Gå til innhold

Dame i rullestol


Meaty

Anbefalte innlegg

Det er en dame i nabolaget som har en sånn elektrisk rullestol. Dvs, den ser vel mer ut som en liten scooter, omtrent sånn som denne.

Saken er at damen alltid kjører i veibanen. Jeg har kjørt bak henne flere ganger, og det går i rett under 10 km/t.

For all del, det gjør meg ingen verdens ting å ta det rolig en stund for så å måtte kjøre forbi henne. Men dette er en ganske trafikkert vei så jeg tenker at det må vel være tryggere for henne å kjøre på fortauet eller sykkelstien som hun går parallellt med veien? Det er 50-grense her men det er mye stygg kjøring.

Vet noen hva som er vanlig/ hva som er regler for dette med en sånn rullestol som hun har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stearinpikken
«Rullestol: Innretning med tre eller flere hjul og/eller belter, som er særskilt

konstruert for forflytning av en person med redusert gangevne.

Innretningen må ha en egenvekt ikke over 250 kilo (inklusive eventuelle

batterier), lengde ikke over 180 cm og bredde ikke over 80 cm. Dersom

innretningen er motordrevet, må den være konstruert for en hastighet

som ikke overstiger 10 km/t. Slik innretning anses ikke som kjøretøy etter

vegtrafikkloven § 2.»

Dette er hentet fra hefte om rullestolbrukere i trafikken. Brukere av elektriske rullestol skal innrette seg etter trafikkregler for gående, men er fleksible. Det vil si at hvis det er plassmangel på fortauet er det mer gunstig å følge regler for syklister.

Endret av Stearinpikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *-*Pinky*-*

Her jeg bor er det noen som bruker sånn rullestol å en som ligner bare med tak og dører.

De bruker alltid å kjøre på gangveien.

Hadde jeg kjørt en sånn så tror jeg at jeg hadde følt meg mye tryggere på gangveien. Det finnes så mange agressive billister at jeg hadde ikke følt meg trygg i veibanen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så rullestolbrukere er å regne som gående, det høres jo mest logisk ut det.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun kjører i veibanen, for fortauet (vel, det er egentlig mer en gangvei) er mer enn bredt nok og sykkelfeltene er det jo ingen som bruker. (Syklistene er jo bare ute i veien...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken

Hun burde jo absolutt vite det, ettersom hefter og rullestol-kjøring o.l blir delt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rullestolbruker
Ok så rullestolbrukere er å regne som gående, det høres jo mest logisk ut det.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun kjører i veibanen, for fortauet (vel, det er egentlig mer en gangvei) er mer enn bredt nok og sykkelfeltene er det jo ingen som bruker. (Syklistene er jo bare ute i veien...)

Kanskje hun ikke kommer seg opp på fortauet pga kantsteinen? Det er et ganske vanlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...