Gå til innhold

Gamle mennesker

Anbefalte innlegg

Gjest Snill ungdom
Skrevet

Jeg reiser meg alltid for gamle mennesker på bussen, tar hensyn på gata, og overalt. Smiler pent og hjelper til om de har problemer med noe. Men hvorfor orker jeg, når så mange er bare sure tilbake?

I dag gikk jeg inn i en butikk, hadde det litt travelt, men stilte meg i kø siden jeg gjerne ville ha hjelp til å finne det riktige produktet. Det er kun et menneske foran meg, og hun er snart klar til å betale. I det det blir min tur kommer ei gammel, krokete kjerring, og spaserer rett bak disken og sier hva hun skal ha. "Et øyeblikk, bare" sier damen i kassen, og skal til å henvende seg til meg, men den gamle insisterer og legger ut om hva hun skal ha. Kassadamen peker på reolen der det hun leter etter henger, men den gamle tar hånden hennes og drar henne med seg. Hun trenger hjelp til å nå opp, vurdere, og bestemme seg for merke. Kassadamen kommer tilbake til kassen, men da har den gamle allerede rukket å dytte meg unne sånn at hun får betale før meg.

Jeg snudde på hælen og gikk ut av butikken, jeg finner meg ikke i slik. Hadde hun hatt dårlig tid og spurt pent skulle hun alltids fått gått før meg (dårlig tid var det faktisk JEG som hadde i dag), men jeg mener at køkulturen gjelder for ung, gammel, sort, hvit, høy, lav, kvinner, menn og barn. Er det sånn at "vi unge" er så frekke og ufordragelige at vi skal la de eldre oppføre seg sånn mot oss?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gurimalla_*
Skrevet

Jeg finner meg ihvertfall ikke i at sånn profesjonelle køsnikere skal gå foran. Er mye på reise utenlands, og opplever å stå i lange innskjekkingskøer. Flere ganger har det kommet gamlinger "snikende" inn fra siden, for å komme langt foran i køen. Mener at hvis noen velger å la disse gå foran seg, så får de selv gå å stille seg bakerst i køen.

Gjest ung og sprek
Skrevet

Selvfølgelig skal gamle mennesker gå foran i køen, det er jo tross alt de som har bygd opp landet. ;) Og så er det ikke lenge til at de skal dø så de har ikke tid til å stå i kø.

Jeg har opplevd det samme selv opptil flere ganger og noen av de små skrøpelige damene er utrolig utspekulerte, så uskyldige der de sniker seg fram. Og dårlig hørsel har de fleste av dem sånn at de hører ikke at noen sier at det er kø her, de hører kun lyden av et kronestykke som faller på bakken. :fnise:

Skrevet

Hehehe, og en gammel dame i køen foran meg på baker'n senest i dag...(i min 30 min korte lunsjpause, selvsagt)...hun skulle bare ha en kopp kaffe og et rundstykke, sa hun, og gikk rett og slett foran, ikke noe "kan jeg" eller noe.

Hva tror hun vi andre som står i kø skal ha da? 5 bryllupskaker?

Gjest Gjest Julie
Skrevet

I de tilfellene jeg møter eldre mennesker som bevisst sniker og er uhøflige i køen (og jeg selv ikke har veldig god tid) sier jeg i fra til dem: - Hei, jeg står i kø og er før deg". Så får de eventuelt heller bli sure.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg reiser meg alltid for gamle mennesker på bussen, tar hensyn på gata, og overalt. Smiler pent og hjelper til om de har problemer med noe. Men hvorfor orker jeg, når så mange er bare sure tilbake?

I dag gikk jeg inn i en butikk, hadde det litt travelt, men stilte meg i kø siden jeg gjerne ville ha hjelp til å finne det riktige produktet. Det er kun et menneske foran meg, og hun er snart klar til å betale. I det det blir min tur kommer ei gammel, krokete kjerring, og spaserer rett bak disken og sier hva hun skal ha. "Et øyeblikk, bare" sier damen i kassen, og skal til å henvende seg til meg, men den gamle insisterer og legger ut om hva hun skal ha. Kassadamen peker på reolen der det hun leter etter henger, men den gamle tar hånden hennes og drar henne med seg. Hun trenger hjelp til å nå opp, vurdere, og bestemme seg for merke. Kassadamen kommer tilbake til kassen, men da har den gamle allerede rukket å dytte meg unne sånn at hun får betale før meg.

Jeg snudde på hælen og gikk ut av butikken, jeg finner meg ikke i slik. Hadde hun hatt dårlig tid og spurt pent skulle hun alltids fått gått før meg (dårlig tid var det faktisk JEG som hadde i dag), men jeg mener at køkulturen gjelder for ung, gammel, sort, hvit, høy, lav, kvinner, menn og barn. Er det sånn at "vi unge" er så frekke og ufordragelige at vi skal la de eldre oppføre seg sånn mot oss?

Jeg er helt enig med deg at gamla var frekk. Men hva skulle ekspeditøren gjøre? Dvs. jeg hadde nok ekspedert deg først i kassen, men når hun blir dratt bortetter ...?

Jeg stod i evigheter i blomsterbutikk i sommer og ventet til det ble min tur. Mens jeg står der (en foran meg fikk laget en flott bukett) kom en sånn gamlemor inn, frekt og freidig marsjerte rett til kassen med sine potter og forlangte å bli ekspedert. Innehaveren smilte vennlig til "mor" og sa at det er to foran deg i køen som har ventet lenge. Gamla ble sur, men skjønte jo på tonen at her ikke nyttet med noe akking.

Gjest Snill ungdom
Skrevet

Så godt å høre dere mener det samme som meg! Jeg blir så sliten av å høre om "ungdommen i dag" som er så ufordragelige.. Nei, de eldre bør tenke litt på manerene sine de også!

Jeg liker dessuten best å handle hos unge mennesker i butikker, de er smilende og høflige (bortsett fra de som er mer interessert i å sende sms enn å være en serviceperson, som er en helt annen diskusjon). Butikkdamer i femtiårene kan ha en tendens til å behandle kunder etter hvilken "klasse" de hører, og da går ungdommer inn sammen med de litt lavere stilte. Pene klær og alder er visst viktig for å være en god kunde.

Skrevet

Det virker som om noen eldre mener at , siden de har greid den ufattelige store bragden med å bli et x antall år gamle , så har de bedre og flere rettigheter enn oss vanlige dødelige og jeg syntes også at det kan være ganske provoserende enkelte ganger .

Tror at årsaken til at eldre oppfører seg på en måte som oppleves frekt av dagens unge er fordi at respekten for eldre har endret seg ganske mye fra feks 1950 og til idag .

De som er gamle idag vokste jo opp med at man skulle behandle eldre med respekt og at man skulle la dem komme foran fordi de var gamle , de lærte rett og slett at slik skulle det være og det er kanskje derfor de oppfører seg som at det er deres soleklare rett å gå foran i køen .

Kanskje de rett og slett fremdeles tror at alder respekteres ;) .

Gjest Gjest Julie
Skrevet
Kanskje de rett og slett fremdeles tror at alder respekteres ;) .

Jeg tror dagens unge respekterer eldre på en generell basis.

Men akkurat som med foreldre, får ikke eldre respekt automatisk i kraft av sin aldersstatus. Oppfører en forelder eller eldre seg frekt og uhøflig, finner dagens yngre generasjoner (heldigvis) gjerne seg ikke i det (er mitt inntrykk).

Skrevet

Du har helt rett mamut75, det må jo i grunn være litt bittert å bli snytt for den respekten de har ventet på hele livet.. Og respekt for dem, det har jeg, det hender ikke at de gamle blir stående på bussen mens jeg har et sete. Jeg satt faktisk i midtgangen på (langtur)bussen i 45 minutter og ble ordentlig bussyk en gang, fordi ei ungjente spratt opp i den siste ledige plassen rett foran en gammel mann. Ingen andre så ut til å bry seg, så jeg ga fra meg min plass selv om jeg satt ved vinduet og jeg håper hun som satt vedsiden av meg skjemtes da jeg pressa meg ut og sa at mannen kunne sitte. Han la hånda på hodet mitt da han gikk ut, og sa tusen, tusen takk.

Så det finnes faktisk hyggelig ungdom, gi oss litt respekt tilbake da!!

Skrevet

En gang i kø i kantinen på Ikea sto jeg litt bortenfor kassen og ventet på tur. Jeg holdt brettet mitt slik at jeg kunne flytte det nærmere kassen etterhvert. Så kom det en gammel dame og tvang brettet sitt inn på området man drar brettene langs. Hun kunne ikke bry seg mindre om at det ikke var plass til enda ett brett eller at fingrene mine ble most mellom mitt og hennes brett.. I tillegg ble alle brettene forran i køen dyttet fremover.

Jeg ble så sjokkert at jeg ikke fikk fram et ord. 20 sek senere gikk personen forran meg 5cm nærmere kassen hvorpå hun slo meg med albuen i armen og gjentok brett-volden sin.

Jeg blir helt perpleks i sånne situasjoner, klarte ikke å reagere før mange minutter senere.

Skrevet

Jeg husker jeg tok bussen en gang og da var det to eldre damer som hadde en lang samtale om hvor frekk ungdom i dag er.

Tilfeldigvis så skulle jeg og de to gamle damene på samme butikk etter å ha gått av bussen. Etter å funnet varen jeg skulle ha (som var en is, og dette var midt på sommeren) stilte jeg meg i kø. De gamle damene kommer så inn fra siden og stilte seg foran meg.

Som om ikke det var nok snudde hun ene seg mot meg og sa "var du før oss?"

Jeg er vanligvis hølig overfor andre mennesker, men det forutsetter at de er høflig mot meg. Jeg svarte derfor "nei, jeg sto her bare på kødd! Selvfølgelig var jeg før dere. Huske brillene hjemme neste gang, så ser dere kanskje at det er en kø her."

Det gjelder å gi skikkelig beskjed vet du :)

Skrevet

Jeg har et (for meg) ekstremt eksempel på eldres respektløshet...

Se for dere følgende scenario:

17. mai, korpset står i stram giv akt, alle reiser seg for "Ja vi elsker", det vil si alle unntatt to søte, eldre kvinner.

Det reagerte jeg ikke på, jeg tenkte bare at de sikkert hadde vondt for å stå, og ikke mer om det.

Korpset starter å spille, alle synger og viser respekt, unntatt disse to kvinnene... de fant tiden riktig til å fyre opp hver sin sigarett mens de klaget høylytt over ungdommen i dag (manglende respekt, og de visste ikke å kle seg passende på en slik dag)...

Jeg ble møkk forbanna!

"Unnskyld meg! Her står alle ungdommene dere klager over og synger nasjonalsangen, mens dere ikke en gang kan vente til den er over før dere fyrer opp sigarettene og fortsetter klagingen. Hvem her er det som ikke viser respekt? Dere eller ungdommene?" :kjefte:

De stumpet sigarettene, og satt pent og stille til sangen var ferdigspilt... Da den var over, reiste de seg og gikk bort til et annet bord, mens de klaget over manglende respekt for eldre... :fnise:

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Min erfaring er at ungdommen er mye mere høfligere og hjelpsomme enn de eldre, og da mener jeg middelaldrede også. Da mine barn var små og jeg trengte hjelp på bussen for å få barnevognene inn i bussen. Hvem hjalp meg da? Jo høflige unggutter, fremfor de andre mennene fra 40 og opp som bare satt der, og samme med damer! De yngre er etter mitt syn mye høfligere og har mer medmenneskelighet enn eldre!

Skrevet
Korpset starter å spille, alle synger og viser respekt, unntatt disse to kvinnene... de fant tiden riktig til å fyre opp hver sin sigarett mens de klaget høylytt over ungdommen i dag (manglende respekt, og de visste ikke å kle seg passende på en slik dag)...

Jeg ble møkk forbanna!

"Unnskyld meg! Her står alle ungdommene dere klager over og synger nasjonalsangen, mens dere ikke en gang kan vente til den er over før dere fyrer opp sigarettene og fortsetter klagingen. Hvem her er det som ikke viser respekt? Dere eller ungdommene?" :kjefte:

De stumpet sigarettene, og satt pent og stille til sangen var ferdigspilt... Da den var over, reiste de seg og gikk bort til et annet bord, mens de klaget over manglende respekt for eldre... :fnise:

Ser dem levende for meg. Som litt eldre versjoner av Selma og Patty i Simpsons :)

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

De kan lære seg å oppføre seg som folk, de gamle er ikke mer verdt enn andre. Det var de som bygde opp landet, men uten ungdommen kommer landet til å forfalle. Så de bør skjønne at alle mennesker fortjener like mye respekt.

Skrevet

En får jo høre at en skal reise seg for de eldre på bussen, men det som skjer hvis jeg tilbyr min plass så blir de rett og slett sinna. Unnskyld meg, jeg mener ingenting stygt med å spørre om de vil ha plassen min! Det må vel være mer behagelig for dem å sitte, når de såvidt klarer å gå ombord bussen uten hjelp? Spesielt når jeg faktisk klarer å stå i den 30 minutters lange bussturen?

Nei, jeg har slutta å reise meg. De får heller spørre;-)

Gjest Gjestejente
Skrevet

Jeg pleier å ta bussen med to eldre damer, og de får meg til å gå fullstendig på veggen!

Jeg pleide å tro at gamle damer var verdige, vise vesner, med søte skrukkeansikter og dype øyne (eneste gamle dama jeg hadde noe særlig kontakt med da jeg var liten var oldemoren min som jeg forgudet), men disse to sørger for å forstyrre den oppfattelsen hver eneste ukedag.

De behandler bussen som om den var en taxi ("Stopp her! Nei nå har du kjørt litt for langt! Nei det var for tidlig!"), og forventer at sjåføren skal ta seg tid til å bære varene deres (om det så bare er en liten pose med en boks tunfisk i) INN I HUSET DERES! De bor riktignok like ved siden av veien, men det hjelper ikke når de bruker fem minutter på å låse opp. Dette er ikke en overdrivelse, de står gjerne og fikler i fire-fem minutter (bussmannen kan IKKE hjelpe til, fremmede menn får lov til å være med inn, det er jo tross alt de som bærer den høyt skattede og tidligere nevnte tunfisken, men hjelpe til med å låse opp, ånei du, det kan vi ikke ha noe av). Og mens de holder på skal de snakke litt om hvor fæle de andre bussjåførene er.

Det er nemlig den ene bussjåføren som gjør dette, og han er jo åpenbart verdens vennligste fyr, problemet blir at når en av de andre som har den ruten ikke vil (alle de andre jeg har sett hjelper til med posene, men setter de ved utgangsdøren og så går tilbake istedet) så blir de kjempesinte.

Det er riktignok ikke det travleste tidspunktet, heldigvis, men de har jo tider å rekke alikevel, og har man først blitt forsinket så er det ikke alltid like greit å ta det igjen.

All ære til de lokale bussjåførene sånn generellt, de er skikkelig koselige folk alle sammen, som hopper ut for å hjelpe til med poser, barnevogner og det som måtte være uten å nøle. Flinke folkene! Så at de har nødt til å håndtere et et par sure, utgamle, sammenkrympa burugler fordi de ikke har tid til å stå og vente på de. Og tro meg, de husker godt hvem som har vært "hjelpsomme" eller ikke, og er det feil bussjåfør på jobb så sørger de for å si ifra når de kommer på. De snakker til hverandre, men gjør det mens de står og betaler for bilettene sine "Ja, det er han igjen, i dag får vi ikke noe hjelp, nei!".

Og om ikke dette var nok, så bruker det hele bussturen på å sitte foran meg (det gjør de alltid! -jeg kommer på før de og går av etter... sukk) og snakke om hvor fælt det er å leve i denne tiden og verden.

På toppen av dette har de et forferdelig dårlig språk og selv om de selvsagt må få lov til det, og det ikke er min sak, så plager det meg det også, de snakker så høyt at jeg fint hører de igjennom ørepluggene mine!

For et par dager siden holdt jeg på å skrike til de, de satt (som vanlig rett foran meg) og snakket om hvor fæl hårfagen min var! Det skal de få lov til å mene så mye de bare vil, jeg er ikke noen stor fan av deres hår heller, men klarer de virkelig ikke å vente til de kommer hjem?

Oi. Det var egentlig ganske godt å få det ut. Haha. :sjenert:

Helt til slutt vil jeg påpeke at de fleste gamle menneskene jeg har med å gjøre er flotte folk jeg ikke vil være foruten.

Det er bare de få råtne eplene som ødelegger for resten av fruktkruven en gang i blant.

Skrevet
Det er bare de få råtne eplene som ødelegger for resten av fruktkruven en gang i blant.

Ja, slik er det overalt, og gamle mennesker er intet unntak.- Har også opplevd en helt utrolig holdning fra eldre mennesker i kø. De bare går rett fram og ser hverken til høyre eller venstre, mens de vifter med en kaffepose e.l. de har kjøpt og mener at de er berettiget til å gå foran alle andre. Vi andre er som regel så sjokka at vi ikke får fram et ord!

(På samme tid, kjenner jeg folk over 80 som aldri hadde drømt om å gjøre noe slikt. Folk som er eiegode, som har en hyggelig tone, tar vare på seg selv og aldri farer hverken med sladder eller sniker i kø, så det, så. )

Gjest Gjest_Charly_*
Skrevet
Ja, slik er det overalt, og gamle mennesker er intet unntak.- Har også opplevd en helt utrolig holdning fra eldre mennesker i kø. De bare går rett fram og ser hverken til høyre eller venstre, mens de vifter med en kaffepose e.l. de har kjøpt og mener at de er berettiget til å gå foran alle andre. Vi andre er som regel så sjokka at vi ikke får fram et ord!

(På samme tid, kjenner jeg folk over 80 som aldri hadde drømt om å gjøre noe slikt. Folk som er eiegode, som har en hyggelig tone, tar vare på seg selv og aldri farer hverken med sladder eller sniker i kø, så det, så. )

Føler at det er tid for å ta de eldre litt i forsvar jeg! Hvorfor er det ofte slik at det er i køer eldre viser bølletendenser? Noen sniker sikker fordi de mener de er berettiget til det, men for en del eldre vil jeg tro at det rett og slett beror på at de er redd for å stå i kø. (jeg vet det høres rart ut!)

Eldre mennesker er oftere enn yngre plaget av konstant svimmelhet. En person som er konstant svimmel vil kunne foretlle at noeav det verste er å måtte stå en en kø med mange mennesker tett rundt seg. Svimmelheten plager dem ikke så mye når de er i bevegelse, men må de stå stille føler de hele tiden at de kommer til å falle. Er man dårlig til beins i tillegg, er det sikkert litt av en utfordring å stå 5-6 minutter i en kø.

Så tenk på at det kanskje kan være en medisinsk årsak bak - som vedkommende neppe har behov for å kommunisere til hele køen - neste gang en gammel krok sniker seg forbi dere i køen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...