Gjest Malemester Kløn Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Jeg bretter opp ermene- og skal male kjøkkenet i helgen. Malingen er vannbasert. Har du noen gode råd/ tips i forbindelse med slik maling. (har allerede kjøpt inn maskeringsteip- slik at alle kanter/skjøter etc blir beskyttet.) Noe annet lurt for å få best mulig resultat- helst uten flekker på interiøret? Har forresten kjøpt kraftvask. Underlaget er malt stietapet. Ble så usikker da jeg leste på flasken- fikk inntrykk av at kraftvask ikke skal benyttes inne? (bør jeg heller kjøpe salmiakk?)
lille katt Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Har malt mange, mange vegger med gammel, malt strietapet, har aldri brukt annet enn salmiakkvann, og vi har vært fornøyd med resultatet. Vannbasert maling kan vaskes bort fra de fleste glatte flater, i tilfelle du søler, men prøv å fjerne stoff/ubehandlet treverk. Det er nesten enklere å fjerne malingen når den er tørket, da kan du bare skrape litt med f.eks. en sparkelspade. Vil anbefale deg å fjerne lister, selv om det er mye jobb, men hvis du ikke gidder så funker det greit med maskeringsteip også. Vær obs på at billig maskeringsteip kan være vanskelig å få av, med mindre du maler alt på en dag og fjerner teipen ASAP etterpå. Vi har også brukt maling som sparkel mange ganger, dvs. at hvis tapeten har vært litt stygg eller hullete (f.eks. spikerhull eller flekker med avrevet tapet), så har vi bare klint på med masse maling, så har det blitt så bra så
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå