Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Hva synes dere om folk som får bred spalteplass pga en slik "problemstilling" som dette? http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=502809 Altså stakkars folk, det blir så dyrt å reise charter at de må snekre reisen selv! Hvorfor er det alltid slike ressurssterke familier som dette som får spalteplass i media? Hva med de familiene som aldri har råd til å reise utenlands på ferie? Hva med enslige som ikke har noen å dele regningen med, og som får enkeltromstillegg hvis de skal bo på hotell? Er det en menneskerett å dra på chartertur forresten? Synes bare enkelte barnefamilier er for flinke til å stikke nesen frem i media over fillesaker, det er sjelden eller aldri de med virkelig dårlig råd eller reelle problemer som får spalteplass.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Synes absolutt det er et luksusproblem. Har aldri hatt økonomi til å ta mine to barn til syden.
Betsy Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Synes også det er et luksusproblem. Det er ingen menneskerett å få dra på ferie til utlandet. Jeg blir også opprørt når jeg hører småbarnsforeldre klage over at de i det heletatt må betale noe for småbarn som må ha eget sete på fly (er det ikke halv pris opp til en viss alder?). Har snakket med et par mødre som mente det burde være gratis... :klø:
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Vi er så mette og trette og bortskjemte at jeg snart spyr. Stakkars folk ja. Not! Fikse ferien selv da, men ikke klag! Vi har ikke råd til utenlandstur hvert år vi.
koldbruna Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Synes også det er et luksusproblem. Men skjønner ikke hvorfor de klager.Slik er reglene og da bør de jammen føye seg etter de også-
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Jeg synes foreldrene burde lære barna å ta vare på mljøet. Det gjør de ikke ved å ta med barna på feriereiser med fly.
Amalie_85 Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Jeg skulle kommet i avisen jeg som aldri har hatt råd til å reise til Syden :gråte: Luksusproblem. Men det forundrer meg at det faktisk ikke alltid er lov å sette opp en seng ektra, altså sånn felt seng opplegg eller noe. For jeg og hadde nok funnet det irriterende at jeg måtte delt opp familien min i to leiligheten/hotellrom for å kunne dra på ferie. Så jeg skjønner jo problemet dems.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Jeg synes foreldrene burde lære barna å ta vare på mljøet. Det gjør de ikke ved å ta med barna på feriereiser med fly. Det er nyanser, da. Jeg har ikke vært i syden på 16-17 år, eier ikke bil og lærer barna å sortere søppel, ikke kaste søppel ute og å være litt bevisste på forbruk. Jeg hadde overhodet ikke hatt dårlig samvittighet om jeg hadde tatt med familien på en sydenferie - om jeg hadde hatt råd til det.
Gjest Pet Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Ikke det største luksusproblemet jeg har lest om her på KG.
Gjest ArneP Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Helt klart en sak en nye Barne og familieministeren må ta tak i snarest! Hva med en skatt på feks 500 kroner per chartertur som går til å subsidiere reisen for disse stakkarene som samfunnet helt har oversett.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 Dette er vel en typisk ikke-sak. For det første er det jo et luksusproblem, og man kan vel ikke forvente at charterselskaper skal skreddersy turer for alle og enhver, årsaken til at charterturisme faktisk er nokså billig (såvidt jeg vet) er vel nettopp at selskapene baserer seg på løsninger som passer et gunstig flertall, ikke alle mulige smågrupper. For det andre sier jo familien som blir intervjuet at de pleier å finne store nok leiligheter når de leter en halvtimes tid der de er, så det virker ikke som de syntes det var noe problem, egentlig... Med dagens store tilbud av billige flybilletter og masse formidlere av leiligheter, hotellrom osv på internett, tror jeg ikke akkurat en ressurssterk trebarnsfamilie må bli sittende hjemme heller bare fordi ikke charterselskapene har et ferdig tilbud for dem.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #12 Skrevet 2. mars 2008 Apropos ikkesaker i media: http://www.aftenposten.no/reise/article2285771.ece " Det er litt skummelt å ta med favorittbamsen. Hvis den forsvinner blir det veldig utrivelig, sier Valgermo. Dersom den beste bamsen får være med på tur, er det viktig å forberede barnet på at den kan bli borte, mener han." Hehe, syns jeg hører mor og far som setter seg ned med poden på forhånd og advarer ham mot traumene som kan følge av at bamsen blir borte. Hadde jeg vært så redd for at en bamse skulle bli borte på en tur så hadde jeg vel i hvert fall ikke turt å ta med barn. De rører jo til og med på seg, og må jo være enda enklere å miste. Tenk forresten hvis bamsen blir igjen hjemme, og så kommer det en tyv og rapper den? Best å forberede barnet på den muligheten også
