Kayli Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Er det noen som har denne diagnosen her? Har dere fått noen behandling, og i såfall; hvilken? Grunnen til at jeg spør, er at min søster har hatt diagnosen i flere år. Som følge av dette har hun hatt store smerter som ofte gjør henne sengeliggende i flere dager. Hun slet veldig med å bli gravid, men fikk etter intens prøving et barn for 3 år siden. Siden fødselen har hun vært bra, men nå har symptomene blusset opp igjen. Hun har nylig vært til ny utredning hos gynekolog, og ble først forespeilet operasjon, noe legene gikk tilbake på. De mente det var liten vits i å operere pga. at de ikke ville greie å fjerne alt. Hun ble sendt hjem med resept på smertestillende, men de hjelper bare til en viss grad. Hun vurderer nå å oppsøke privatklinikk for å høre en annen leges mening. Alle erfaringer som kan hjelpe henne videre mottas med takk!
Kayli Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 6. mars 2008 Dytter denne opp i håp om at noen har noe å bidra med. Senest forrige uke var min søster sengeliggende i to dager pga. store smerter og oppkast... Hun begynner å bli veldig fortvilet. Vil så gjerne hjelpe henne, men vet ikke hvordan!
KnockedUp Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Jeg har endometriose. Fikk diagnosen da jeg ble operert for første gang i 2005, pga flere cyster på eggstokkene og store smerter i forbindelse med disse. Etter dette var jeg symtomfri i halvannet år (med unntak av sterke menssmerter som jo og er et symptom) uten at jeg fikk annen behandling i denne perioden (ble aldri fulgt opp av sykehuset eller fikk forklart hva diagnosen innebar). Så kom smertene tilbake, og jeg hadde min andre operasjon (denne gang bare laparoskopisk) i februar 2007. Etter dette fikk jeg den oppfølgingen som manglet sist, og i tillegg til å bli henvist til IVF-behandling ble jeg satt på hormonbehandling for å undertrykke eggløsning. Medisinen jeg fikk heter synarela og taes som nesespray. Denne funket dårlig for meg, da jeg reagerte med utslett og håravfall, og jeg ble da satt på vanlige p-piller frem til prøverørsforsøk. Har siden det vært gravid, og dermed helt sykdomsfri:-) Du har sett hvor invalidiserende denne sykdommen kan være for de som er hardt rammet. Det er viktig å vite at det finnes behandlingsmuliheter, dessverre er det slik at mange leger ikke vet nok om/bagatelliserer diagnosen. Synes det høres veldig rart ut at de ikke vil prøve operasjon, men kanskje det ikke har ønsket effekt hos alle...? Ellers finnes det hormonbehandling som forhindrer eggløsning- det er eggløsningen og menstruasjonen som får endometriosevevet til å vokse og utvikle seg. For mange er det nok å bruke p-piller, ellers finnes det også andre alternativer, men dette ville jeg tatt opp med en lege/gynekolog som vet hva han snakker om. Anbefaler deg sidene til endometrioseforeningen/forumet der. Mesteparten av forumet er lukket (for medlemmer), men man kan bl.a stille spørsmål til fagfolk der... bl.a. dr. Anton Langebrekke som er kirurg på Ullevål og en av nordens beste på laparoskopi/endometriose.
Kayli Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. mars 2008 Takk for svar! Ja, jeg synes også det er rart at hun bare ble hjemsendt uten noe annet enn smertestillende tabletter... Som jeg har skrevet over her, vurderer hun å oppsøke privatklinikk for å høre om de er av samme oppfatning som sykehuset. Skal tipse henne om sidene til foreningen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå