Gå til innhold

Skal ha nytt kjøkken


Gjest Gjest_Tonje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tonje_*

Jeg skal ha nytt kjøkken og er på jakt etter kjøkkenprodusenter.

Jeg vet om Kvik, Ikea, Huseby og Norema.

Jeg vil gjerne vite om andre produsenter.

I tillegg hadde det vært fint om noen visste hvilket prissjikte de ligger i. Fra dyrt, middels til billig. Også de kjøkkenprodusentene jeg har nevnt. Jeg trenger å orientere meg i markedet fort fordi det har blitt framskyndet det med kjøkken og da blir det litt hektisk. Planløsningen er grei så det er utseende jeg er på jakt etter.

Gode erfaringer?

Dårlige erfaringer?

Jeg har iallfall fått med meg at jeg ikke bør kjøpe oppvaskkummen og kjøkkenkran fra Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi pusset opp kjøkkenet for et par år siden og valget falt da på Det Norske Kjøkkensenter (nå Designa).

Vi er kjempefornøyd med kjøkkenet, og damen som hjalp oss var utrolig flink. Hun kom hjem til oss og tok mål og tegnet så flere forslag til hvordan vi kunne ha det. Vi hadde møte med henne hvor vi kom med flere ønsker, hun endret på tegningene helt til vi kom frem til noe vi var helt fornøyd med. Vi er fortsatt 100% fornøyd med resultatet.

Vi betalte ca 70.000,- For det fikk vi:

-tre doble og ett enkelt overskap + en hylle til kokebøker

-en vanlig skuffeseksjon og en med kolonialskuffer, et smalt skap til stekeplater og kjøkkenhåndklær, hjørneløsning med sånn snurreting til gryter osv + to relativt små skap

-integrert oppvaskmaskin og komfyr + avtrekksvifte (oppvaskmaskinen og komfyren er av ganske rimelige Bosh-varianter, men avtrekksviften vi kjøpte var ganske dyr)

-oppvaskkum + kran

-benkeplate (laminat) og håndtak

De hadde kampanje da vi kjøpte kjøkkenet, så monteringen fikk vi gratis

Frontene vi kjøpte var ganske dyre. Vi kunne fått samme kjøkken men med rimeligere fronter for ca 12.000,- mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Vi har nettop bestillt oss et Kvik-kjøkken vi.

Marrone.

Det er et stort kjøkken vi har bestillt, vet ikke helt hvor mange skap det er på langs, men det er ganske stort.

Det kom seg på 150 000 med kompositt benkeplate, dyr vask, gass og induksjon, to stekovner, den ene med micro integrert i, integrert kjøl, oppvask.

Benkeplaten alene kom seg på 56 000 så da ser du at det er egentlig et rimelig kjøkken om man velger en laminatplate.

Vil anbefale Kvik jeg. Vi fikk tegnet flere løsninger og de kom med utrolig mange kule forslag! Veldig flinke etter vår mening. Kort leveringstid, bare et par uker.

Har kommet frem til at vi vil bruke samme innredning til bad, og har bestillt servant derfra også.

De sier selv de ligger litt over ikea i pris. Og jeg mener de ligger høyt over i kvalitet på det som jeg har sett. Og design!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Vi har nettop bestillt oss et Kvik-kjøkken vi.

Marrone.

Det er et stort kjøkken vi har bestillt, vet ikke helt hvor mange skap det er på langs, men det er ganske stort.

Det kom seg på 150 000 med kompositt benkeplate, dyr vask, gass og induksjon, to stekovner, den ene med micro integrert i, integrert kjøl, oppvask.

Benkeplaten alene kom seg på 56 000 så da ser du at det er egentlig et rimelig kjøkken om man velger en laminatplate.

Vil anbefale Kvik jeg. Vi fikk tegnet flere løsninger og de kom med utrolig mange kule forslag! Veldig flinke etter vår mening. Kort leveringstid, bare et par uker.

Har kommet frem til at vi vil bruke samme innredning til bad, og har bestillt servant derfra også.

De sier selv de ligger litt over ikea i pris. Og jeg mener de ligger høyt over i kvalitet på det som jeg har sett. Og design!

Glemte avtrekksvifta jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tonje_*

Takk skal dere ha for utfyllende svar. :icon_smile:

Det her med kjøkken kom veldig brått på meg, men pga en vannlekkasje og muggsopp så er jeg for tiden uten store deler av kjøkkenet mitt. Hadde tenkt å bytte kjøkken senere i år, men det kan være en ide å starte nå. Da ble det plutselig store valg som må taes veldig fort.

Selve planløsningen blir tilnærmet det som var tidligere. Ville vel egentlig ha integret komfyr, men nå kjøpte jeg helt nye en for 2 år siden. Det blir nesten sånn å kaste penger ut av vinduet.

Kjøleskapet blir da byttet og jeg vurderer innebygget, men er veldig usikker. Mener å ha lest at et innebygget kjøleskap er mindre enn et frittstående.

Jeg liker absolutt ikke å ta sånne viktige avgjørelser veldig kjapt. Også fordi jeg har åpen kjøkken/stueløsning så fronter betyr en hel del. Vil ha tidløse fronter, men vet allikevel ikke hva jeg vil ha.

Avtrekksvifta her blir en sånn som er innebygget i kjøkkeninnredningen.

Har mer eller mindre kaos i hodet og har vanskeligheter med å få oversikt og å tenke kjapt nok. Alle tips og råd tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dette skjer raskt ville jeg satt fokus på rask leveringstid jeg. Det er jo mange som har utrolig lang leveringstid, og når det er det tar det veldig lang tid å få ettersendt ting som kommer feil eller som mangler feks. Og det tror jeg skjer ganske ofte....

Ang integrert kjøleskap så er vårt i alle fall mye større i liter enn et vanlig kjøleskap. Nå husker jeg ikke hvor stort, men det var veldig stort, faktisk så stort at vi gikk bort fra kjølehjørne. Vi velger å ha et ekstra kjøleskap i boden som vi setter på når det er behov. I høytider og slikt feks.

Hvis dere tenker pris og leveringstid ville jeg sett på kvik ja.

Ble rene kvikreklamen dette. er ikke meningen det, men det er i alle fall et alternativ...

Hilsen gjest som også svarte over her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tonje_*

Leverinngstid er kanskje ikke det aller viktigste. Har nå levd uten kjøkken i 3 uker og innser at det iallfall blir over påsken. Jeg kan vente dersom det er viktig for meg å få akkurat den kjøkkeninnredningen. Det viktigste for meg er å få kjøkkenvasken tilbake. Kan ta resten over tid. Det er jo et valg man tar for mange år framover. Jeg ønsker ikke å legge mange tusen i noe som jeg egentlig ikke vil ha. Det er det som gjør det så vanskelig. Ta et kjapt valg, men kunne vite eller iallfall anta at jeg kan leve med valget mitt i mange år. Selvfølgelig vil jeg bruke minst mulig penger, men er villig til å betale for noe som jeg faktisk vil ha. Har hatt Ikeakjøkken tidligere og har vært fornøyd. Nå tror jeg at jeg et Sigdalkjøkken og er i utgangspunktet fornøyd dersom du ser bort fra at det er et furukjøkken.

Skal definitiv sjekke ut Kvik. Flere andre her inne som har skrevet positivt om de.

Er det kjøkkenleverandøren som tilbyr innebygde kjøleskap?

Jeg har ikke andre steder å ha et ekstra kjøleskap siden jeg allerede har fryseskap i uteboden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Heisann! Jeg har studert interiørdesign og var utplassert hos Norema en dag i uka i et år. De har hvertfall integrerte kjøleskapsløsninger, men det har egentlig de fleste leverandører :)

Mitt inntrykk av Norema vs. Mias, bohus og JKE Design, som er de jeg har vært tettest borti, er at Norema kommer klart best ut, både på dyktighet, kvalitet og pris i forhold til kvalitet. Kvik vet jeg lite om, siden de først kom til området jeg bodde i etter at jeg flyttet.

Ang. utseende, dra innom de forskjellige stedene og spør etter kataloger! Jeg vet hvertfall at norema har både de mer "avanserte" trekjøkkenene, altså med mer pynt og stæsj, de enklere i treverk, høyglans og vanlig malt respatex (om ikke jeg husker helt feil på navnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vurdert Norform-kjøkken. Men sparte over 100 000 ved å velge kvik.

Har noen veninner som har hatt dårlig erfaring med norema, så de har vi ikke vært innom engang, men de var sikkert bare uheldig. Det er jo sånt som skjer.

Integrerte kjøleskap er slikt som ligger i hvitevarepakkene til leverandørene. Det vi har valgt kommer fra Siemens. Likeså resten av hvitevarene.

Vil bare gjøre oppmerksom på at de nå har en stekovn som også kan brukes som micro. Genialt for de med dårlig plass. Dvs at det IKKE er en micro med dårlig stekefunksjon, men en stekovn som KAN brukes som micro.

Vi valgte selv både den og en stekovn for å ha mulighet til å bruke to stekovner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petronella_*

Vi valgte Ikea-kjøkken da vi bygde for ett par år siden .. og jeg hadde garantert valgt det samme idag.

Ikeakjøkken er geniale .. vil du skifte stil om noen år så kan du bare bytte ut dørene og skuffefrontene - og vips så har du et nytt kjøkken på 1-2-3. Det er utrolig billig .. vi har et stort kjøkken med masse skap og kolonialskuffer - ca. 13 skap og 20 skuffer .. allikevel kom ikke prisen på mer enn ca. 40.000 inkludert vask og benkeplate ..

Kvaliteten på Ikea-kjøkken er like god som HTH og Norema - faktisk så har de to sistnevnte hentet masse detaljer og løsninger fra Ikea ... Nettopp fordi Ikea i alle år lå et godt stykke foran dem .. Det er ikke så veldig mange år siden Norema og HTH var billigkjøkken og de som hadde god råd valgte helt andre løsninger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Argumentet med å skifte fronter om noen år holder ikke lenger, da du kan gjøre det med alle kjøkken.

Men om man vil ha skrog som smuldrer etter noen år er det fint med Ikea. Kanskje ikke de gjør det, men det kan hende. De er ikke presset like hardt som hos andreleverandører, og er derfor mer utsatt for skader fra fukt og støtskader.....

Ikeavaskene har jeg hørt mye negativt om. Mange kan ikke få de blanke, dårlig kvalitet på metallet tror nå jeg.

Men når det gjelder løsninger ligger jo alltid ikea langt fremme. Det er ikke til å komme fra.

Det som er dumt er at løsningene raskt blir erstattet av nye løsninger, slik at man kan finne det vanskelig å erstatte deler noen år etter man har satt opp kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Petronella_*
Argumentet med å skifte fronter om noen år holder ikke lenger, da du kan gjøre det med alle kjøkken.

Men om man vil ha skrog som smuldrer etter noen år er det fint med Ikea. Kanskje ikke de gjør det, men det kan hende. De er ikke presset like hardt som hos andreleverandører, og er derfor mer utsatt for skader fra fukt og støtskader.....

Ikeavaskene har jeg hørt mye negativt om. Mange kan ikke få de blanke, dårlig kvalitet på metallet tror nå jeg.

Men når det gjelder løsninger ligger jo alltid ikea langt fremme. Det er ikke til å komme fra.

Det som er dumt er at løsningene raskt blir erstattet av nye løsninger, slik at man kan finne det vanskelig å erstatte deler noen år etter man har satt opp kjøkkenet.

Nå bor jeg i mitt andre hus med Ikea kjøkken og det eneste jeg har opplevd var en skuff hvor jeg presterte å knekke et feste .. dette fikk jeg skiftet på et blunk på Ikea. Ikke rart at Ikea kan annonsere med verdens beste bytte- og returordning ..

Når det gjelder å skifte fronter på kjøkken så er det mulig at du kan få det på HTH og Norema også - men det er bare på Ikea du kan gå og plukke ut de frontene du ønsker, ta de med hjem samme dag og enkelt sette de på selv ..

Og det du sier om skrog som smuldrer har jeg aldri vært borti .. og jeg vil minne deg om at det faktisk er 25 års garanti på mitt Ikea-kjøkken ..

Det du sier om at Ikea-kjøkken ikke blir testet like hardt som andre kjøkken - det tror jeg rett og slett ikke på. Skulle gjerne sett du dokumentere den påstanden ...

Men det er jo alt etter hvilken smak man har og hva man prioriterer .. Vi prioriterte å bygge et veldig stort og dyrt hus på drømmetomta vår .. Da var tanken på å bruke 2-300.000 kroner på et kjøkken helt fjernt for meg. For alternativet til Ikea hadde blitt et skikkelig design-kjøkken .. HTH og Norema er bare dårlig kvalitet for en dyr penge ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også på kjøkkenjakt
Jeg har selv vurdert Norform-kjøkken. Men sparte over 100 000 ved å velge kvik.

Har noen veninner som har hatt dårlig erfaring med norema, så de har vi ikke vært innom engang, men de var sikkert bare uheldig. Det er jo sånt som skjer.

Integrerte kjøleskap er slikt som ligger i hvitevarepakkene til leverandørene. Det vi har valgt kommer fra Siemens. Likeså resten av hvitevarene.

Vil bare gjøre oppmerksom på at de nå har en stekovn som også kan brukes som micro. Genialt for de med dårlig plass. Dvs at det IKKE er en micro med dårlig stekefunksjon, men en stekovn som KAN brukes som micro.

Vi valgte selv både den og en stekovn for å ha mulighet til å bruke to stekovner...

Hvilket Norform kjøkken vurderte du?

Å spare over 100 000 er jo veldig mye, men Kvik har desverre ingen kjøkken jeg liker. Svigers betalte rundt 70 000 for sitt Norform kjøkken og jeg har derfor gått ut i fra at de ikke er så altfor dyre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå bor jeg i mitt andre hus med Ikea kjøkken og det eneste jeg har opplevd var en skuff hvor jeg presterte å knekke et feste .. dette fikk jeg skiftet på et blunk på Ikea. Ikke rart at Ikea kan annonsere med verdens beste bytte- og returordning ..

Når det gjelder å skifte fronter på kjøkken så er det mulig at du kan få det på HTH og Norema også - men det er bare på Ikea du kan gå og plukke ut de frontene du ønsker, ta de med hjem samme dag og enkelt sette de på selv ..

Og det du sier om skrog som smuldrer har jeg aldri vært borti .. og jeg vil minne deg om at det faktisk er 25 års garanti på mitt Ikea-kjøkken ..

Det du sier om at Ikea-kjøkken ikke blir testet like hardt som andre kjøkken - det tror jeg rett og slett ikke på. Skulle gjerne sett du dokumentere den påstanden ...

Men det er jo alt etter hvilken smak man har og hva man prioriterer .. Vi prioriterte å bygge et veldig stort og dyrt hus på drømmetomta vår .. Da var tanken på å bruke 2-300.000 kroner på et kjøkken helt fjernt for meg. For alternativet til Ikea hadde blitt et skikkelig design-kjøkken .. HTH og Norema er bare dårlig kvalitet for en dyr penge ..

Jeg har ikke et eneste sted i mitt inlegg sagt noe som helst om testing av kjøkkenet. Les skikkelig!!

Jeg bruker heller ikke 2-300 000 på kjøkken, men det jeg vil frem til er at det finnes mange andre muligheter enn Ikea.

At de har 25 års garanti er jo vel og bra det, men hva er det garanti på da? Jeg tviler på at garantien gjelder alle deler av kjøkkenet? Om så er må jeg si jeg er svært overrasket, for jeg har tilgode å se et kjøkken som etter 25 år ser bra og helt ut.

Norema og HTH er vel ikke akkurat kjent for å ha kvalitetskjøkken de heller da... Norema har jeg nevnt at jeg har venner med dårlig erfaring fra. På HTH går det ikke an å få hjelp... Så de vurderte vi ikke etter vi besøkte en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Hvilket Norform kjøkken vurderte du?

Å spare over 100 000 er jo veldig mye, men Kvik har desverre ingen kjøkken jeg liker. Svigers betalte rundt 70 000 for sitt Norform kjøkken og jeg har derfor gått ut i fra at de ikke er så altfor dyre....

Vi kikket på dette : http://norform.no/kjkstramten.html

Det kom på ca 250 000 med vanlig laminat benkeplate. Men med hvitevarer da.

Det var rett og slett uaktuelt for oss, og endte til slutt opp med kvik til 150 000 med kompositt benkeplate og hvitevarer. Da kostet bare benkeplaten nesten 60 000!!

Nå var dette norform kjøkkenet et heltrekjøkken da, så det utgjør jo en del på prisen.

Kvik-kjøkkenet er finer av valnøtt. Så da sier det seg selv at det ble mye billigere...

Det viktigste er uansett at man liker kjøkkenet, og så må man se på prisen i en kombinasjon med det. Dere finner sikkert et drømmekjøkken til den prisklassen dere ønsker. Det gjorde vi. Det er bare å holde ørene og øynene oppe og kikke rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også på kjøkkenjakt
Vi kikket på dette : http://norform.no/kjkstramten.html

Det kom på ca 250 000 med vanlig laminat benkeplate. Men med hvitevarer da.

Det var rett og slett uaktuelt for oss, og endte til slutt opp med kvik til 150 000 med kompositt benkeplate og hvitevarer. Da kostet bare benkeplaten nesten 60 000!!

Nå var dette norform kjøkkenet et heltrekjøkken da, så det utgjør jo en del på prisen.

Kvik-kjøkkenet er finer av valnøtt. Så da sier det seg selv at det ble mye billigere...

Det viktigste er uansett at man liker kjøkkenet, og så må man se på prisen i en kombinasjon med det. Dere finner sikkert et drømmekjøkken til den prisklassen dere ønsker. Det gjorde vi. Det er bare å holde ørene og øynene oppe og kikke rundt...

Takk for svar :)

Vi har sett på eik malt profil.

Har dere mye skap? Vi skal ha et L-formet kjøkken på ca. 3x5 meter, hvor det bare skal være underskap på den lengste veggen og den korte på 3 meter skal ha både under og overskap. Skal få det tegnet neste uke så spent på hva prisen kommer til å ligge på :)

Når det gjelder benkeplater så sikler jeg etter sort granitt, men så var det den prisen da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi har mye skap ja. Det er et u-kjøkken, men overskap bare på den ene langsiden. Og en god del skuffer og kolonialskuffer. Vurderer også å ha slike "skuffer" i skapene også, da er det lettere å finne ting.

Komposittplatene er lik som granitt i utseende sånn ca, men er mye mer solid. Husker ikke hvem som var dyrest jeg, men hos oss ble det kompositt. Både pga at den er mer solid, og at den var kun 12mm tykk. Ville ha tynn benkeplate ;)

Mannen mener kjøkkenet vårt er ca på 10 løpemeter. Men er ikke helt bombesikkert..... Kankje dere kommer litt billigere ut da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som kjøkkenrådgiver så jeg vil gjerne si litt om dette med kvalitet (OG jeg har erfaring med 3 egne ikea kjøkken).

Selvsagt er det store kvalitetsforskjeller på flatpakkjøkken og møbelkjøkken som Sigdal, Norema JKE osv. , det sier seg selv.

Flatpakk-kjedene bruker konsekvent de rimeligste materialene når de produserer kjøkken, og det innebærer dårlie skuffeskinner og hengsler, billig spon med mye luft og lite spon, lite vannbestandig melamin og laminat.. disse produktene er ikke laget for at de skal vare i flere tiår.

Grunnen til at Ikea tør å gi en 25 års garanti på produktene er selvsagt ikke at de mener produktet skal vare så lenge, men de regner med at ingen gidder ta seg bryderiet med å henvende seg til Ikea med reklamasjoner på et 5-6 år gammelt kjøkken. Når kjøkkenet forfaller tillater man seg heller å bytte ut kjøkkenet, noe som selvsagt også forsvares ved at det var så rimelig likevel, så en kan koste på seg å bytte det ut.

En skikkelig smart filosofi nå i disse miljøtider.

(Gjennomsnittlig levetid for kjøkkeninnredninger stuper, samtidig som Ikea har vokst seg til den største kjøkkenleverandøren i Norge, med Kvik og andre flatpakkjeder med stadig økende markedsandeler)

Jeg opplever ofte at de kundene som henvender seg til oss har investert i kvalitet tidligere, og kommer til oss for å bytte ut kjøkken som er 25-30 år gamle.

De som har falleferdige ikea-kjøkken er også yngre og mer trendbevisste og synes det er greit med en utskiftning oftere, og kjøper gjerne flere billige flatpakk-kjøkken over en tidsperiode på noen år, enn å investere i ett som holder.

Jeg ser at "mitt" firma ikke er nevnt tidligere i tråden, så da tar jeg meg den frihet ;)

Biga Concept

(Dansk møbelkjøkkenleverandør, ligger i samme prissegment som Huseby, Sigdal, Norema, JKE osv.)

Endret av Salamandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...