Gå til innhold

hvor ofte vasker du bilen?

janne84

Anbefalte innlegg

Jeg vasker bilen min 1 gang i uka(med svamp) og polerer den 4 ganger i året.

Bruker kun Autoglym produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver morgen og kveld med Turtle voks og polish. :)

Du verden hvor du står på da Kurt, skulle jo nesten tru det var "minstemannen din" som ble omtalt her, men det var det altså ikke da vi snakker om biler. "tog du an"

vaske bilen? Det er skitten som holder den sammen............

Noen må kjede seg....spiler det noen rolle hvor ofte hansen vasker bilen da? Noen må vaske ofte, spørs hvor man bor osv...

Jo kan alltids tenke seg at noen kjeder seg som vil vite om noe slikt, men selv synes jeg faktisk det er litt artig å kunne sammenligne en`s egne vaner og andre sine.

ikke regn de nste dagene? bodde du eks i bergen i fjor, så regna det i 90 dager i ett.......bare moro å nevne det

Ja selv bor jeg i Bergen (verdens flotteste/beste by forresten) og stortrives med både regn og det som er, og jo jeg vasker da bilen selv om det er meldt regn de kommende dagene.

Jeg er faktisk glad jeg ikke bodde i Bergen da :fnise:

Når det regner så blir skitten borte og bilen ser ren ut, og når den ser ren ut er det god nok ;)

Ja mange som tror dette og følger denne teorien, men personlig så velger jeg da heller å fine frem vaskebøtten minst en gang i måneden (første helgen). Nå kan jeg faktisk IKKE bruke vaskeautomat om jeg så hadde villet, noe jeg ikke har gjort før og ikke kommer til å gjøre selv om jeg bytter bil. Grunnen er nemlig at jeg kjører en Landrover Defender som lekker som en sil, og det er faktisk så ille at den har en egel manual som KUN tar for seg å få dekket de lekkasjer som finnes.

Når det gjelde selve vaskinen så gjøres dette "minst" en gang i måneden hvor jeg samtidig går over bilen raskt for å se etter eventuelle rustangrep. Bilen vaskes for hånd med vaskemidler av merket Sonax (kjøpes på clas ohlson), og selv om jeg har en bil som ikke er så ny lenger (1999 model) så ser den faktisk VELDIG bra ut i både lakken og innvendig.

Å vaske bilen sin for hånd koster så lite og gir så mye sett i forhold til gleden av å ha en regn bil, noe som faktisk betyr mye når man skal bruke bilen. Er jo tross alt veldig mye kjekkere å bruke en bil som er rein enn en som henger sammen av dritt (som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som kaster bort pengene på å kjøpe ny bil, vet du. For mange av oss er bilens bruksverdi det viktigste, ikke hva man for for den etterpå.

Vrakpanten er forresten lik enten man har nypolert dashbord eller ikke. :fnise:

Jeg må få sagt at vi eier INGEN biler over 1991 modeller, og da har vi stående 6 biler for øyeblikket.

For meg føles det å si at en bruktbil ikke fortjener å bli vasket, som å si at en hamster ikke fortjener oppmerksomhet siden den bare lever et par år. Beklager, men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver morgen og kveld med Turtle voks og polish. :)

Du verden hvor du står på da Kurt, skulle jo nesten tru det var "minstemannen din" som ble omtalt her, men det var det altså ikke da vi snakker om biler. "tog du an"

vaske bilen? Det er skitten som holder den sammen............

Noen må kjede seg....spiler det noen rolle hvor ofte hansen vasker bilen da? Noen må vaske ofte, spørs hvor man bor osv...

Jo kan alltids tenke seg at noen kjeder seg som vil vite om noe slikt, men selv synes jeg faktisk det er litt artig å kunne sammenligne en`s egne vaner og andre sine.

ikke regn de nste dagene? bodde du eks i bergen i fjor, så regna det i 90 dager i ett.......bare moro å nevne det

Ja selv bor jeg i Bergen (verdens flotteste/beste by forresten) og stortrives med både regn og det som er, og jo jeg vasker da bilen selv om det er meldt regn de kommende dagene.

Jeg er faktisk glad jeg ikke bodde i Bergen da :fnise:

Når det regner så blir skitten borte og bilen ser ren ut, og når den ser ren ut er det god nok ;)

Ja mange som tror dette og følger denne teorien, men personlig så velger jeg da heller å fine frem vaskebøtten en gang i måneden. Nå kan jeg faktisk IKKE bruke vaskeautomat om jeg så hadde villet, noe jeg ikke har gjort før og ikke kommer til å gjøre selv om jeg bytter vil.

Kjører nemlig en Landrover Defender som lekker som en sil, og det er faktisk så ille at den har en egel manual som KUN tar for seg å få dekket de lekkasjer som finnes.

Når det gjelde selve vaskinen så gjøres dette "minst" en gang i måneden hvor jeg samtidig går over bilen raskt for å se etter eventuelle rustangrep. Bilen vaskes for hånd med vaskemidler av merket Sonax (kjøpes på clas ohlson), og selv om jeg har en bil som ikke er så ny lenger (1999 model) så ser den faktisk VELDIG bra ut i både lakken og innvendig.

Å vaske bilen sin for hånd koster så lite og gir så mye sett i forhold til gleden av å ha en regn bil, noe som faktisk betyr mye når man skal bruke bilen. Er jo tross alt veldig mye kjekkere å bruke en bil som er rein enn en som henger sammen av dritt (som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, 6-8 ganger i året kanskje? Da bruker jeg som oftest maskin siden jeg ikke har hageslange ut fra leiligheta mi litt oppe i etasjene :ler: . Kjipt å løpe trapper med bøtter med skyllevann. Om sommeren bruker jeg riktignok gjerne en "selv-vask" der det er lagt ut slange og kost.

Liker faktisk å vaske bil så hadde jeg hatt tilgang på rent vann til å skylle med så hadde jeg nok vasket for hånd og oftere.

Polering gjør jeg 1-2 ganger i året. Henger riktignok veldig etter i år for det har hatt en lei tendens til å regne de helgene der jeg har hatt guts til å polere.

*håpe på passe fint vær på søndag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvask skjer sjeldent!

Regnet tar det mest nødvendige uttapå. Tar av og til en klut og sprayflaske inni bilen og en rimipose til søppelet. Ikke ofte men det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pittieutlogget
Regnet tar det mest nødvendige uttapå.

Desverre så tar det ikke noe annet enn støv fra veier, og bare det som synes værst på karosseriet. Det vil legge seg på undersiden og fetthinne på utsiden og etterhvert ruste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker den ca. annenhver uke med svamp ol. Har behandlet den med både det ene og andre hos et bilpleiefirma i år og satser på å gjøre det hvert år.

Vinterstid etter turer på saltede veier spyler vi etter hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første bilen min var omtrent et vrak allerede da jeg fikk den, så den ble ikke vasket altfor ofte.

Nå fikk jeg meg en "nyere" (96mod) i vinter, og den ser så hel og fin ut at jeg bare må ta vare på den. Synes det er en dårlig taktikk å ha en bil fra A til B hvis den ser ok ut, da tjener man jo på å ha den i orden - mindre rust = mer bil.

Om sommeren blir den vasket en gang i måneden. Og om vinteren annenhver fredag - enten vask m/underspyling eller såpe og svamp hjemme i gården.

Turtle Wax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...