Gå til innhold

Skrike i butikken

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg kjenner faktisk ei jente som fortalte meg for en del år siden at hun brukte å skrike i butikker innimellom. Hun var da ca 15 år, og faren syntes det var så ufattelig flaut, at hun fikk viljen sin. Hun satte seg under/midt inni klesstativ og bælja til han kjøpte det plagget hun hadde lyst på. Denne jenta var i utgangspunktet ikke bortskjemt, og hadde ikke brukt metoden siden hun var lita, så det var ikke snakk om at hun hadde lært seg til det gjennom mange år med dårlig oppdragelse. Hun var derimot veldig rett fram i den alderen, eide lite begrensninger, og brydde seg rett og slett ikke om hva folk rundt henne tenkte.

Hehe, dette burde jo stå i en slags lærebok for foreldre, til skrekk og advarsel. Jeg er glad jeg har plukket av denne uvanen til jenta mi på 4 år for lenge siden. Det lønner seg å være sta mamma, jeg tok med ungene ut av butikken hver gang det det ble skriking; resultat: ingen skriking eller masing i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg sett en 12 åring gjøre det, hadde jeg tenkt psykisk utviklingshemming av noe slag.

Skrevet

Mange unger har lært seg at hvis de skriker høyt nok blir mamma og pappa så flaue at de får viljen sin, om de gjør det i en butikk vil de bare få enda mer oppmerksomhet som er nettopp det de vil oppnå. Da skjønner jeg ikke hvorfor ungen får lov til å i det hele tatt være med i butikken og hvorfor ikke mor eller far drar dem med ut med en gang. Tenker ikke nødvendigvis at det er noe galt med barnet, det kan gjerne bare være utspekulert, lurer mer på hvordan oppdragelsen foregår.

Gjest Evalina
Skrevet
Hva synes dere om en 12åring som hylskriker i en butikk fordi han ikke får viljen sin?

Jeg ville tenkt at ungen hadde én eller annen diagnose. Men sannsynligvis samtidig smugtittet litt på foreldrene.

Skrevet

Så man får ting hvis man begynner å skrike i butikken, altså? :sjarmor: *noterer* :fnise:

Skrevet
Så man får ting hvis man begynner å skrike i butikken, altså? :sjarmor: *noterer* :fnise:

Jeg også. Håper det kan gå for 35-åringer også....

Gjest Lotus
Skrevet
Jeg kjenner faktisk ei jente som fortalte meg for en del år siden at hun brukte å skrike i butikker innimellom. Hun var da ca 15 år, og faren syntes det var så ufattelig flaut, at hun fikk viljen sin. Hun satte seg under/midt inni klesstativ og bælja til han kjøpte det plagget hun hadde lyst på. [..]

Uffameg. Hadde jeg vært faren ville jeg marsjert rett ut av butikken, enten med hylende 15. åring på slep, eller latt vedkommende sitte der og bælje alene.. O_o

Hadde jeg vært forbipasserende tror jeg at jeg hadde hatt problemer med å la være å le eller begynner å gråte selv..

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hehe, dette burde jo stå i en slags lærebok for foreldre, til skrekk og advarsel. Jeg er glad jeg har plukket av denne uvanen til jenta mi på 4 år for lenge siden. Det lønner seg å være sta mamma, jeg tok med ungene ut av butikken hver gang det det ble skriking; resultat: ingen skriking eller masing i dag.

Jeg har bare et spørsmål i forbindelse med dette. Jeg hører om mange som tar barna ut av butikken når de begynner å hyle, og at det funker som bare det. Da jeg var liten, syns jeg det var så kjedelig å gå i butikken, at jeg kanskje kunne sett på det som belønning at foreldrene mine tok meg med ut. Men barn syns altså det er så gøy å være med i butikken, at de anser det som en straff at foreldrene drar dem meg hjem når de begynner å hyle?

Skrevet

Tror dette er en teknikk jeg skal bruke neste gang jeg og kjærsten er i butikken altså :sjarmor:

Skrevet

Jeg ville tenkt bortskjemt drittunge, eller en form for diagnose av et eller annet slag..

Gjest Gjest_Mora di_*
Skrevet

Drittunge....

En gang snakket jeg til en sånn en. Han var mye yngre da. Ca 5 år kanskje. Han hylte og skreik og la seg på gulvet og vrei seg. Vanvittig til bråk. Var visst noe han ikke fikk viljen sin med.

Jeg gikk bort til ham. Så strengt på ham og sa at "her i butikken er det ikke lov å oppføre seg sånn. Reis deg opp og slutt med det bråket". Og ungen så sjokkert på meg, tidde stille og reiste seg opp.

Moren var faktisk takknemlig. Jeg hadde trodd hun skulle bli sint....

Kanskje de som jobber i butikker burde tørre å si ifra? Si til bråkeungen at det ikke er lov å bråke i butikken? Sjokkeffekten funker nok på flere den.

Jeg jobbet ikke i butikk da. Jeg bare gikk og handlet. Men jeg blir så lei når jeg hører/ser slike unger.

Skrevet
Jeg har bare et spørsmål i forbindelse med dette. Jeg hører om mange som tar barna ut av butikken når de begynner å hyle, og at det funker som bare det. Da jeg var liten, syns jeg det var så kjedelig å gå i butikken, at jeg kanskje kunne sett på det som belønning at foreldrene mine tok meg med ut.

Kanskje er det en belønning å bli tatt med ut om ungen gråter av trass og kjedsomhet, men de som er ute etter noe inne på butikken vil sikkert ikke ikke bli glad for det. Dere som har barn, hender det at noen klarer å skrike seg til noepå butikk, eller er dere alltid like harde?

Skrevet
Jeg har bare et spørsmål i forbindelse med dette. Jeg hører om mange som tar barna ut av butikken når de begynner å hyle, og at det funker som bare det. Da jeg var liten, syns jeg det var så kjedelig å gå i butikken, at jeg kanskje kunne sett på det som belønning at foreldrene mine tok meg med ut. Men barn syns altså det er så gøy å være med i butikken, at de anser det som en straff at foreldrene drar dem meg hjem når de begynner å hyle?

I vårt tilfelle ja. Hadde de derimot blitt jublende glade for å slippe å være med i butikken måtte vi selvsagt vurdert en annen form for sanksjon.

Skrevet
Dere som har barn, hender det at noen klarer å skrike seg til noepå butikk, eller er dere alltid like harde?

Nå har jeg ikke barn selv, men sitter i kassa på butikk, og ut fra det jeg har sett, er det mange barn som klarer å sutre/mase til seg viljen sin. Og så er det noen foreldre innimellom som er like konsekvente. (Som oftest med utsagnet "Nei, det er ikke lørdag i dag.")

(Noe som forresten får meg til å tenke på at jeg er glad for at foreldrene mine lærte meg at det hjalp i alle fall ikke å mase ...)

Skrevet
Dere som har barn, hender det at noen klarer å skrike seg til noepå butikk, eller er dere alltid like harde?

Ja, skal man få bukt med den uvanen så må man være like hard hver gang. Gir man etter en gang, så har jo ungen lært at det er bare å mase lenge nok, så får de det vil ha. Det er ris til egen bak å gi etter når ungene maser.

Ellers har jeg laget faste dager til ting de veldig gjerne ønsker seg, feks Barbie-blad eller hva det er, det er kun på fredager, godterier og brus er kun på lørdager, that's it. Da nytter det ikke å mase på en mandag. Nå går det mest i krangel med minstejenta hvilken dag det er, haha, hun prøver så godt hun kan å overbevise meg om at det er lørdag...lurejenta.

Men for at de skal holde ut handleturen bruker jeg å ha en slags gulrot hengende, de synes det er stas med skalk fra brødskjærermaskinen, det ligger alltid noen der, og ser fram til å få hver sin slik tørr skalk når de har sittet fint i handlevogna...Virker det, så er greit nok for meg.

Gjest Gjesten
Skrevet

Jeg opplevde EN gang at datteren min begynte å skrike og hyle. Da la jeg meg rett ned på gulvet ved siden av henne og gjorde akkurat det samme som henne. Da fikk pipen en annen lyd gitt! :fnise: Har aldri opplevd det igjen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...