Gå til innhold

Depresjon og søtsug

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et veldig søtsug for tiden. Har liksom lyst på noe søtt nesten hele dagen. Sånn har jeg hatt det en stund nå, og det er litt fortvilende for jeg vet jo at det ikke er sunt å få i seg så mye søtt. Helst går det i søte drikker som Cola o.l., men fyser også veldig på sjokolade og smågodt innimellom. Jeg føler jeg noen ganger må bruke en voldsom viljestyrke for å ikke drikke brus for eksempel.

I tilegg er jeg ganske deprimert for tiden (jeg vet årsaken, så sånn sett er det "greit". Jeg vet at hvis/når jeg får løst problemet vil depresjonen gå over).

Men, det jeg lurer på da er om noen som er/har vært deprimerte har opplevd et voldsomt søtsug i tilegg? Altså, kan dette unormale søtsuget være en slags "bivirkning" av depresjonen?

Det er nemlig sånn at jeg nok føler en slags midlertidig (om en dog svak) lettelse fra depresjon og uro, rett etter inntak av for eksempel brus, så jeg mistenker sterkt at dette er en slags ubevisst form for "selvmedisinering".

Vurderer nå å spørre legen min om å få begynne med antidepressiva for å se om det kan avhjelpe litt. Har tidligere brukt Cipralex med ganske godt resultat, bortsett fra at jeg ble litt "flat". Men jeg er heller litt flat en periode enn å fortsette å ha det sånn som nå. Håper også Cipralex kan føre til at jeg etter en tid vil få litt mer energi sånn at jeg bedre kan gjennomføre de endringene jeg må for å få det bedre. I tilegg så demper de uro ganske godt, og det ville også vært en stor lettelse.

Er det noen som evt. også har erfart om Cipralex demper eller tar bort et stort søtsug (hvis dere hadde det i forbindelse med depresjon, og så begynte på Cipralex)?

Selv om jeg har gått på det før, så husker jeg ikke nøyaktig om jeg den gangen hadde sånne søtsake problemer som jeg har nå...

Blir veldig takknemlig om noen har erfaringer å dele med meg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt, men synes det høres logisk ut det du beskriver. Ellers tror jeg det kan være litt høna eller egget noen ganger - om man spiser mye sukkerholdig mat kan det ha effekt på humøret fordi blodsukkeret blir ustabilt (mulig kroppen prøver å kompensere med endorfiner e.l, det har jeg ikke greie på). Samboern min drakk mye sukkerholdig brus før, og sier at han merker vesentlig forskjell på humør og energi etter at han kuttet ut brusen. Det er heller ikke til å komme bort fra at endring av kosthold og mer mosjon kan ha merkbar effekt på noen psykiske lidelser.

I ditt tilfelle vet du jo hva som er årsaken til depresjonen, og jeg prøver ikke å forklare depresjon med usunt kosthold, men at det også finnes sammenhenger tror jeg nok. Kroppen vil nok både være mottagelig for belønning i form av sukker, samtidig som man kanskje har litt mindre motstandsdyktighet mot å la være å gi etter for fristelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...