Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 så en annonse på nettet om noen som ønsket å kjøpe en IKEAkvittering på møbler, fordi hun hadde mistet sin egen og ønsket å bytte varen. Er det lov?
Kara W Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Nei, det er nok ikke lov. Altså, det å kjøpe eller selge en kvitering er det jo ikke noen lov mot, men å bruke en kvitering til å bytte en annen vare enn den som fysisk er kjøpt for den er ulovlig. Det er også en lov som sier at hvis du selger eller gir noe til noen som du vet eller burde skjønne at skal brukes i et lovbrudd, så er du faktisk medskyldig. I akkurat dette tilfellet ville jeg si at det er meget sannsynlig at hun skal bruke kviteringen i et lovbrudd (bytte en vare med falsk kvitering), og at det dermed er ulovlig å selge henne kviteringen. Hadde hun derimot sagt at hun samlet på IKEA-kviteringer, og man trodde på dette, så er det ikke ulovlig å selge den. Skjønner du? Det var en stund gjenger som tjente ganske gode penger på å enten stjele varer eller kjøpe dem billig. Siden gikk de til en annen butikk med en falsk kvitering (enten kjøpt eller forfalsket) og fikk fullpris for den i en annen butikk.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Om man betaler på IKEA med bankkort har de dette registrert hos seg. Så om man mister kvitteringen, men har kjøpsdato og vet hva man kjøpte er det ikke så farlig.
ashera Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Dessuten har jeg aldri hatt problem med å bytte på IKEA selv om jeg ikke har hatt kvittering. Dersom man vil ha pengene tilbake trenger man imidlertid kvittering.
Yummy_Mummy Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 IKEA bruker å være ganske greie på bytting. Har man ikke kvittering, så får man tilgodelapp. For de fleste går det greit. Det eneste unntaket er dersom varen er utgått. Da må man ha kvittering for å få byttet.
Tusenfryd Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 (endret) Tull og tøys på dere, Vi hadde et stort møbel som gikk i stykker. er vanligvis veldig nøye på å samle på kvitteringer på alt vi kjøper, me akkurat denne var borte. Hadde dato, beløp alt - nope, de kunne ikke hjelpe oss. Nå var dette en reklamasjon da, men opplevde dem ikke som smidige akkurat. Hun jeg snakket med sa det også, du kan følge det opp, men du vil ikke bli prioritert. Endret 4. mars 2008 av Tusenfryd
gustav Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 er det mulig?? Var overbevist jeg om at det holder at kunden kan _sannsynligjøre_ at varen er kjøpt i den og den butikken på et gitt tidspunkt når det gjelder reklamasjoner. Og at f.eks. en kontoutskrift skal kunne være god nok om kvitteringa er borte. Bytting er noe annet selvfølgelig da dette alene går på butikkens service. Reklamasjoner er en rett kunden har til å få reparert varen, eller å få tilbake ny eller tilsvarende vare. En vare tydelig merket Ikea f.eks. kan da vanskelig være kjøpt andre steder enn Ikea...? Dog, er det usikkert om garantien fortsatt gjelder vil det nok være mer forståelig at butikken gjør seg firkanta :/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå