine, dine, våre"-barn.

… jeg klarer ikke å se det ”vanlige” med å nedprioritere husarbeidet, når det er et faktum at forekomsten av astma og allergi hos barn har økt betraktelig de siste årene. Det er visstnok ”vanlig” å anse dem som tørker støv mer enn en gang i mnd for å være hysteriske, og ha støv på hjernen.

Det er også et faktum at inneklimaet er endret som en følge av nye byggematerialer som gjør husene tettere.

… jeg klarer ikke å se det ”vanlige” med å la barn være oppe til midnatt (eller lenger) når de skal på skolen dagen etter. Barn trenger ikke mindre søvn i dag, enn de gjorde for 10 år siden. Men det er visstnok også ”vanlig” i dag.

Kan ikke si at jeg kjenner igjen dette som spesielt vanlig heller jeg..

… jeg klarer ikke se det ”vanlige” med den manglende respekten jeg hører om i det daglige. Jeg mener man skal møte alle med respekt. Jeg starter med 100% respekt, og enten opprettholdes den på 100%, eller så blir den redusert… det er avhengig av personene videre opptreden mot meg.

Det ”vanlige” i dag er visstnok at respekt er noe man må gjøre seg fortjent til å få, den skal ikke opprettholdes som jeg mener er vanlig, men den skal bygges opp fra 0.

Man skal møte nye mennesker med normal høflighet og folkeksikk. Det er ikke det samme som respekt etter min mening. Jeg kan jo ikke respektere f eks meninger jeg ikke kjenner.

Gjest Gjest
Skrevet
Man skal møte nye mennesker med normal høflighet og folkeksikk. Det er ikke det samme som respekt etter min mening. Jeg kan jo ikke respektere f eks meninger jeg ikke kjenner.

Jeg viser mennesker respekt, ikke bare meninger...

Både høflig og respekt betyr å være hensynsfull.

respek't -en (fra lat. 'det å ta hensyn', av respicere 'se tilbake') aktelse, ærbødighet, lydighet

høflig a2 (fra lty, ty., av ty. Hof 'hoff', eg 'som sømmer seg ved hoffet') som er hensynsfull
Skrevet

Jeg er nok gammeldags på enkelte ting i og med at jeg mener at min generasjon (jeg er 30) og de yngre enn meg generelt sett er bortskjemte og at mange mangler respekt, høflighet og rett og slett dannelse.

Skrevet

Respekt kommer av ordet hensynsfull i sammensetning med å se tilbake, hvilket ikke betyr det samme som høflig. Å respektere defineres litt annerledes enn respekt, nemlig at man har aktelse for noe(n). Deg om ditt, men jeg synes det er vanskelig å ha aktelse for noen jeg ikke kjenner og vet hva står for. Hva er det jeg skal ha aktelse for liksom?

Du utelot forøvrig "og dannet" som er en del av definisjonen på høflig - høflig betyr ikke bare hensynsfull.

Skrevet
Jeg er nok gammeldags på enkelte ting i og med at jeg mener at min generasjon (jeg er 30) og de yngre enn meg generelt sett er bortskjemte og at mange mangler respekt, høflighet og rett og slett dannelse.

Jeg også. Forøvrig er jeg konservativ, men det plager meg svært lite.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes personlig at eldre mennesker er mye verre når det gjelder dette. Jfr denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=313412

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du er så gammeldags skjønner jeg ikke hvorfor du synes det er så rart. Det er først i vårt århundre kvinner for alvor har sluttet med å få barn fra pubertet til menopause, så det har vært helt vanlig at mødre har fått sine yngste barn etter at de eldste barna har begynt å få barn selv.

Skrevet
Hvis du er så gammeldags skjønner jeg ikke hvorfor du synes det er så rart. Det er først i vårt århundre kvinner for alvor har sluttet med å få barn fra pubertet til menopause, så det har vært helt vanlig at mødre har fått sine yngste barn etter at de eldste barna har begynt å få barn selv.

Og hvis du leser det andre innlegget mitt (innlegg 5 tror jeg det er) ser du at det ikke er jeg som mener at jeg er gammeldags på disse områdene, men at andre mener jeg er gammeldags.

Skrevet

Jeg føler meg ikke gammeldags, men jeg er faktisk enig der :-D

Skrevet

"Jeg er sur fordi jeg blir kalt gammeldags, når de andre egentlig er sure fordi jeg er litt bedre enn andre, og min misbilligelse skinner igjennom eller uttales direkte."

Har forøvrig ikke sett en boom av nybakte mødre i bestemoralder, blitt befølt av kvinne på dansegulvet, sett mange sammekjønnspar kline i tide og utide, vært inne i mange tydelig uvaskede hjem osv. I det hele tatt ser det for meg ut til at folk flest styrer seg greit, moderne eller gammeldagse.

Gjest Tara1
Skrevet

Jeg er også gammeldags... :fnise:

(og ut i fra de eksemplene du kom med tror jeg nesten vi kjenner de samme menneskene...)

Jeg kan ikke fordra å ha samtaler via SMS, mail, eller msn... de er brukbare til å gi beskjeder (mailen bruker jeg som brev), men som samtalemedier er de totalt uinteressante for meg.

Jeg liker å høre stemmen til den jeg samtaler med!

Og de av mine mer tekniske komfortable venner ler av meg, og ber meg ta skrittet inn i det 21. århundre. :gjeiper:

Og hvis de en gang ringer i stedet for å sende en sms, eller enda bedre stikker innom, og jeg må avbryte samtalen noen sekunder fordi jeg må ta brødet ut av ovnen, ler de like mye av meg da også.

Da spør de gjerne om jeg ikke har hørt om en nymotens oppfinnelse som heter "kjøpebrød", eller nest best: "brødbakemaskin". :ler:

Ellers mener jeg også at høflighet er en godt skjult egenskap i mange situasjoner, og at det er veldig mye egoisme ute å går i samfunnet generelt.

Siden det sikkert faller under kategorien: "gode, gamle dager", er jeg vel gammeldags på det punktet også....

Men, til tross for at alle mine gammeldagse holdninger og væremåte, har jeg likevel et tildels "moderne" menneskesyn, så det veier nok opp for at jeg har utrangerte meninger på andre områder. ;)

Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg ser heller ikke poenget med å kline med folk en ikke er tiltrukket av (dersom en er skeiv er det selvfølgelig noe annet). Synes ikke det er greit å kline med andre når en er i forhold. Selv er jeg nok heller ikke typen til å ha one night stands. Er også enig når det kommer til det å ha respekt for andre.

Jeg synes likevel du virker fordømmende. Selv om ikke jeg kliner med folk av samme kjønn på fest, fordømmer jeg ikke andre som gjør det.

Skrevet

Jeg får hele tiden høre hvor vanlig alt er, ingenting er ”uvanlig” lenger… vi lever jo i 2008!

Jeg kan heller ikek tenke meg å "råkline"med en annen kvinne, men jeg kan virkelig ikke se noe galt i at andre gjør det, for de om det.

Kan du forklare meg hva som er galt i å få barn i 40-45 års alderen? Jeg personlig synes ikke det er verre enn å få barn i ung alder(under 25)i alle fall, og jeg har flere venninenr som har fått barn i 40 årene, uten at jeg ser noe galt i det.

Ikek har jeg barn, og ikke har jeg astma og/eller allergi, så at jeg ikke tørker støv i leiligheten min 7 dager i uken ser jeg virkelig ikke problemet med.

Hvilken aldersgruppe av barn sikter du til? Hvis det er en 17 åring ser jeg ikke noen problem i å la dem legge seg når de vil, hvis det er en 10 åring synes jeg det er uansvarlig av foreldrene.

Selvsagt skal en ha respekt for andre mennesker, og de som ikke har det tror jeg heller tilhører unntaket enn regelen. Heldigvis.

Dette er noe av det som gjør meg gammeldags, det finnes mange andre grunner også.

Hva med deg? Er du gammeldags på noen områder, eller er du moderne på alle punkt, og synes at alt er ”vanlig”?

Det har jeg allerede svart på:)

Gjest Jente37
Skrevet

Hipp hura for deg :klemmer: Da er jeg også gammeldags :-)

Skrevet

Jeg er visst veldig vanlig, iflg din beskrivelse. Synes du det er noe en bør vise ærbødighet ovenfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...