huttetu Skrevet 4. mars 2008 #21 Skrevet 4. mars 2008 La barn få være barn på bilde, er dagmamma til jente på 4 og har vert dagmamma for ei jente på 13 mnd og ein gutt på 2, sikkl, mat og alt rundt munnen på bilder av di + blåmerker, arr plaster og diverse, men da va sånn dei såg ut der og då når bilde blei tattt, og hadde det blitt fjernet nå, så hadde ikkje bildet visst situasjonene som di var, små detaljer kan inneholde mange minner. Mange så ler av bilder der ungen på 13 mnd er full av iskrem, ser heilt uskyldig ut, å vifter med en stor is, det hadde vell ikke vært helt det samme om jeg hadde fjernet iskremen ho hadde grist rundt seg. Detaljer gjer bildene levende og tar vare på minnene fra situsajonen som den var i det øyeblikket. La barna få vite at di er nydelige og ikke trenger å fikses på for at naboen skal si di er søte på bilde... Ingen er perfekte, og då trenger di heller ikke være det på bilder.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #22 Skrevet 4. mars 2008 Her var det mye umoden diskutering.. usaklig.
Jens Skrevet 4. mars 2008 #23 Skrevet 4. mars 2008 Hehe, jeg er sikkert inkonsekvent men akkurat den retusjeringen skjønner jeg godt at de gjorde Men nå er vel heller ikke "størknet snørr rundt neseboret" et karakteristisk trekk ved sønnen din Ha ha, nei
Rubina D Skrevet 5. mars 2008 #24 Skrevet 5. mars 2008 I høst hadde sønnen min ett uhell hvor han falt og rsultatet var ikke akkurat pent. Ett 2 cm kutt over venstre øye, risper fra panna og ned til haka og i tillegg et ukjent antall blåmerker plassert i hele venstre halvdelen av ansiktet. Dette skjedde 4 dager før skolebildene skulle tas. Vi som foreldre sukket og sa at ja ja så blir det bilder av ulykkesfuglen i år. Overraskelsen var derfor stor da vi mottok bildene senere. På fellesbildet er alle sårene der, men portrettbildet er retusjert. Dette har blitt gjort uten at vi har bedt om det, eller blitt spurt. Jeg er langt i fra misfornøyd med bildene, men det hadde jeg heller ikke vært om kutt, risper og blåmerker hadde vært der. Men jeg tviler på at ett uretusjert bilde hadde blitt rammet inn og hengt på veggen. Vi snakket med fotografen og fikk faktisk ett uretusjert bilde som minne, uten å betale en krone for det.
Gjest Eir Skrevet 5. mars 2008 #25 Skrevet 5. mars 2008 Å retusjere bildene er en del av prosessen for moderne fotografer. Feks tone ned uryddige bakgrunner, endre lite flatterende belysning, tone ned kviser, uren hud, skarpe sår, røde øyne osv, og på bilder av mindre barn fjerne man gjerne sikkel på kinnet, snørr, tydelige flekker på klær osv. Ser ikke problemet med det heller, og å forby retusjering blir for ekstremt. Men tar man feks bilde av en ungen som har smurt iskrem utover trynet er iskremen en del av motivet, og blir selvsagt ikke retusjert vekk.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #26 Skrevet 6. mars 2008 Jeg synes det er kjempe bra at man har disse mulighetene. Det er nå også stor forskjell på et klassebildet og et privat bilde som skal være i et fotaalbum ikke hvem som helst ser. Hva folk velger å gjøre får jo bli opp til dem, hvorfor bry seg?
Gjest Skya Skrevet 6. mars 2008 #27 Skrevet 6. mars 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå