missvero Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 (endret) Jeg og min forlovede skal kjøpe oss en Main Coon, vi har kjøpt 2 kattebøker hvor det står absolutt alt. Vi vil ikke gjøre noe feil. i April skal vi på utstilling og gleder oss veldig. Håper noen vil dele sine erfaringer med oss, noen som har Main Coon. Det hadde hvert kjempe fint Er det noen her som har Main Coon? Verdens herligste katt! Vi vil at den skal være en innekatt, og vi har tenkt å ha en stor innhegning(ute) med masse gøy inni. Alt skal være til rette før vi tar den med hjem, skal også ordne gjesterommet til kattens rom, det står i boka at de første dagene må vi ha ett eget rom til den, hvor den skal føle seg trygg og bli kjent med omgivelsene. setter stor pris på all hjelp dere kan komme med Koz fra Veronica Endret 10. mars 2008 av missvero
la Flaca Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Godt valg, en herlig rase! Men nå må du nok rekne med noen kommentarer om innekatt-valget. Ikke helt stuerent... Dere trenger ikke noe eget rom til katten, men litt rolige omgivelser de første dagene. La den finne seg til rette før dere får besøk for eksempel. Katter er tilpasningsdyktige og de aller fleste takler å flytte fra familien veldig bra. Har dere tenkt på kjønn? Hannkatter er holdt for å være greiest å ha i hus, mer stabile i humøret, mer kjælne og lettere å håndtere.
missvero Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2008 ja Main coon er fantastiske , og det med innekatt er ikke bestemt, pga vi driver å finner ut masse info om Main coon, og jeg vet at katter vil ut å jakte og utforske, det er derfor vi vil ha andres meninger også om inne/utekatt. vi har bestemt at vi vil ha hankjønn.
onyx Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Jeg har selv en Norsk Skogkatt og de fleste oppdrettere jeg har snakket med anbefaler ikke å ha de som innekatter fordi de er nysgjerrige og utforskende av natur OG har et stort mosjonsbehov! Det er store katter som trenger plass rett og slett. At det er rolige katter tempramentmessig betyr ikke at de automatisk er egnet som innekatter. Jeg vil tro det samme gjelder Maine Coon. Og så lenge du har utemuligheter skjønner jeg ikke engang at du vurderer innekatt...
la Flaca Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Det er store katter som trenger plass rett og slett. At det er rolige katter tempramentmessig betyr ikke at de automatisk er egnet som innekatter. Jeg vil tro det samme gjelder Maine Coon. Og så lenge du har utemuligheter skjønner jeg ikke engang at du vurderer innekatt... Ja, det er vel heller sånn at katten blir rolig og harmonisk fordi den får bruke seg selv ute. De fleste skogkattraser får gå ut fordi folk ser det som en selvfølgelighet i større grad med slike katter. Er oppriktig glad for å høre at dere kan slippe katten ut! Da er det ingen grunn til å vurdere å ha den inne permanent. Har dere en oppdretter i kikkerten?
~Mocca~ Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Jeg har selv maine coon, skal stille han ut i april, så kanskje du kommer å kikker på pusen min? Min vil ikke gå ut, jeg har latt utgangsdøren stå åpen flere gangen, han står i åpningen og kikker ut, går kanskje ut på trappen og så snur han og går inn igjen... Jeg i grunnen anbefale deg å melde deg inn på mainecoonforum.com, der er det masse oppdrettere og mange som elsker rasen, så der får du mye bedre svar enn du får her! Du har ihvertfall gjort et meget bra valg!
la Flaca Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Jeg har selv maine coon, skal stille han ut i april, så kanskje du kommer å kikker på pusen min? Min vil ikke gå ut, jeg har latt utgangsdøren stå åpen flere gangen, han står i åpningen og kikker ut, går kanskje ut på trappen og så snur han og går inn igjen... Da har du tydeligvis mislyktes i å sosialisere katten. Godt det ikke er hund du har da...
~Mocca~ Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Da har du tydeligvis mislyktes i å sosialisere katten. Godt det ikke er hund du har da... Jaha? Nå uttaler du deg litt sterkt ut fra en setning som jeg skrev.. Jeg har tatt han med meg ut, jeg har hatt han ute i bånd, jeg har han samme med de andre kattene mine, som går ut.. Men han trives veldig godt med å sitte på terrassen å kikke. Kaller du det sosialisering å hive han på dør og tvinge han til å være ute? 1
Gjest Spadamen Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Da har du tydeligvis mislyktes i å sosialisere katten. Godt det ikke er hund du har da... Katter er faktisk ulike ... Ser ut som du, TS, er godt forbredt. Blir nok ein fin heim katten får. =) Eg har sjølv innekatt (huskatt), det går fint om man legg til rette for det. Å lage innhegning høyres kjemeflott ut!
missvero Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. mars 2008 Ja, det er vel heller sånn at katten blir rolig og harmonisk fordi den får bruke seg selv ute. De fleste skogkattraser får gå ut fordi folk ser det som en selvfølgelighet i større grad med slike katter. Er oppriktig glad for å høre at dere kan slippe katten ut! Da er det ingen grunn til å vurdere å ha den inne permanent. Har dere en oppdretter i kikkerten? Nei vi har letet på nett, og det kommer stadig et navn opp, Wenke Halvorsen. har du hørt om henne? Ja vi bor litt på landet, så det er veldig fine muligheter, og masse katter i nabolaget:) som sagt så vil jeg legge alt til rette for katten. og jeg blir mer og mer ivrig etter main coon.
missvero Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har selv maine coon, skal stille han ut i april, så kanskje du kommer å kikker på pusen min? Min vil ikke gå ut, jeg har latt utgangsdøren stå åpen flere gangen, han står i åpningen og kikker ut, går kanskje ut på trappen og så snur han og går inn igjen... Jeg i grunnen anbefale deg å melde deg inn på mainecoonforum.com, der er det masse oppdrettere og mange som elsker rasen, så der får du mye bedre svar enn du får her! Du har ihvertfall gjort et meget bra valg! Høres ut som du har et kjempefint hjem til kattene dine, håper katten min for det like bra gleder meg veldig til vi finner oppdrettere, og det kommer vel veldig mange på utstillingen. tusen takk for linken til maincoonforum. koz Veronica
missvero Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 4. mars 2008 Katter er faktisk ulike ... Ser ut som du, TS, er godt forbredt. Blir nok ein fin heim katten får. =) Eg har sjølv innekatt (huskatt), det går fint om man legg til rette for det. Å lage innhegning høyres kjemeflott ut! Kult:) hvor stor innhegning har du da? trives katten din der? jeg gleder meg så veldig til tiden er inne og vi tar med katten hjem:)
missvero Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2008 (endret) jeg gikk inn på maincoonforum.com og skal registrere meg,men så kommer det et punkt hvor jeg skal skrive VIP code og hva er den koden?hvor finner jeg den?? koz Veronica PS: jeg gikk inn på forumets hovedside, og der står det at vi trenger VIP code 4545, men det var feil kode... da vet jeg ikke hvilken kode de mener. Endret 4. mars 2008 av missvero
~Mocca~ Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 Det kommer ikke opp noe mailadresse som du kan sende mail til å høre?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Dere har valgt en fin katterase, men den kan være veldig dominant og sær.
missvero Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 5. mars 2008 Dere har valgt en fin katterase, men den kan være veldig dominant og sær. Har du Main coon? det er mange meninger om hvordan de er, og legger man sammen alle de meningene, blir det er fantastisk katt:)
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 Har du Main coon? det er mange meninger om hvordan de er, og legger man sammen alle de meningene, blir det er fantastisk katt:) Jeg har hatt Maine Coon og den var veldig duminant og sær, men likevel en herlig katt
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #18 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har hatt Maine Coon og den var veldig duminant og sær, men likevel en herlig katt dominant skulle det stå...
missvero Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #19 Skrevet 7. mars 2008 Det kommer ikke opp noe mailadresse som du kan sende mail til å høre? det virket til slutt, og det var den VIP koden
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #20 Skrevet 7. mars 2008 Hva slags innhegning er det egentlig snakk om? En uteinnhegning? En innhegning med leker? En innhegning inne som den skal bo i fast? Jeg har aldri hatt maine coon, men har derimot har mange blandingskatter opp gjennom årene. Felles for dem er at alle har satt stor pris på å få gå ut og inn når de selv vil. Jeg vil ikke anbefale deg til å ha den som innekatt, men heller gi den mulighet til å få gå ut om den vil. Jeg ser spesielt ikke problemet med det, om du har fine utemuligheter. Katter er rovdyr og trives blandt annet med å få gå ut på jakt, da det ligger i deres natur. Noen katteleker inne kan de sikkert ha det moro med, men det er nok ingen god erstatning for behovet de har for å jakte. Om katten lærer seg å gjøre fra seg ute, sparer du dessuten masse tid på å gjøre rent kattedo, og også masse penger på kattesand. Om man har innekatter vil den også være mye mer avhengig av deg og kreve mer enn en utekatt. Dobbelt så avhengig av at du skal både leke -og kose og det som er. Derfor velger mange med innekatter å ha to, slik at den ikke blir ensom og kjeder seg når du er borte eller ikke har tid. Jeg har for tiden selv to katter. Den ene har jeg hatt i over 10 år og den andre er litt yngre. De er veldig forskjellige av seg. Den ene er veldig glad i å være ute, mens den andre har litt perioder hvor den foretrekker å være inne fremfor ute. Dette er egentlig helst om vinteren/høsten. På våren og sommeren derimot er begge to forferdelig glad i å være ute. Ikke bare for å jakte, men også for noe så enkelt som å ta seg en lur i hagen i sommerværet. Spennende er det også å følge meg til og fra postkassa. Uansett hva du bestemmer deg for, vil jeg bare påpeke at det er viktig å få katten sterilisert/kastrert, ikke bare pga uønskede kattunger. Også fordi f.eks usteriliserte hunnkatter som kun går på p-piller ofte utvikler kreft etter å ha gått på pillene i så og så lang tid, mend dette vet du helt sikkert allerede
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå