Far til 2 Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Jeg blir skremt over utvikling når jeg leser at barn retusjeres slik at de blir "perfekte" på skolebilder. Som en generell regel håper jeg dette blir forbudt i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har akkurat levert et fotografi til retusjering, fordi det var tydelig at barnet hadde på seg klær fra billigmerket B&G. Mitt valg, det har du ingenting med
Gjest Emera Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Jeg begynner å bli ganske så lei av at det som kan bli gode diskusjoner stadig blir ødelagt av forumtroll. Men jeg skriver vel for blinde øyne nå også... Det er penga som teller... Vel. Jeg håper virkelig ikke det blir vanlig med retusjering av barns utseende på skolebilder her. Et skolebilde er ikke som et reklamebilde med en glattstriglet modell, hvor hensikten er å selge en drømmeverden. Et skolebilde skal vise virkeligheten. Å retusjere vekk blåveiser, plaster o.l synes jeg derimot ikke er så galt, for det er ikke noe barnet har til vanlig.
Far til 2 Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2008 ... ... Å retusjere vekk blåveiser, plaster o.l synes jeg derimot ikke er så galt, for det er ikke noe barnet har til vanlig. Jeg har stor forståelse for ditt synspunkt. Likevel vil jeg påstå at det med plasterlapper og småskader er en del av barns hverdag. Det blir et lite samtaleemne hver gang en tar bildene frem i ettertid, og de fleste ler av det og som voksen tenker jeg ofte tilbake på det som skjedde den gangen. Jeg synes faktisk blir mer "levende" med slike småting. Jeg hadde en bekjent som var fotograf. Og selv om kansje ikke plaster var det som var mest ønsket, var han fveldig opptatt av at barna skulle fremstå slik de følte de var. Konfirmasjonsbilder ble f.eks. sjeldent tatt i finstasen, og om noen bilder kunne være i flotte kjoler, bunader og dresser, var han optatt av at disse ungdommene også skulle bli tatt bilde av i de klærne DE følte seg komfortable med. Det siste er ikke direkte sammenliknbart med retusjering, men jeg mener mange bilder blir fremstilt slik vi som foreldre ønsker at ungene skal fremstå og ikke slik ungene ønsker å fremstå. Jeg er ikke sikker på om vi foreldre har rett til å frata barn muligheten om å fremstå slik DE vil på klassebilder, etc.
Gjest lillebøll Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Vet ei som retusjerte et et konfirmasjonsbilde. Hun fjernet endel kviser fra gutten slik at han faktisk ville benytte bildene. Synes ikke det er for ille jeg, verre om ungen faktisk skjemmes over bilder som skal sendes alle og en hver.
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Tidligere var det helt vanlig å retusjere barnebilder. Bilder av meg og mine søsken er retusjerte .. selvom vi var naturlige og søte barn så ble bildene fikset på i ettertid ..
Gjest imli Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Jeg synes det er helt sykt... Ikke rart mange unge har dårlig selvbilde...
viren Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Jeg retusjerer selv bildene jeg tar av ungene, så jeg kan ikke være så hyklersk at jeg sier det er feil å gjøre det på skolebilder. Jeg tok senest bilder i går, og retusjerte bort sikkel fra et par bilder av minsta på 8 mnd. Det er også mulig jeg kommer til å retusjere litt på arrene guttungen har i panna på det bildet som skal forstørres og henges på veggen, ikke for å fjerne det men for at det skal være mindre rødt. Det bryr meg veldig lite om noen blir fornærmet eller mener det er forkastelig. Det er en himmelvid forskjell mellom å fjerne ei kvise på et bilde og å formidle holdninger om at man må se perfekt ut.
Scorpion Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Til Gjest Jeg vet at du har vært i en diskusjon tidligere på KG og skrevet om merket du ikke kunne fordra, B&G, da du først ble oppmerksom av noen veninner, at dette er et billigmerke. Skjerp deg!! Gi veninnene dine et spark i rævva uansett om dressene kommer fra Felleskjøpet. Det er barn dere snakker om. Vær så snill og ikke sett merkelapp på de. Føler at det er du som har problemer og som kommer til å gi de videre til dem.
La Guapa Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Til Gjest Jeg vet at du har vært i en diskusjon tidligere på KG og skrevet om merket du ikke kunne fordra, B&G, da du først ble oppmerksom av noen veninner, at dette er et billigmerke. Skjerp deg!! Gi veninnene dine et spark i rævva uansett om dressene kommer fra Felleskjøpet. Det er barn dere snakker om. Vær så snill og ikke sett merkelapp på de. Føler at det er du som har problemer og som kommer til å gi de videre til dem. he, he,he... Hun avslørte at dette var en tenkt situasjon bare for å vekke oss på KG og få oss til å innse ting om oss selv
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Jeg retusjerer selv bildene jeg tar av ungene, så jeg kan ikke være så hyklersk at jeg sier det er feil å gjøre det på skolebilder. Jeg tok senest bilder i går, og retusjerte bort sikkel fra et par bilder av minsta på 8 mnd. Det er også mulig jeg kommer til å retusjere litt på arrene guttungen har i panna på det bildet som skal forstørres og henges på veggen, ikke for å fjerne det men for at det skal være mindre rødt. Det bryr meg veldig lite om noen blir fornærmet eller mener det er forkastelig. Det er en himmelvid forskjell mellom å fjerne ei kvise på et bilde og å formidle holdninger om at man må se perfekt ut. Hva slags program bruker du og hvordan gjør du det? Jeg har også noe sikl jeg vil ta bort på bilder av mine sønner :D Tips mottas med takk!
Gjest barelillemeg Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er enig i at en ikke skal retusjere barn til det ugjenkjennelige, men synes vi skal godta litt fiksing på bilder som skal forstørres. Jeg ville selv ikke at noen skulle henge opp et digert bilde av meg med ei kvise på haka... Ellers er det sjarm i plaster og skrubbsårbilder, men gjerne i album... Datteren min hadde en periode hun ville ha plaster i pannen - selvfølgelig ingen sår, men hun høstet masse sympati... Vi har bilde av henne fra den sommeren, og vi fjerner selvfølgelig ikke plasteret... Det var slik hun så ut den sommeren hun var 3...
Tabris Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Det var slik hun så ut den sommeren hun var 3... Slik tenker jeg også. Personlig synes jeg det er mer interessant med naturlige bilder som fanger et øyeblikk enn oppstilte mennesker med perfekt sminke, vakre klær og fotografsmil. Det er de bildene som blir bladd raskest forbi i albumene i ettertid.
Lilith Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 Jeg er enig i at en ikke skal retusjere barn til det ugjenkjennelige, men synes vi skal godta litt fiksing på bilder som skal forstørres. Jeg ville selv ikke at noen skulle henge opp et digert bilde av meg med ei kvise på haka... Ellers er det sjarm i plaster og skrubbsårbilder, men gjerne i album... Datteren min hadde en periode hun ville ha plaster i pannen - selvfølgelig ingen sår, men hun høstet masse sympati... Vi har bilde av henne fra den sommeren, og vi fjerner selvfølgelig ikke plasteret... Det var slik hun så ut den sommeren hun var 3... Enig med du!
Grønt blad Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Slik tenker jeg også. Personlig synes jeg det er mer interessant med naturlige bilder som fanger et øyeblikk enn oppstilte mennesker med perfekt sminke, vakre klær og fotografsmil. Det er de bildene som blir bladd raskest forbi i albumene i ettertid. Jeg er så enig. Det er bildene som fanger et øyeblikk eller en stemning som er noe å se på. Et oppstilt bilde med fotografsmil kan ofte bli veldig kunstig.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 Jeg kjenner til noen som har manipulert inn et smil på barnet sitt på familiebildet for at det skulle bli perfekt. H*n ville nemlig ikke smile selv, og det gikk ikke an å ha en alvorlig unge på bildet....
viren Skrevet 4. mars 2008 #17 Skrevet 4. mars 2008 Hva slags program bruker du og hvordan gjør du det? Jeg har også noe sikl jeg vil ta bort på bilder av mine sønner :D Tips mottas med takk! Jeg bruker Paint Shop Pro (fra Corel) eller Adobe photoshop. Begge programmene (og sikkert andre også) har et cloningsverktøy. Det fungerer slik at du spesifiserer en kilde (hvor du ønsker å ta farge fra) også tegner du over det området du vil fikse på. Jeg pleier noen ganger å sette opacity (synligheten) til mindre enn 100% når jeg gjør dette.
Kosemose Skrevet 4. mars 2008 #18 Skrevet 4. mars 2008 Jeg syns kanskje det er litt drøyt å forby retusjering av barnebilder... Samtidig syns jeg det er merkelig at noen har behov for å retusjere. Om barnet har et arr, en kvise, litt sikkel eller et blåmerke, ja så var det sånn barnet så ut der og da. For meg blir det nesten litt dumt å retusjere bort ting alle vet at er der (som arr foreksempel) nærmest som å lage en perfekt illusjon av et perfekt barn som faktisk ikke eksisterer... 1
Jens Skrevet 4. mars 2008 #19 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har forstørret noen bilder av gutten vår på 3 år, og der hadde de retusjert bort størknet snørr rundt nesebolet. Syns det var helt greit jeg....
Kosemose Skrevet 4. mars 2008 #20 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har forstørret noen bilder av gutten vår på 3 år, og der hadde de retusjert bort størknet snørr rundt nesebolet. Syns det var helt greit jeg.... Hehe, jeg er sikkert inkonsekvent men akkurat den retusjeringen skjønner jeg godt at de gjorde Men nå er vel heller ikke "størknet snørr rundt neseboret" et karakteristisk trekk ved sønnen din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå