Gå til innhold

Foreldreansvar og barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hope_*
Skrevet

Har en liten kar som skal begynne i barnehagen neste uke. Aldri vært sammen med barnefar men vi har delt foreldreansvar. Han har en fortid med mye rus og flere avvenninger, og har nå funnet seg ei av samme kaliber og det ser ut til at han har falt tilbake til gamle vaner. Han har kun samvær med meg tilstede og han dukker sjelden opp. Barnet kjenner han ikke, noe faren såklart er uenig i. Han har nå begynt og lage et h... med å ringe og true meg med og skal ha barnet men kommer uansett ikke når han skal?! Men når gutten nå begynner i barnehagen; kan faren da hente han der? Livredd nå jeg. Barnevernet sier jeg ikke må sende han alene på dagsamvær engang. Sist han var her var han rusa og jeg er livredd for at jeg skal bli tvunget til å sende gutten til han.

Det var jeg som gikk til faren for å få underskrift på foreldreansvar da jeg selv har vokst opp med 2 foreldre og ønsket det samme for barnet mitt, og håpte det ville skape et engasjement hos han. Er så skuffa nå at vil bare hyle!!!

Livredd for hva som skjer om jeg faller fra også:(

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Har du mulighet til å fortelle styrer av barnehagen at du ikke vil at faren skal kunne hente barnet?

Skrevet

I og med at du er i kontakt med Branevernet, og at de har sagt at barnet ikke skal på samvær med far, kan du vel få et eller annet skriftlig fra dem som du kan gi barnehagen, hvor det står at han ikke kan hente barnet.

Gjest Badiane
Skrevet (endret)

De fleste (alle?) barnehager har det slik at bare personer som er godkjent av de(n) som har den daglige omsorgen får hente barna, og dette er noe de overholder veldig strengt. Antakelig vil de be deg fylle ut et skjema hvor du lister opp hvem som får hente ham. Hvis ikke, er det bare å gi klar beskjed til personalet om at far ikke får hente ham, så er jeg sikker på at det ordner seg. :)

Endret av Badiane
Skrevet

Det er ikke sikkert det er så enkelt som de andre sier.

Jeg har et lignende problem, der far truer med å kidnappe barna. Men heldigvis har han ikke foreldreansvar, og både skole og barnehage har sagt at det er på grunn av det at de nå kan nekte ham å hente dem.

Skrevet

Jeg har dessverre ikke kunnskap til å si så mye om situasjonen deres. Men det jeg definitivt ville gjort var å be om et møte med barnehagen sammen med barnevernet før barnet ditt begynner i barnehagen. Forklar alvoret i situasjonen for de ansatte i barnehagen og si at barnet ikke skal hentes av far uten at du har gitt spesiell beskjed om dette. Barnevernet vil forhåpentligvis støtte det du sier og understreke viktigheten av det.

Min erfaring er at det er mulig å få til gode ordninger med barnehager også i en så alvorlig situasjon som du er nå, men at man får best resultater om man spiller med helt åpne kort - de ansatte vil jo også at barna skal ha det best mulig..

Lykke til, får håpe det ordner seg for dere!

Skrevet

vet ikke hvordan det blir i og med at dere har felles foreldreansvar.men det jeg med sikkerhet VET er at ingen barnehage har lov til og utlevere barn til rusa personer.uansett hvem dem er.

Skrevet

si fra til pedagogisk leder på avdelingen barnet begynner på,at far IKKE skal få lov å hente barnet. dette blir formidlet til resten av personalet.

Barnehagen har ikke lov til å sende barnet med noen om ikke du har sagt ifra om morgenen.

jeg har opplevd flere ganger å ringe hjem til barnets foreldre og spørre om den personen har lov å hente barnet. dette har stort sett vært besteforeldre,som vi har møtt tidligere,men siden vi ikke har fått beskjed om morgenen,må vi sjekke.

Du bestemmer hvem som skal få hente ditt barn.

Skrevet
Barnehagen har ikke lov til å sende barnet med noen om ikke du har sagt ifra om morgenen.

jeg har opplevd flere ganger å ringe hjem til barnets foreldre og spørre om den personen har lov å hente barnet. dette har stort sett vært besteforeldre,som vi har møtt tidligere,men siden vi ikke har fått beskjed om morgenen,må vi sjekke.

Men dette gjelder ikke far, når han har foreldreansvar.

Jeg måtte levere dokumentasjon på at jeg hadde foreldreansvar alene før barnehagen kunne gi beskjed til alle ansatte om at far ikke fikk hente.

Skrevet

Så lenge de har delt foreldreansvar, så er det ikke så enkelt som at MOR alene bestemmer hvem som skal hente barnet.

Jeg ville fulgt forslaget om et møte med barnevern og styrer i bhg for å finne en løsning. Dersom faren er stadig i en ruset tilstand, ville jeg gått rettens vei for å ta fra han hans del av foreldreansvaret.

Skrevet

Så lenge far har foreldreansvar, så har han like rettigheter som du.

Så mitt spørsmål er så enkelt som: hvorfor har han fortsatt foreldreansvar? Omsorgsevnen hans virker betydelig redusert.

Skrevet

fikk ikke med meg at foreldreansvaret var delt..

men hvorfor har du det???? når han har slike problemer...

Skrevet
fikk ikke med meg at foreldreansvaret var delt..

men hvorfor har du det???? når han har slike problemer...

Takk for svar alle sammen:)

Skal ta meg en prat med barnehagen men jeg mener nemlig selv at jeg ikke kan nekte far hente barnet når ansvaret er delt. Fvk kommer kun med råd så kan ikke få noe skriftlig fra de. Barnevern blander seg ikke i samværsaker mne jeg kunne bruke dem som kilde når faren blir nektet var beskjeden jeg fikk. Kan hende det blir vanskelig få noe skriftlig da.

Hadde jeg kunnet frata han ansvaret hadde jo saken vært grei. Har vært i kontakt med advokat om det tidligere men fikk beskjed om at det sjelden ble fratatt noen og at jeg måtte ha klare beviser for omsorgsvikt fra hans side. Det håper jeg at jeg aldri får beviser for for å si det på den måten!!! Derfor har jeg skrevet viljeserklæring slik at han forhåpentligvis ikke får omsorgen om jeg dør/blir syk.

Jeg har ikke bevis for at han ruser seg heller. At han var rusa sist skyldes nok at han egentlig ikke skulle innom men kom bare for å levere noe. Når han er her på dagene sine er han ikke rusa. Så vidt jeg vet!

Barnevern sier jeg ikke kan kreve prøver, FVK sier jeg kan miste omsorgen om jeg nekter samvær og barnevern sier jeg kan miste omsorg om jeg sender barnet dit. Hårfin balanse, og det er søren meg ikke lett å finne den:(

Skrevet

Jeg har delt foreldreansvar.

Jeg oppdaget grov omsorgsvikt hos far og måtte da begrense samværet en periode.

Det var utrolig viktig for meg at far ikke fikk hente barn i barnehagen. Jeg fikk beskjed fra styrer at de ikke kunne nekte faren å hente barn.

Ta en prat med styrer og fremlegg saken din. Få BV inn på banen dersom styrer ikke kan/vil ta de nødvendige hensyn.

Skrevet
FVK sier jeg kan miste omsorgen om jeg nekter samvær og barnevern sier jeg kan miste omsorg om jeg sender barnet dit. Hårfin balanse, og det er søren meg ikke lett å finne den:(

Ikke sant? Morsom situasjon det der. :ironi:

Jeg er i samme båt.

Men med støtte av en dyktig advokat har jeg forlangt det skriftlig fra barnevernet, at de fraråder samvær. Det har jeg også fått. Så når føler jeg meg 100% trygg i forhold til omsorgen, og ganske trygg i forhold til risikoen for at barna blir påtvunget samvær uten tilsyn også.

Men som sagt, jeg har foreldreansvar alene. Det gjør en god del ting mye enklere. Gudskjelov for at jeg aldri skrev under på noe annet!!!!!

Skrevet

Jeg mener bestemt at det er en misforståelse at far kan hente barnet i barnehagen når det ikke forligger samværsavtale, og det er mor som ivaretar den daglige omsorgen for barnet. Det er den som til enhver tid ivaretar omsorgen for barnet som kan si hvem som har lov å hente barnet.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg og far til eldstemann har delt foreldreansvar. Fra gutten var 2,5 år til han var 9,5 år bodde han med meg og hadde samvær med far. Da gutten begyndte i barnehagen måtte jeg skrive en liste over hvem som kunne hente ham i barnehagen. Der var det ingen selvfølge at far kunne hente. Og de dagene jeg ikke skulle hente selv, ville barnehagen vite hvem som hentet slik at det ikke ble noen misforståelser. Og dette til tross for at far og jeg samarbeidet bra. Så jeg tror du bør snakke med styrer i barnehagen og spørre hvordan praksisen er - om den ulik fra barnehage til barnehage eller om det er felles regler på slikt. :klø:

Lykke til.

Skrevet
Ikke sant? Morsom situasjon det der. :ironi:

Jeg er i samme båt.

Men med støtte av en dyktig advokat har jeg forlangt det skriftlig fra barnevernet, at de fraråder samvær. Det har jeg også fått. Så når føler jeg meg 100% trygg i forhold til omsorgen, og ganske trygg i forhold til risikoen for at barna blir påtvunget samvær uten tilsyn også.

Men som sagt, jeg har foreldreansvar alene. Det gjør en god del ting mye enklere. Gudskjelov for at jeg aldri skrev under på noe annet!!!!!

Slik jeg har forstått det heter det at det er barnet som har krav på samvær slik at det skal ikke ha noe å si om foreldrene har blitt enig om delt foreldreansvar eller ikke. Hos de jeg har rådført meg har ikke det at ansvaret er felles hatt noe betydning for om jeg kan nekte mer eller ikke.

Men kan jeg spørre hvor nært du har samarbeidet med barnevernet for å få dette skriftlig?

Forøvrig JA; du skal være glad du ikke har delt ansvar. Selv om det har lite å si i hverdagen er jeg livredd for hva som skjer i fremtiden; f.eks i form av ny barnelov og at han plutselig skal sitte med masse rettigheter:/

Skrevet
Jeg og far til eldstemann har delt foreldreansvar. Fra gutten var 2,5 år til han var 9,5 år bodde han med meg og hadde samvær med far. Da gutten begyndte i barnehagen måtte jeg skrive en liste over hvem som kunne hente ham i barnehagen. Der var det ingen selvfølge at far kunne hente. Og de dagene jeg ikke skulle hente selv, ville barnehagen vite hvem som hentet slik at det ikke ble noen misforståelser. Og dette til tross for at far og jeg samarbeidet bra. Så jeg tror du bør snakke med styrer i barnehagen og spørre hvordan praksisen er - om den ulik fra barnehage til barnehage eller om det er felles regler på slikt. :klø:

Lykke til.

Takk!

Håper det er slik det fungerer:) Da hadde alt vært flott.

Skrevet
Slik jeg har forstått det heter det at det er barnet som har krav på samvær slik at det skal ikke ha noe å si om foreldrene har blitt enig om delt foreldreansvar eller ikke. Hos de jeg har rådført meg har ikke det at ansvaret er felles hatt noe betydning for om jeg kan nekte mer eller ikke.

Men kan jeg spørre hvor nært du har samarbeidet med barnevernet for å få dette skriftlig?

Forøvrig JA; du skal være glad du ikke har delt ansvar. Selv om det har lite å si i hverdagen er jeg livredd for hva som skjer i fremtiden; f.eks i form av ny barnelov og at han plutselig skal sitte med masse rettigheter:/

Nei samværet har det ikke noe å si for. Men som sagt, for barnehage og skole var det viktig. Og for barnevernet, for når far er uten foreldreansvar, er han heller ikke part i saken, og har ikke innsynsrett i noen papirer.

Jeg kontaktet barnevernet selv, for å få råd i saken, om hvordan jeg skulle takle situasjonen i sin helhet (vil helst ikke gå i detaljer her), og hjelp til å vurdere far og hvordan samværet var. Jeg var urolig.

Med veldig god grunn, viste det seg. Det hele er blitt atskillig mer ekstremt enn jeg hadde trodd. Men ingen beskylder meg i det minste for å ha sabotert samvær. Tvert imot får jeg høre at jeg har strukket meg altfor langt. Barnevernet beordret meg nærmest til å stanse samværet, men det var da jeg sa at det kunne jeg bare gjøre hvis jeg fikk det skriftlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...