Gå til innhold

Artisjokk


Serene

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært borti denne grønnsaken før, og aner ikke hvordan jeg skal gripe det an. Skal skallene skrelles av? Prøvde på en men det var jo ingenting inni...fant noe som lignet pollen da. Er det stilken som skal til livs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er det myke nederst paa innsiden av hvert "blad" som spises. Vi koker den hel, drar av ett og ett blad, dypper i smeltet smor og "gnager" paa bladene, det er godt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artisjokken kokes i lettsaltet vann.

Den serveres på tallerken med smør og litt salt, evt majones eller aïoli.

Riv av et og et blad og dypp i smør før du skraper av den nederste, kjøttfulle delen med tennene. Når du er i midten er bladene tynne og lysegrønne, og du kan ta av hele biten ved å holde og vri. Når du kommer til hjertet i grønnsaken, må du kutte bort piggene/hårene som vokser nedi der, og så spiser du artisjokkhjertet, det er det aller beste på hele artisjokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Hvis jeg gjør dette rett, så er det egentlig ikke mye mat i en sånn grønnsak. Mye arbeid for lite mat. Tror jeg skal lete etter en hermetisk variant neste gang vi trenger dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns artisjokk er noe av det mest sensuelle man kan spise... Tenk på det som et forspill. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...