Gå til innhold

levonova hormonspiral

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_kanarifugl_*
Skrevet

Hei

Jeg har hatt denne spiralen i nesten 1,5 år, nå.

I begynnelsen hadde jeg forferdelig vonde bryster, og mestruasjon sånn ca hver 14.dag....Nå siste halve året har jeg kun hatt menstruasjon 1 gang i mnd..

Men den siste tiden har jeg fått så vonde bryster, kan det være at hormonspiral skiller ut forskjellig mengde hormon sån at jeg merker dette? noen som har merket noe lignende.

Håper noen har erfaringer fra spiralen som de kan dele med meg.

(For ordenskyld: jeg stoler ikke på dette som prevensjon så vi bruker kondom i tillegg, og den har ikke gått i stykker under bruk....Dessuten passer jeg på å ikke ha sex mindt i syklusen fordi jeg IKKE ønsker å bli gravid.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

En liten ting, du har ikke syklus når du bruker hormonprevensjon. Så det å unngå sex til bestemte tider har ingen verdi.

Men ja, hormonspiralen skiller ut litt forskjellig mengde hormon i løpet av brukstiden. Men det er lite sannsynlig at det er årsaken. Jeg vil heller tro det er at det er en bivirkning som har kuliminert, og nå enten vil stabililsere seg, bli verre, eller i beste fall forsvinne.

Er det permanent at graviditet er en katastrofe? Isåfall vil jeg tipse deg om at sterilisering er fritt etter fyllte 25 år, og før det er det søknad på medisinsk grunnlag. Egenandelen er på ca 6000 for kvinner, og rundt 1200 for menn.

Gjest Gjest kanarifugl
Skrevet

takk for svar.

Ja, det er en katastrofe å bli gravid...Er nærmere 40 og har 3 barn som begynner å bli voksne.

Fikk hormonspiralen fordi jeg hadde veldige menstruasjonsblødninger, dette har blitt bedre, men jeg har likevel mensen hver mnd. Regner med at jeg da har eggløsning, for ellers hadde jeg vel ikke fått mensen. Dette er ganske regelmessig, så jeg tenker at det er vel en syklus..

Det står om Levonova: at den hindrer eggløsning, skulle likevel egg løsne, så vil den hindre befrukning, skulle det likevel bli befruktet så vil spiralen hindre at det fester seg i livmoren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...