Gjest utlogget nå Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Etter en liten diskusjon med min mor lurer jeg nå på om jeg er veldig urenslig. Hun fin sorterer vaske dvs at undertøy, kluter og sengeklær vaskes for seg på 80-90 grader, og koppehåndklær, oppvask kluter blir vasket for seg. Her i mitt hus gar alt sammen i samme maskin på 60 grader. Min mor er rystet Hva gjør dere, og hva mener dere; er dette urenslig?
Gjest husmoren Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Jeg sorterer alt etter farge, hvit, mørk og rødt/rosa. Alt dette blir vasket på 60 grader. Vasker ull og fint på 30-40 grader. Sjelden at jeg vasker noe på 80-90 grader i det hele tatt. Vi er rein og frisk!
foolish Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Jeg sorterer svart / hvitt og alt vaskes på 60 grader! Eneste som blir vasket på 90 grader er sengetøyet.. Håndkler vaskes sammen med andre klær på 60!: ) Vi er også veldig rene og friske og ser ikke på oss selv som noe spesielt urenslige.. Har faktisk ikke tenkt på det engang : P
Gjest Veronica Mars Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Jeg sorterer bare etter farge og temperatur. Dvs håndklær, undertøy, sengetøy og alt som kan vaskes på 60 vaskes i en salig blanding, og det samme med klær som vakses på 40. Hender jeg setter på en håndklær og undertøy-vask på 90, fordi man bør gjøre det en gang i bland (for å drepe bakterier i maskina).
tuji Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Undertøy, håndklær, barneklær som tåler det og sengetøy går på 60 grader, resten på 40.
Gjest Frk Åberg Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Jeg vasker aldri på 90 grader. Håndklær, sengetøy, kjøkkenhåndklær, diverse kluter, sokker, undertøy og klær som tåler det, vaskes på 60 grader. Resten på 40 eller 30, avhengig av hva det tåler. Vi er også stort sett friske, så jeg tar det som tegn på at jeg ikke trenger å bli hysterisk.
foolish Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 det sies jo at klesvask på 30 er det samme som 60, og at det er mye mer miljøvennlig! helt seriøst, jeg vasker -ALDRI- på 30, og kommer nok aldri til å gjøre det heller.. Føler egentlig at klærne blir renere på 60 ja..: P
Gjest ts her Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Det min mor reagerte på er at jeg vasker undertøy sammen med kopphåndklær og kjøkkenkluter på 60 grader.
Nilma Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Det min mor reagerte på er at jeg vasker undertøy sammen med kopphåndklær og kjøkkenkluter på 60 grader.Det er jeg faktisk enig med din mor i. Nei, jeg tror ikke at det er farlig eller at jeg blir syk, og klærne blir sikkert rene, men jeg synes det er litt uappetittlig å vaske undertøy sammen med kjøkkentekstiler.
Gjest trude.lutt Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Det er jeg faktisk enig med din mor i. Nei, jeg tror ikke at det er farlig eller at jeg blir syk, og klærne blir sikkert rene, men jeg synes det er litt uappetittlig å vaske undertøy sammen med kjøkkentekstiler. Skulle jeg fin sortere på denne måten tror jeg at jeg hadde blitt litt sprø!
ToveM Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Sengetøy, håndklær, undertøy blir vasket på 60 gr, resten på 30/40. Det hender jeg vasker en maskin med håndklær på 90, har hørt at det er bra for maskinen en gang i blant. ellers sorterer jeg kun etter farge
mia83 Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 Jeg vasker håndklær/vaskekluter for seg og sengetøy for seg på 60 grader. Kjøkkenhåndklær og oppvaskfille vasker jeg på 90 grader. Sorterer hvitt/mørke farger/rødt. Dette vaskes stort sett på 40 grader avhengig av hva det tåler.
Lavalampe Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 Vi har fire skuffer: 1) Ull - 30 grader ullvask 2) Sengetøy, håndklær og kluter - 90 eller 60 grader avhengig av humøret og hvor skittent det er 3) Lys vask (undertøy, BH-er, lyse klær) 40 eller 60 grader avhengig av hva det tåler 4) Mørk vask (øvrige klær og undertøy som ikke er lyst) 40 eller 60 grader avhengig av hva det tåler Trenger jeg å vaske lyst, men ikke klarer å fylle opp en full maskin, slenger jeg gjerne med et par lyse håndklær uten at jeg føler at verden faller i uhygienisk grus av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 Jeg sorterer etter farger: mørkt, lyst og rødt. Det meste går på 40 grader. Spesialvask på 30. Sengetøy og håndklær og kluter går på 60 grader. Om man vasker undertøy og håndklær sammen på 60 grader så er vel det ok? 60 grader brukes jo for å få bort bakterier mm. Kan da ikke skjønne at det ikke er ok å vaske håndklær og undertøy sammen da? Jeg vasker mesteparten av undertøyet på 40 grader i sammen med annet tøy. Har gjort det i mange år. Er frisk som en fisk. :-D Eneste gangen jeg brukte 90 grader var da jeg vasket tøy for min gamle mor. Diverse lukt forsvant kun ved 90 grader og ikke 60.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Null sortering, vasker alt på 50. (Og ja ops, har fått noen rosa underbukser osv.. )
Umuriel Skrevet 6. mars 2008 #17 Skrevet 6. mars 2008 Undertøy, håndklær, sengetøy osv sorteres etter farge og vaskes på 60 grader. Barneklær vasker jeg for seg selv på 60 grader. Ull på 40 grader. Øvrige klær 40 grader.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå