blond666 Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Når mor og far ikke er sammen kan far bestemme hvor mor og barn skal bo? Moren til barnet til typen min vil flytte lengre vekk fra hvor vi bor og det blir en 2 timers reise med fly, barnet er bare 2 år. Noen som vet noe om dette? Blir veldig takknemmelig for svar:)
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Når mor og far ikke er sammen kan far bestemme hvor mor og barn skal bo? Synes du ikke det ville være svært urimelig om far skulle bestemme hvor mor skal bo? Nettopp. Derfor kan han ikke det. Foreldrene bør tilstrebe å bo så nær hverandre som mulig, slik at barnet kan få ha regelmessig og mye kontakt med begge. Men det kan være grunner til at mor flytter langt vekk fra far? Arbeid? Annet?
blond666 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2008 Synes du ikke det ville være svært urimelig om far skulle bestemme hvor mor skal bo? Nettopp. Derfor kan han ikke det. Foreldrene bør tilstrebe å bo så nær hverandre som mulig, slik at barnet kan få ha regelmessig og mye kontakt med begge. Men det kan være grunner til at mor flytter langt vekk fra far? Arbeid? Annet? hun flytter grunnet jobb. Var bare noen som sa til meg at det var en ny regel fra ifjor om at far kan bestemme hvor mor skal bo, men jeg syntes også det hørtes litt rart ut...hum
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Nei, det ville vært temmelig Guantanamo dersom far skulle kunne bestemme hvor mor skulle bo....... og omvent! Hvis hun flytter grunnet jobb, så er det jo for å forsørge seg og ungen. I det tilfellet kunne det kanskje være aktuelt for far å flytte i nærheten av samme sted? Hvorfor ikke egentlig? Dersom det viktigste er at barnet har det bra, og å få være nær barnet sitt :-) Nå er det jo tydelig at mor ikke flhytter for å straffe far, og da kunne du kanskje innta en mer samarbeidsvillig holdning enn å lure på om far kan nekte mor å flytte Ikke rart det blir konflikter med steforeldre iblandt!"
blond666 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2008 Nei, det ville vært temmelig Guantanamo dersom far skulle kunne bestemme hvor mor skulle bo....... og omvent! Hvis hun flytter grunnet jobb, så er det jo for å forsørge seg og ungen. I det tilfellet kunne det kanskje være aktuelt for far å flytte i nærheten av samme sted? Hvorfor ikke egentlig? Dersom det viktigste er at barnet har det bra, og å få være nær barnet sitt :-) Nå er det jo tydelig at mor ikke flhytter for å straffe far, og da kunne du kanskje innta en mer samarbeidsvillig holdning enn å lure på om far kan nekte mor å flytte Ikke rart det blir konflikter med steforeldre iblandt!" "ikke rart det blir konflikter med steforeldre iblant" jeg har ikke blanda meg, jeg spør på vegne av FAR fordi han lurte på dette!Han vil IKKE flytte, jeg er gjerne med på flytting!
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 "ikke rart det blir konflikter med steforeldre iblant" jeg har ikke blanda meg, jeg spør på vegne av FAR fordi han lurte på dette!Han vil IKKE flytte, jeg er gjerne med på flytting! Vel, om far absolutt ikke vil flytte, så vil det desverre for barnet bety at det får se faren sin sjeldnere. Om far ønsker barnets beste i denne situasjonen, må han jo flytte. Nå går jeg ut fra at det er som du sier, at mor flytter for å kunne forsørge barnet. Hun setter jo tydeligvis barnets interesser først, og da skal ikke far motarbeide det :-)
Gjest "gjest" Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 hun flytter grunnet jobb. Var bare noen som sa til meg at det var en ny regel fra ifjor om at far kan bestemme hvor mor skal bo, men jeg syntes også det hørtes litt rart ut...hum Hvor hen hørte du det?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Hvis det er delt foreldreansvar kan ingen av partene flytte til utlandet med barnet uten den andres samtykke.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Hvis det er delt foreldreansvar kan ingen av partene flytte til utlandet med barnet uten den andres samtykke. Hvem har nevnt utlandet???????
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Hvem har nevnt utlandet??????? Jeg bare nevner at det finnes visse begrensninger hvis det er delt foreldreansvar. Hvis bare den ene personen har foreldreansvar kan h*n derimot flytte hvor som helst i verden.
Far til 2 Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Du må regne med at det er 1 gjest som har svart flere ganger, for jeg sitter med inntrykk av at de fleste kvinner er såpass oppegående at de ikke vil forsvare en slik flytting selv om de har en voksenkonflikt seg imellom. a) Det er ingen lov som sier at far kan bestemme hvor mor skal bo. MEN, - det var i fjor snakk om å endre lovverket slik at mor ikke uten videre kunne straffe barnet og frata det en oppegående far slik som i dette tilfellet. Det ble imidlertid bare prat. b) Avhengig av barnets alder og hvor lenge det har bodd der det bor idag, så KAN far stoppe en flytting slik det er snakk om i dette tilfellet. Men det forutsetter at mor kan få arbeid vesentlig nærmere enn 2 timers kjøring. Barnets rett til samvær med begge foreldrene står stadig sterkere hos norske dommere. Samværstrenering slik som i dette tilfellet er ikke uvanlig, noe rettsvesenet har blit stadig mer klar over. Om far skal ha noen sjans til å sikre barnet samvær må han imidlertid få tak i en advokat som er SPESIALIST på FAMILIESAKER. En konferanse time er ofte gratis eller vesentlig billigere enn full pris. Han vil da få en tilbakemelding for hvordan slike saker vanligvis behandles i deres "lokale" domstol. Det er mange barn som er sikret samvær på denne måten fordi: 1) Far har overtatt omsorgen. 2) Mor har ombestemt seg fordi hun risikerer å miste daglig omsorg. Jeg håper dere lykkes for barnet sin del. Ifølge loven har barnet rett til samvær med oppegående samværsforeldre, og det som skjer i saker som dette er at barnet blir fratatt en slik rettighet fordi bostedsforelder priorioterer seg selv fremfor barnet.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 (endret) mor ikke uten videre kunne straffe barnet og frata det en oppegående far slik som i dette tilfellet. Det ble imidlertid bare prat. Er det en oppegåënde far når han ønsker å gjøre det vanskelig for barnet ved å umuliggjøre jobbsituasjonen for mor? Hva slags sludder er det du kommer med om å STRAFFE barnet? Mor forsøker å FORSØRGE barnet og seg selv ved å flytte dit hun får jobb! Endret 3. mars 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 fordi bostedsforelder priorioterer seg selv fremfor barnet. Nei, bostedsforelder prioriterer å forsørge barnet... Les saken før du uttaler deg så dumt som du gjør nå!
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 Om far skal ha noen sjans til å sikre barnet samvær må han imidlertid få tak i en advokat som er SPESIALIST på FAMILIESAKER. FARS PRIORITERING er ikke å sikre barnets samvær, men å hindre at mor klarer å forsørge det ved å ta seg jobb.
Wildy Skrevet 3. mars 2008 #15 Skrevet 3. mars 2008 Det å flytte for å få jobb kan vel neppe kalles for å straffe barnet? Det er nå slik for de aller fleste av oss at man trenger en inntekt...Det hadde selvfølgelig vært det beste for barnet om mor og far bor nære slik at det kan ha mest mulig kontakt med begge, men om alternativet er arbeidsledighet for en av foreldrene, hva gjør man da?
blond666 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 3. mars 2008 Det å flytte for å få jobb kan vel neppe kalles for å straffe barnet? Det er nå slik for de aller fleste av oss at man trenger en inntekt...Det hadde selvfølgelig vært det beste for barnet om mor og far bor nære slik at det kan ha mest mulig kontakt med begge, men om alternativet er arbeidsledighet for en av foreldrene, hva gjør man da? mor har en jobb her også som hun kan fortsette i, men jeg tror mest hun SKYLDER på at hun skal studere og kanskje få seg jobb for å komme seg vekk herifra(er så mye prat om henne her, vondt snakk, dårlig mor osv..)og far har bra inntekt også, men er avhengig av å bo hvor han bor nå grunnet jobb...
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #17 Skrevet 3. mars 2008 Du må regne med at det er 1 gjest som har svart flere ganger, for jeg sitter Om far skal ha noen sjans til å sikre barnet samvær må han imidlertid få tak i en advokat som er SPESIALIST på FAMILIESAKER. En konferanse time er ofte gratis eller vesentlig billigere enn full pris. Han vil da få en tilbakemelding for hvordan slike saker vanligvis behandles i deres "lokale" domstol. Det er mange barn som er sikret samvær på denne måten fordi: 1) Far har overtatt omsorgen. 2) Mor har ombestemt seg fordi hun risikerer å miste daglig omsorg. Jeg håper dere lykkes for barnet sin del. Ifølge loven har barnet rett til samvær med oppegående samværsforeldre, og det som skjer i saker som dette er at barnet blir fratatt en slik rettighet fordi bostedsforelder priorioterer seg selv fremfor barnet. Ja, hvis mor ombestemmer seg, som under 2), blir jo samværet sikret. Men jeg forstår ikke hvordan du kan mene at det sikrer samværet hvis far overtar, og mor flytter alene. Da er jo barnet i samme situasjon som hvis det skulle flyttet med mor. Det mister hverdagen med den ene av foreldrene. Men du synes kanskje ikke det er så farlig, så lenge det er far som har omsorgen?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #18 Skrevet 3. mars 2008 Du må regne med at det er 1 gjest som har svart flere ganger, Jeg vil bare understreke at jeg skrev innlegget over, men ikke det over der igjen, så vi er minst to forskjellige gjester. Jeg ville aldri brukt uttrykk som "imbesilt pisspreik". Selv om det er det nivået du legger deg på.
Gjest Piper Skrevet 3. mars 2008 #19 Skrevet 3. mars 2008 (endret) Er det en oppegåënde far når han ønsker å gjøre det vanskelig for barnet ved å umuliggjøre jobbsituasjonen for mor? Hva slags sludder er det du kommer med om å STRAFFE barnet? Mor forsøker å FORSØRGE barnet og seg selv ved å flytte dit hun får jobb! Men da kan jo barnet bo hos far, så kan mor reise frem og tilbake for å treffe barnet. Det er ingen som sier at barnet må bo hos mor, og så lenge det er mor som velger å flytte syns jeg hun kan overlate barnet til far så slipper far å bli den lidende på grunn av mors valg. Og jeg er helt sikker på at mor kunne klert og forsøge seg og sitt barn litt nærmere, men det passet sikkert ikke like bra inn i HENNES planer. Endret 3. mars 2008 av Helen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå