Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dette virkelig er alternativt eller ikke, er egentlig ett annet 'topic' enn det jeg nå hadde i tankene å prøve ut på dere.

Ok, her kommer spørsmålet: Hva er det første du husker fra du var liten. Ditt aller aller første minne her på denne jord.

Jeg kan gjerne begynne først, men det er ganske 'personlig' og muligens litt for 'privat' -(før jeg ser om andre har lyst å svare på dette)- at jeg kun for nå sier at jeg var 3 år, det var julaften og det var ikke ett spesielt lykkelig øyeblikk. (Og for de av dere som muligens tror jeg ble snytt for en ny dukke eller trehjulssykkel, så er det ikke derfor minnet er litt ulykkelig.)

:sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt om dette er mitt aller første minne, men det er et av de første i alle fall:

Jeg var mellom 1 og 2 år og gikk i småbarnsbarnehage.

Vi sitter ved bordet og skal spise matpakke.

Jeg husker lukten av leverpostei og at gutten ved siden av meg har bilde av en elegant på matboksen sin.

Det er ikke noe spesielt med dette minnet. Ingen ting som er spesielt eller noe, men jeg ser bildet forran meg hver gang jeg kjenner lukten av leverpostei.

Skrevet

At jeg sitter i en vogn med røde sko, og har en på meg en lue jeg ikke liker fordi båndene som knyttes under haken kiler. Det er sommer og varmt. Tror jeg var rundt 2 år.

Skrevet

Ojj, kom på et annet som jeg tror er tidligere.

Søsteren min (1,5år yngre enn meg) ligger i en blå barnevogn og det henger et hjerte ned. Jeg vil trille den, men når ikke opp, så pappa holder meg opp og jeg triller :D

Skrevet

Jippy!

Dere har kjempesøte førsteminner.

:D

Varm klem fra Anafugia Rapitap

Gjest Vega
Skrevet

Lillesøsteren min er kommet fra fødeavdelingen. Hun ligger i senga og jeg og broren min som står ved siden av, han bak henne ved kortenden - vi smiler til hverandre og henne som ligger og pludrer. Jeg var 1 år og 11 måneder.

Like etter flytter vi inn det nye huset og løper fram og tilbake fordi det er så god plass... :D

Skrevet

2,5 år og mamma ammet lillesøster. Husker jeg så på og også ville ligge inntil mamma slik.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det første minnet jeg har er at jeg sitter på gulvet hos oldemor og hun leker med meg. Hvor gammel jeg var da vet jeg ikke.

Oldemor døde når jeg var 4 år gammel, men det eneste minnet jeg har av henne er av det at vi leker på gulvet. Minnet jeg har av henne må nok ha vært en stund før jeg var 4 år, for jeg tror hun var syk ganske lenge før hun døde.

Har blitt fortalt at hun var en utrolig snill dame, så jeg skulle ønske jeg hadde flere minner av henne.

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Det første jeg kan huske, er at jeg var i veien rett utenfor huset der vi bodde. Jeg plukket opp en gul seigemann for å spise den, men så kom mamma og så hva jeg gjorde og tok den fra meg og gav beskjed at jeg ikke måtte gjøre sånn. Var vel rundt to år da, kan jeg tenke meg.

Ellers "husker" jeg en del som jeg har blitt fortalt, men når jeg "husker" det, ser jeg på en måte for meg lille meg fra utsiden, så det er ikke ekte minner. Litt sammenblanding av minner, bilder og det man er blitt fortalt. Seigemann-minnet er et ekte minne, jeg kan kjenne det i kroppen når jeg tenker på det.

Liker godt gule seigemenner, men har sluttet å plukke dem opp fra gaten! :ler:

Gjest Majken ikkeinnlogget
Skrevet

Jeg husker fra da vi bodde i en hvit murblokk, der flyttet vi fra da jeg var 2 så dette må ha vært før. Sikkert før jeg var ett også for jeg krabbet (lærte å gå da jeg var 14 måneder).

Men i hvert fall på krabbestadiet, kan jeg huske at jeg krabbet rundt i en lysebrun/beige stue med mørkebrunt vegg-til-vegg teppe. Jeg husker at jeg krabbet mot stereoanlegget....mange fristende knapper og knotter :D

Husker også fra da vi flyttet fra denne blokkleiligheten at jeg står øverst i trappa og det røde, runde kjøkkenbordet vårt blir båret ned trappa av to fremmende menn..... YIKES! Lurte nok litt på hvor de skulle med bordet vårt.

Også husker jeg fra en dag i barneparken (ca to år) at jeg sitter på barnehagetantens fang og gråter....... ble faktisk hivd ut av den parken jeg, for jeg gjorde ikke annet enn å grine fra mamma dro til mamma kom.... :roll:

Skrevet

Mitt aller første minne er fra en sommerdag da jeg var ca 1 år gammel. Jeg var i hagen, hørte fuglesang, svevde høyt oppe i lufta og kjente en varm bris. Det var et øyeblikk av fullkommen lykke og trygghet. Et øyeblikk da hele verden og tida sto stille. For de som lurer på hva jeg mener med at jeg svevde, så var det antakeligvis fordi jeg satt på skuldrene til faren min :lol:

Skrevet

jeg var 1,5 år og onkelen min malte huset, en fæl orange-farge... jeg og søskenbarnet mitt hadde på oss like snekkerbukser. jeg hadde sett hvordan de åpnet malingsspannet,fant en pinne og vippet av lokket. vi veltet malingen over noen bølgeblikkplater og akte på rumpa oppi der.. :hoppe: det er mitt første minne..

Gjest Mzfire
Skrevet

Er litt usikker egentlig jeg. Men tror jeg kan huske tilbake fra jeg var 2 år hvertfall. Husker flere ting. Husker at mamma byttet bleier på meg. Og jeg husker da fettern min ble født. Det er 2 års alder mellom oss. Husker den lykkelige tiden da jeg var 2 år og hadde det fint i det livet jeg hadde da.

Skrevet

Jeg er i nesegrus beundring over hukommelsen til de fleste av dere!

Jeg sliter med å huske ting fra jeg var liten. Prøver så godt jeg kan, men jeg husker bare bruddstykker, og ofte ikke lykkelige stunder for å si det slik...

Jaja

:D

Skrevet

At jeg har på meg en lyseblå ullkåpe m ditto kysehatt, hvite strømpebukser og lakksko og sitter på armen til storesøsteren min som er elleve år eldre nn meg....

D jeg har blitt fortalt er at mamma pyntet og ordnet meg til som en dukke m blonder og kapper i sportsvognen og gjorde seg klar for bytur.....

V hjemkomst var hun aldeles utkjaset der hun kom m vognen i vill uorden, hatten nedpå nesa (hun brukte faktisk hatt på den tiden....) og meg under armen....Var et meget aktivt barn m STERK vilje har jeg latt meg fortelle; attpåklatt var jeg også, og mamma over 40 år, tilbakesatt etter mye sykdom....Stakkars henne, tror hun fikk mange grå hår pga lille chimp.....

Gjest Starya
Skrevet

Har mange minner, men ingen forutsetning for å vite hva som er eldst. Husker bla en gang, vi var på feriebesøk hos tante, og jeg sov på rommet med søskenbarnet mitt. Jeg lå våken, men lukket øynene da noen åpnet døra og lusket stille inn. Der lå jeg, stille som en mus og ble beglodd av tante og mutter som skulle se om vi sov. Holdt på å le, men klarte la vær. Da sa tante "Å se, hun smiler. Skal tro hva det er hun drømmer.."

Også har vi jo noe som skjedde årlig, nemlig at det kom en fæl skjeggete fyr inn i stua og påsto at han var faren min. Yeah, den kunne han glemme. Klem? Ikke pokkern! Skjeggusen forlot, og snart komm Papsen inn! Med bart og glatt hake. For det var jo slik papsen så ut... (han lot skjegget gro når han var borte pga fisket)

Hva mer.. Jo, det gamle kjøleskapet vårt.. Den geniale barnesikringen som skulle hindre meg å snike der var en lang spiker (!) som sto ned i et hull, den måtte løftes for å få opp døra. Husker hvordan jeg "triumferende" lirket opp den for første gang..

Gjest Scarlet
Skrevet

Jeg var 3 år, og hadde nettopp fått en lillesøster. Da mamma kom hjem med henne var jeg sint og sur. Jeg hadde vært enebarn i 3 år og ville ha mamma`n min for meg selv. Jeg husker at jeg en gang sto ved siden av barnevogna til lillesøsteren min og kløp henne. Da mamma kom og lurte på hva lillesøsteren min skrek så fælt for husker jeg at jeg løp så fort jeg kunne ned i hagen og spiste sukkererter :ler:

Ikke så mye jeg husker fra jeg var liten, men denne episoden husker jeg godt.. Bare for å ha sagt en ting; Jeg fant fort ut at jeg var veldig glad i lilesøsteren min :blunke:

Skrevet

Det virker som mange kan huske ting fordi det har skjedd en stor forandring i livet demmes. For eksempel at de har flyttet. Da vet de at det som de husker i den gamle leiligheten må ha skjedd før en viss alder. Samme med folk som har fått småsøsken.

Jeg derimot har bare eldre søsken og så lenge jeg har levd har foreldrene mine bodd på samme sted.

Jeg kan vagt huske at jeg ligger i en sprinkel seng med bamsene mine rundt meg. (En hund og en gris.)

Jeg kan også vagt huske at jeg er i en lekegrind og ser på søstra som mi som slipper å sitte i den (hun er halvannet år eldre enn meg). Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må være i lekegrinda og ikke hun.

Hvem av de to minnene som er først vet jeg ikke. Ikke hvor gammel jeg var heller.

Skrevet

dere er heldige som husker hva som er deres første minne...

jeg trodde lenge at jeg husket noe fra da jeg var 2 år... men nå tror jeg ikke jeg husker det egentlig... Dette pga det finnes et bilde fra denne situasjonen, og så har foreldrene mine fortalt historien bak bilde så husker jeg dette istedet...

kanskje mitt første minne er fra da jeg var fire år og var i barnehagen og ville sitte og lese ei bok aleine, men måtte bli med de andre og leke familie fordi barnehagetantene mente det ikke var bra å sitte alene...

slemminger.....

finnes det ikke noe slikt som at man ikke husker noe fra før man er 2-3.. at neurobiologisk er ikke hjernens hulkommelsesfunksjoner blitt utviklet nok....

Gjest Lottemor
Skrevet

Jeg var 2,5 år låg på samme rom som mamma og pappa....

Mamma og pappa hadde kranglet hele dagen og pappa slo til mamma....

Husker jeg var veldig sinna på pappa og lå hele natten og sa jeg hater pappa jeg hater pappa osv.....

husker pappa begynnte å gråte,ble så såret....

Jeg var 3 år gammel og skulle til onkel og mormor på landet,göyeste jeg viste.Pappa ville ha en hade suss.

det kunne han ikke få for jeg sparte dem til onkel (han var den beste personen i hele verden)

Pappa stjal en suss og jeg ble sinna og skallet han på nesen så blodet fosset.

Så redd jeg ble

ikke så hyggelige minner nei....

Ellers så husker jeg ikke så mye....

Jo har et koseligt et også.....

Meg og pappa sto i vinduet og venntet på at mamma skulle komme hjem fra jobb,hadde fått frukt pastiller ,men de var for store.

så pappa bet dem i små stykker som jeg plukket av tungen hans....

Da må jeg ha värt rundt 2 år....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...