Gå til innhold

hjelp - brev fra legen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger kommentarer på dette - kom nettopp hjem fra jobb og fikk et lite brev fra legen i posten. Der sto det at ved siste rutinesjekk ble det oppdaget celleforandringer, og jeg må komme inn til ny celleprøve og "såkalt HPV-test". Om 3 mnd.

Kontoret er stengt nå, jeg bekymrer meg veldig.

KREFT tenker jeg med en gang. Er dette noe som er veldig vanlig og slett ikke trenger å være farlig, eller bør man frykte noe når man får et slikt brev i postkassen? (Nå er det ca 3 mnd siden jeg var til lege på rutinekontroll, underlig at jeg fikk dette brevet først nå...)

Hilsen meg, frisk og rask, og 31 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tenkte jeg også. Min oppfølgningsprøve viste at det var normalt likevel. Så det trenger ikke å være noe.

Om det faktisk er celleforandring, så betyr det ikke at det er kreft heller. Men det er absolutt viktig å sjekke. De sjekker for HPV, for å finne ut om denne kan være årskaen til celleforandringene. Hvis det er noe slikt, så vil de nok gjøre noe mer aktivt for å hindre at det fører til at du får kreft. Så det er utrolig mange stadier før at det faktisk er kreft. I verste tilfelle, om det viser seg å være kreft, så har de oppdaget det tidlig, ikke sant?

Men jeg synes det ikke er vits i å bekymre seg så mye før man vet noe som helst. Det er jo derfor du skal inn en gang til. Av erfaring så vet jeg det er lett å si at man ikke skal bekymre seg unødig, men ikke så lett å følge. Men jeg mener det likevel.

Slapp av, ikke ta sorgene på forskudd. Det hjelper ikke hverken fra eller til om du bekymrer deg. Utenom at du føler deg ille, da.

:klem:

Skrevet

celleforandringer er helt normalt!

fikk selv et sånt brev,fikk som deg noia,men da jeg kom til sjekk sa hun at det var veldig vanlig,og som regel ingenting.

flere av venninnene mine har hatt det og.

jeg ville ikke bekymra meg om jeg var deg :icon_smile:

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Hei,

Jeg fikk også et slikt brev fra legen min en stund etter jeg sist var på underlivs undersøkelse. Som deg så fikk jeg også hetta med en gang. Men det står i brevet at dette var veldig vanlig og ingenting å være bekymret for. Nå vet jeg jo ikke om din og min celleforandring var av samme art, for det finnes visst flere ulike nivåer. Men, jeg forsto det sånn at det ikke var noe farlig, men at de for sikkerhets skyld foretar en ny kontroll om noen måneder. Jeg fikk snakket med legen min på telefon noen dager etter og ble ytterligere beroliget, så uten at jeg skal leke lege for deg, så tror jeg du kan ta det helt med ro.

Skjønner at du ble urolig av brevet selvsagt. Det ble jeg også, men som sagt så tror jeg det her er veldig vanlig, og en får tenke som så at hadde det vært virkelig alvorlig så hadde de jo kalt en inn til ytterligere undersøkelser med en gang.

Du burde uansett kanskje ringe legen din når kontoret åpner, for da blir du nok mer beroliget :klem:

Skrevet

Puh - tusen takk for fine svar, det var noe slikt jeg håpet på. Har aldri hørt at noen av mine venninner har fått et slikt brev, men tydeligvis er det ikke helt uvanlig likevel, og det trenger ikke være noe.

Det er uansett bra å få det undersøkt, så tidlig som mulig. (Huff - alle fæle tankene i hodet mitt, har ikke rukket å få barn ennå, kanskje er det for sent, hvordan skal jeg fortelle dette til mamma, og nå som jeg endelig har blitt sammen med verdens hyggeligeste mann, hvordan skal dette gå, etc etc. Det er vel bare å ta det med ro, og være glad for at man bor i et land der slikt faktisk blir oppdaget og testet, for å minimere sjansene til at noe skal gå galt...)

Litt vanskelig å vente i tre hele måneder før jeg får vite noe mer, men det hjelper å ha fått høre fra dere at dette ikke er helt unormalt, og at det er størst sjanse for at det går bra :)

Skrevet

Som de andre sier, så er dette veldig vanlig. Mange blir smittet av HPV-viruset, som kan komme etter at man blir seksuelt aktiv. Jeg fikk selv påvist celleforandringer ved flere kontroller, og måtte ta en laseroperasjon der man brente bort de aktuelle cellene. I mange tilfeller går endringene tilbake av seg selv, men det gjorde de altså ikke i mitt tilfelle. Men selve denne operasjonen er veldig liten (inn og ut samme dag), og jeg har ikke hatt problemer siden. Kontrollene jeg har tatt etter operasjonen har vært normale. Og dette er altså ikke kreft, men kan føre til det om det ikke blir behandlet. Uansett går dette helt sikkert bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...