Scorpion Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Beklager å si det, men f... at det går an. Jeg har aldri sett på meg og kona som overdådig ressurssterke. Vi har hatt "greie" lønninger hele veien, jobbet inn overtid når vi har hatt behov for å kjøpe noe som har kostet litt og stått på det lille ekstra for å kjøpe det vi trenger. Riktignok kjøpte vi leilighet som trengte oppussing i 2003 for en rimelig penge. La inn en del krefter og fikk freshet opp alle rom inkludert kjøkken og bad og fikk dermed en flott verdistigning uten å bruke så altfor mye penger på det. Markedet hjalp også selfølgelig til som bare det. Faktisk så lite vi har brukt at det ikke er verdt å nevne en gang... Vi har organisert en ryddig økonomi med faste trekk hver måned som dekker ALLE utgifter i løpet av året og skattet litt mer enn hva som er nødvendig så feriepenger og det vi får igjen på skatten kommer som Gudssendte bonuser hvert år. Greit at det har blitt tungt noen måneder, men den støyten har vi tatt hele veien og heller nytt bonusen skikkelig sammen i feriene. Jeg skjønner godt at en del ikke har samme mulighet og at valgene og tilfeldighetene i livene deres har gjort dette vanskelig, men vi har vært i Syden alle årene vi har vært sammen. Nøye planlegging økonomisk (uten å høres for nerdete ut, men har "øremerkede" penger til det formålet) og god struktur har gjort det mulig. Vi har i tillegg satt av ferie på forhånd, ventet og kjøpt "last-minute"-billetter flere ganger for å ikke betale mere enn vi syntes er rimelig (noe som har resultert at vi aldri har betalt mere enn 9400 for 2 uker og det var m/frokost hver dag - se restplasser). For oss har dette hele veien dreid seg om prioriteringer, derfor leser jeg med bekymring kommentarene og innlegget jeg nå skriver i/mot. Jeg fatter ikke at det går an å dømme denne familien så til de grader som dere har dømt dem. Det finnes nesten ingen støtteerklæring i det hele tatt. Om jeg fortsatt har hodet med meg, så er det kun enkeltes deler av innlegg som gir litt støtte. Jeg, derimot, fortstår problemstillingen godt. Når man er i en familiesituasjon, så er inntrykket mitt at sparekniven kan henge over en i en sånn situasjon. Man er gjerne fleksibel ift ekstraseng osv (som norske barnefamilier gjerne er - jeg er et barn av 5 i familie), men her ser det ut til at de har blitt motarbeidet på det punktet også. Dette, tilsynelatende kun for å melke norske turister for mere penger, som de ikke nødvendigvis har. I dette eksemplet ble det brukt en familie som også har hatt muligheten til å reise til lengre reisemål som Thailand. Jeg ber dere; vær så snill, ikke døm dem for det (for da er det tydeligvis implisert at de har god ferieøkonomi), men prøv å sett dere inn i situasjonen deres. Eller prøv å sammenligne deres situasjon med deres egen. Hva om dere må betale ekstra for en sønn/datter for at antallet ikke "samsvarer med hva som er regulert" eller hva hotellet/fasiliteten mener riktig. For å starte en liten digresjon; det er vel tross alt de typiske Sydenlandene som Spania/Hellas/Tyrkia det er snakk om her - landene der man kan røyke på en fullsatt buss eller ved grønnsaksavdelingen, eller man ikke trenger førerkort på motorsykkel for å leie et monster av en motorsykkel... Jeg har inntrykket av at det er mange representanter fra småbarnsfamilier her inne som ville kjent den økonomiske belastningen godt på kroppen. Jeg skjønner frustrasjonen deres godt og håper at jeg ikke kommer i samme felle om jeg skulle velge å følge samme vei i søken om en ferie som aldri vil gå i glemmeboken. Ikke heng dere opp i Thailandturen, denne tror jeg bare ble brukt for å illustrere hvordan forskjellen var blant serviceminded arbeidere. Håper du har hatt en god og forståelsefull lesning og at du får en flott tirsdag. Scorpion
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 Hvis du leser siste del av vg-artikkelen ser du at det bare er charterturene som er et problem for trebarnsfamilier, familien i artikkelen sier jo selv at de har funnet ut at det er billigere å fikse reise selv, og mulig å finne både billig og stor nok leilighet på egen hånd. Så hva gjenstår av problemet da? Selvfølgelig er det dyrere å reise på ferie med flere barn enn færre, men om man ikke har råd går det an å feriere på andre måter før det er synd på en. Jeg tror heller ikke familien det er snakk om her synes synd på seg selv - det er ingenting i artikkelen som tyder på det. Det er vel heller journalisten som har prøvd å lage much ado about nothing
Mixelite Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Luksusproblem. Men det forundrer meg at det faktisk ikke alltid er lov å sette opp en seng ektra, altså sånn felt seng opplegg eller noe. For jeg og hadde nok funnet det irriterende at jeg måtte delt opp familien min i to leiligheten/hotellrom for å kunne dra på ferie. Så jeg skjønner jo problemet dems. Det er somregel to senger på en ferieleilighet. Reiser man fire, er det allerede satt opp to feltsenger/ekstrasenger. Problemet er vel at det ikke er plass til 3 på de fleste bosteder. Når det er sagt, har vi reist en familie på fire og fått to rom, men med gjennomgangsdør. Skikkelig snadder siden hvert rom har sitt bad/kjøkkenkrok slik at man får ett hver ;-) Jeg skjønner problemet til 3-barnsfamilier. "Alt" er lagt opp til fire i familien. Fergelugarer også. Jeg leste artikkelen litt annerledes og var glad for at vi er en familie på fire som kan velge om vi vil pakke selv eller kjøpe pakkereise ;-)
Gjest Badiane Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 :klø: Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere over her reagerer på denne artikkelen? Den er ikke vinklet slik at det er synd på familier med mer enn to barn. Den setter derimot fingeren på det faktum at markedet ikke klarer å dekke etterspørselen etter større ferieleiligheter. Et helt normalt tema for en artikkel på en avis' reiselivssider, spør dere meg.
HeleneHarepus Skrevet 4. mars 2008 #17 Skrevet 4. mars 2008 Her lukter det misunnelse lang vei på noen som har råd til og reise og er ressursterke nok til å klare å finne ut ting på egenhånd. Synes det er helt ok at ulike problemstillinger kommer fram uten at det behøver å være stakkarslige folk hele tiden. Dette er middelklassen; og der er dem det er flest av her i landet vårt. Dette burde heller bli oppfattet som en tankevekker til reiseselskapene enn hva med stakkars meg som ikke har råd til syden tur da.
Gjest imli Skrevet 4. mars 2008 #18 Skrevet 4. mars 2008 Alt blir tilrettelagt for familier på to voksne og to barn. det er selvfølgelig kjedelig for dem med flere barn. Ikke verdens største problem, men sikkert kjedelig for dem det gjelder.
HeleneHarepus Skrevet 4. mars 2008 #19 Skrevet 4. mars 2008 Alt blir tilrettelagt for familier på to voksne og to barn. det er selvfølgelig kjedelig for dem med flere barn. Ikke verdens største problem, men sikkert kjedelig for dem det gjelder. Selvfølgelig kjedelig for dem det gjelder; men slik er det jo med det meste: fedrekvoten (hvor far ikke kan eller vil, eller mor ikke lar far stille opp), samværsproblem (når noen finner en ordning som passer dem, mens flertallet mener noe annet bør heller passe), rødgrønn regjering hvor en selv stemte blått osv. Synes det er fint at vi lever i et land hvor problemstillinger som er annerledes enn "normalen" blir diskutert uten at det blir en nedlatende holdning at "stakkars dem da, hva med meg som xxxxxxxxx."
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #20 Skrevet 4. mars 2008 Hva om dere må betale ekstra for en sønn/datter for at antallet ikke "samsvarer med hva som er regulert" eller hva hotellet/fasiliteten mener riktig. Som enslig hører jeg definitivt ikke til blant det hotellene mener er riktig, dermed blir det enkeltromstillegg på meg. Men jeg står ikke frem i avisen av den grunn, jeg er glad for å ha råd til å reise i det hele tatt, selv om det ikke blir de fineste hotellene. Familien i reportasjen innrømmer jo også selv at de ikke har noe problem med å få bestilt reise selv. Så en litt rar vinkling på reportasjen fra journalistens side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå