Mixelite Skrevet 4. mars 2008 #21 Skrevet 4. mars 2008 :klø: Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere over her reagerer på denne artikkelen? Den er ikke vinklet slik at det er synd på familier med mer enn to barn. Den setter derimot fingeren på det faktum at markedet ikke klarer å dekke etterspørselen etter større ferieleiligheter. Et helt normalt tema for en artikkel på en avis' reiselivssider, spør dere meg. Vel talt!
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 4. mars 2008 #22 Skrevet 4. mars 2008 Som enslig hører jeg definitivt ikke til blant det hotellene mener er riktig, dermed blir det enkeltromstillegg på meg. Men jeg står ikke frem i avisen av den grunn, jeg er glad for å ha råd til å reise i det hele tatt, selv om det ikke blir de fineste hotellene. Familien i reportasjen innrømmer jo også selv at de ikke har noe problem med å få bestilt reise selv. Så en litt rar vinkling på reportasjen fra journalistens side. Nå ja, enslige er vel ikke akkurat de som går så stille i dørene. Det er jo stadig lange avhandlinger i nyhetene om hvor urettferdig enslige synes verden er (feks kommunale avgifter, billig mat i butikkene som er beregnet på storfamilier, ekstra hotellkostnader, etc, etc). Selv er vi 5 i familien og jeg syns artikkelen var helt grei. Når man planlegger ferie er gode familietilbud som regel beregnet på 2 voksne og 2 barn. 3 barnet merkes godt på økonomien, det være seg sydenturer eller bassengturer (som også lager familiepakker på 2 voksne og 2 barn).
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #23 Skrevet 4. mars 2008 Nå ja, enslige er vel ikke akkurat de som går så stille i dørene. Det er jo stadig lange avhandlinger i nyhetene om hvor urettferdig enslige synes verden er (feks kommunale avgifter, billig mat i butikkene som er beregnet på storfamilier, ekstra hotellkostnader, etc, etc). Ja, men ingen tar noensinne hensyn til de enslige i budsjettene, derimot kappes politikerne om å love mest mulig til barnefamiliene. Det er bare å se på debatten om deling av permisjon mellom far og mor. Det er neppe noen bombe om dette ender med et "kompromiss" som går ut på at far får mer uten at det skal tas fra mor. Men det er en annen sak. Uansett rar overskrift på den saken om tre barn og ett problem, når saken konkluderes med at de egentlig ikke har noe problem i det hele tatt
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 4. mars 2008 #24 Skrevet 4. mars 2008 Ja, men ingen tar noensinne hensyn til de enslige i budsjettene, derimot kappes politikerne om å love mest mulig til barnefamiliene. Det er bare å se på debatten om deling av permisjon mellom far og mor. Det er neppe noen bombe om dette ender med et "kompromiss" som går ut på at far får mer uten at det skal tas fra mor. Men det er en annen sak. Uansett rar overskrift på den saken om tre barn og ett problem, når saken konkluderes med at de egentlig ikke har noe problem i det hele tatt Enig med deg. Vi får i så fall håpe de tar av kontantstøtten.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #25 Skrevet 4. mars 2008 Før dette ender opp med en diskusjon om hvem det er mest synd på av familier og enslige (svaret er i de aller fleste tilfellene ingen av dem), så er poenget nettopp at det nesten alltid er de det ikke er spesielt synd på som får spalteplassen. Hadde saken handlet om en familie som ikke hadde råd til å dra til syden i det hele tatt, hadde jeg tenkt at det var litt trist, men slett ingen krise. Hadde de ikke hatt mat og klær, eller om de hadde måttet dele ett rom hjemme, hadde saken vært en annen. Men saker av denne typen blir litt for "jeg måtte betale ekstra for dyndune på suiten på Grand"-aktig.
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 4. mars 2008 #26 Skrevet 4. mars 2008 Før dette ender opp med en diskusjon om hvem det er mest synd på av familier og enslige (svaret er i de aller fleste tilfellene ingen av dem), så er poenget nettopp at det nesten alltid er de det ikke er spesielt synd på som får spalteplassen. Hadde saken handlet om en familie som ikke hadde råd til å dra til syden i det hele tatt, hadde jeg tenkt at det var litt trist, men slett ingen krise. Hadde de ikke hatt mat og klær, eller om de hadde måttet dele ett rom hjemme, hadde saken vært en annen. Men saker av denne typen blir litt for "jeg måtte betale ekstra for dyndune på suiten på Grand"-aktig. Svartsjuka lenge leve. Det må da være greit at det belyses at det mange ganger er problematisk å finne sydenleiligheter for familier på 5. Jeg klarer ikke helt å forstå hva dere hisser dere opp for. For vår familie blir sydenturer ofte så dyrt at vi ikke prioriterer slike ferier men drar på teltur i stedet. Men jeg unner da andre å dra likevel.
Kosemose Skrevet 4. mars 2008 #27 Skrevet 4. mars 2008 Må alt settes opp mot hverandre? Det er ganske vanlig med tre barn etterhvert og det har blitt ganske vanlig å dra på pakketur til syden etterhvert. Er det så ufattelig at noen sier fra om at det er et udekt behov for litt større ferieleiligheter? Ut fra artikkelen virker det jo som det er ganske umulig å reise på pakketur med tre barn hvis man ikke skal dele familien. Det må da være helt greit å sette søkelys på at det finnes familier med mer enn 2 barn mens det finnes få ferietilbud? Og vi vet da ikke noe om denne familiens økonomi, vi vet ikke om mor jobber dobbelt skift for å få råd til å ta med hele familien på ferie, vi vet ikke hva de eventuelt sparer inn på i hverdagen for å kunne reise på ferie. Og det er vel også irrelevant. Men det er liksom helt greit å konkludere med at "har de råd til å reise til syden er det ikke noe synd på dem, og da er det faktum at de ikke finner boenheter som rommer alle fem et luksusproblem". Og nei det er ingen menneskerett å få dra til syden, men for de som har muligheten til det hadde det sikkert vært greit at det ble tilrettelagt slik at man slipper å dele opp familien.
Gjest sparer'n Skrevet 4. mars 2008 #28 Skrevet 4. mars 2008 Må alt settes opp mot hverandre? Det er ganske vanlig med tre barn etterhvert og det har blitt ganske vanlig å dra på pakketur til syden etterhvert. Er det så ufattelig at noen sier fra om at det er et udekt behov for litt større ferieleiligheter? Ut fra artikkelen virker det jo som det er ganske umulig å reise på pakketur med tre barn hvis man ikke skal dele familien. Det må da være helt greit å sette søkelys på at det finnes familier med mer enn 2 barn mens det finnes få ferietilbud? Og vi vet da ikke noe om denne familiens økonomi, vi vet ikke om mor jobber dobbelt skift for å få råd til å ta med hele familien på ferie, vi vet ikke hva de eventuelt sparer inn på i hverdagen for å kunne reise på ferie. Og det er vel også irrelevant. Men det er liksom helt greit å konkludere med at "har de råd til å reise til syden er det ikke noe synd på dem, og da er det faktum at de ikke finner boenheter som rommer alle fem et luksusproblem". Og nei det er ingen menneskerett å få dra til syden, men for de som har muligheten til det hadde det sikkert vært greit at det ble tilrettelagt slik at man slipper å dele opp familien. Godt sagt. Det er en reell problemstilling at pakketurer er lagt opp etter en familie på fire, mens det er mange idag som har tre barn eller mer. Og den artikkelen det refereres til sto på reiselivssidene.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #29 Skrevet 4. mars 2008 Ut fra artikkelen virker det jo som det er ganske umulig å reise på pakketur med tre barn hvis man ikke skal dele familien. Det må da være helt greit å sette søkelys på at det finnes familier med mer enn 2 barn mens det finnes få ferietilbud? Poenget var jo at det slett ikke var umulig eller vanskelig å få til i det hele tatt. Så artikkelen burde nok heller vært vinklet som en opplysende reportasje om hvordan man greit fikser saken.
Kosemose Skrevet 4. mars 2008 #30 Skrevet 4. mars 2008 Poenget var jo at det slett ikke var umulig eller vanskelig å få til i det hele tatt. Så artikkelen burde nok heller vært vinklet som en opplysende reportasje om hvordan man greit fikser saken.Greit nok. Men uansett hva artikkelen fokuserer på, så fokuserer denne tråden på at folk som er så utrooolig priviligerte at de kan reise på familietur til syden nærmest burde skamme seg. "Hvordan kan noen være så egoistiske at de reiser til syden når det faktisk finnes barn som ikke har mat på bordet".
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #31 Skrevet 4. mars 2008 Greit nok. Men uansett hva artikkelen fokuserer på, så fokuserer denne tråden på at folk som er så utrooolig priviligerte at de kan reise på familietur til syden nærmest burde skamme seg. "Hvordan kan noen være så egoistiske at de reiser til syden når det faktisk finnes barn som ikke har mat på bordet". Og jeg som trodde den handlet om folk som klager over at de må bruke noen minutter ekstra på å finne egnet rom fordi de er for mange Tror uansett ikke sånt er festlig lesning for de som ikke har råd til mer grunnleggende ting. Men det skal også sies at denne familien ikke ser ut til å være spesielt sytete, det er snarere journalisten som har prøvd å lage en problematisk vinkling på noe som ordnet seg helt greit for familien.
HeleneHarepus Skrevet 5. mars 2008 #32 Skrevet 5. mars 2008 (endret) Det er jo ikke alle familier som er ressursterke og finner løsninger ikke engang chaterselskapene har i sine kataloger. Forhåpentligvis leser noen den artikkelen og finner tips de selv kan benytte og finne tilbud de ikke ante fantes. Endret 5. mars 2008 av HeleneHarepus
Gjest Gjest_inka_* Skrevet 5. mars 2008 #33 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har ikke god råd men klarer å skrape sammen til en ferietur nå og da. Jeg har ei venninde som jeg reiser mye sammen med og til sammen har vi 3 barn. Det er faktisk vanskelig å reise med 3 barn. Noen ganger må vi dele oss og ha 2 leiliheter. Andre ganger er vi heldige og får plass til alle i en leilighet og da storkoser vi oss.
Gjest AnneShirley Skrevet 5. mars 2008 #34 Skrevet 5. mars 2008 Det må da være "lov" til å ta opp en problematikk (i dette tilfellet at det er vanskeligere å finne gode ferieløsninger dersom man har mer enn to barn) uten å få "særlig synd på dem, dah" kommentarer med en gang. Det er nesten alltid noen det er "synd på", men andre temaer kan være interessante å ta opp likevel.
Gjest Bodillen Skrevet 5. mars 2008 #35 Skrevet 5. mars 2008 Vi har vært i Hellas flere ganger med tre barn, og vi har aldri hatt problemer med å få plass til alle. På Ving sine sider er det til og med en egen avkryssing på om man ønsker at hele familien skal bo på samme rom/leilighet. Er leiligheten i utgangspunktet beregnet på 4, er det oftest en mulighet for å sette inn ekstraseng. Ekstraseng gir dessuten rabatt. Antagelig fordrer dette at man ikke er spesielt kresen på hvor man bor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå