Gå til innhold

Tyrkia

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ok, du får jo ha den meningen du vil. Og jeg ventet også på hvilke krassheter det kom fra deg denne gangen. Men krassheter kan være fint det, når en ikke har noe særlig å komme med.

På seg selv kjenner man andre. ;) Jeg hadde da virkelig en helt grei forklaring på hvorfor jeg velger bort Tyrkia som reisemål.

Du skjønner vel sikkert at grunnen til at jeg dro inn andre land er fordi også disse undertrykker deler av befolkningen, bryter menneskerettighetene på mange måter osv. Og hvis en først mener det er forkastelig å reise til Tyrkia, bør vel et standpunkt som dette omfatte andre land som kanskje til og med er verre? Jeg spør hva du mener om det? Eller er det bare Tyrkia du har en mening om?

Nei, jeg forstår ikke hvorfor du drar inn andre land i en tråd som omhandler Tyrkia spesifikt, hvis det da ikke var fordi du ikke kan motsi mine påstander. Jeg har ingen plikt til å fortelle deg hva jeg mener om andre land, men tror du kanskje det er mulig at jeg har meninger som også gjelder andre land? Jeg foreslår at du i såfall starter en egen tråd som går på akkurat det temaet.

Jeg har forøvrig ikke noe behov for å rettferdiggjøre mitt valg angående dette.

Men jeg har min egen mening om det, akkurat som du har din mening. Og min mening er ikke basert på hva som er politisk korrekt eller "populært" å mene.

Det er ikke min heller, og du er ikke bare litt arrogant som våger å påstå at jeg mener det jeg mener fordi det er "populært". Noen ville kalle en slik uttalelse som du kommer med her for et eksempel på hersketeknikk, jeg velger å se på det som ignoranse.

Du skjønner vel det, Nabodama, at noen er i stand til å tenke selv, at du velger å tro at du er mindre "politisk korrekt" er greit, jeg elger å se på det som et argument fordi du ikke har noe bedre å komme med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På seg selv kjenner man andre. ;) Jeg hadde da virkelig en helt grei forklaring på hvorfor jeg velger bort Tyrkia som reisemål.

Nei, jeg forstår ikke hvorfor du drar inn andre land i en tråd som omhandler Tyrkia spesifikt, hvis det da ikke var fordi du ikke kan motsi mine påstander. Jeg har ingen plikt til å fortelle deg hva jeg mener om andre land, men tror du kanskje det er mulig at jeg har meninger som også gjelder andre land? Jeg foreslår at du i såfall starter en egen tråd som går på akkurat det temaet.

Det er ikke min heller, og du er ikke bare litt arrogant som våger å påstå at jeg mener det jeg mener fordi det er "populært". Noen ville kalle en slik uttalelse som du kommer med her for et eksempel på hersketeknikk, jeg velger å se på det som ignoranse.

Du skjønner vel det, Nabodama, at noen er i stand til å tenke selv, at du velger å tro at du er mindre "politisk korrekt" er greit, jeg elger å se på det som et argument fordi du ikke har noe bedre å komme med.

Insinuerer du nå at jeg ikke er i stand til å tenke selv, eller er det jeg som tar feil?

Jeg er forsåvidt ikke ute etter å starte en krangel.

Såvidt jeg kan skjønne har jeg forklart mine argumenter rundt dette i mitt første svar til deg. Skal en la være å dra på ferie til dette landet, og dermed la være å bidra til å bedre forholdene og levestandarden til den gruppen som er undertrykt, fordi de som sitter med makten undertrykker dem?

I tillegg til at turistene legger igjen penger, fører turismen til økt oppmerksomhet rundt de forholdene du nevner.

Når det er sagt, så fører ikke turismen kun til positive ting kulturelt sett.

Det er ikke min mening å være arrogant rundt dette, men jeg har etterhvert erfart at mange mener det samme som deg, uten at de har tenkt gjennom saken. Det er en mening det har blitt populært å henge seg på.

Gjest Brunhilde unplugged
Skrevet
Insinuerer du nå at jeg ikke er i stand til å tenke selv, eller er det jeg som tar feil?

Jeg er forsåvidt ikke ute etter å starte en krangel.

Såvidt jeg kan skjønne har jeg forklart mine argumenter rundt dette i mitt første svar til deg. Skal en la være å dra på ferie til dette landet, og dermed la være å bidra til å bedre forholdene og levestandarden til den gruppen som er undertrykt, fordi de som sitter med makten undertrykker dem?

I tillegg til at turistene legger igjen penger, fører turismen til økt oppmerksomhet rundt de forholdene du nevner.

Når det er sagt, så fører ikke turismen kun til positive ting kulturelt sett.

Det er ikke min mening å være arrogant rundt dette, men jeg har etterhvert erfart at mange mener det samme som deg, uten at de har tenkt gjennom saken. Det er en mening det har blitt populært å henge seg på.

Jeg har ikke tid til å logge meg inn fra jobb, og jeg svarer på de to punktene jeg har tillatt meg å utheve.

Nei, jeg tror ikke du ikke kan tenke selv, men jeg oppfattet deg dithen at du mente jeg har mine synspunkt for å være politisk korrekt, noe som er mer enn fjernt fra virkeligheten.

At det er en mening det er populært å henge seg på er mulig, jeg treffer få mennesker som i det hele tatt har reflektert over hvorvidt de bør dra til Tyrkia. De som sier at de ikke drar bruker oftest varmen, ikke den politiske situasjonen i landet, som et argument.

Skrevet
Jeg har ikke tid til å logge meg inn fra jobb, og jeg svarer på de to punktene jeg har tillatt meg å utheve.

Nei, jeg tror ikke du ikke kan tenke selv, men jeg oppfattet deg dithen at du mente jeg har mine synspunkt for å være politisk korrekt, noe som er mer enn fjernt fra virkeligheten.

At det er en mening det er populært å henge seg på er mulig, jeg treffer få mennesker som i det hele tatt har reflektert over hvorvidt de bør dra til Tyrkia. De som sier at de ikke drar bruker oftest varmen, ikke den politiske situasjonen i landet, som et argument.

Ok, vi kan vel egentlig bare være enige om at vi er uenige.

Og respektere hverandres syn på saken.

For meg, som kjenner landet godt, og som kjenner mange tyrkere/kurdere, er det vanskelig å se det fra din side. Likevel har jeg respekt for ditt standpunkt.

Skrevet (endret)
Ok, vi kan vel egentlig bare være enige om at vi er uenige.

Og respektere hverandres syn på saken.

For meg, som kjenner landet godt, og som kjenner mange tyrkere/kurdere, er det vanskelig å se det fra din side. Likevel har jeg respekt for ditt standpunkt.

Vi kan godt være enige om å være uenige.

Tenkte bare jeg skulle fortelle deg at jeg kjenner forholdene ganske godt jeg også...

Endret av Brunhilde
Gjest Gjest
Skrevet

Den frekke og usympatiske oppførselen til svært mange tyrkere, er også en god grunn til å holde seg vekk fra dette møkkalandet. Jeg skjønner meg ikke på at Tyrkia i det heletatt kan være noe reisemål, så lenge man har drøssevis av greske øyer i samme region, med et veldig hyggelig og koselig folk.

Mitt inntrykk er at de som reiser til Tyrkia år etter år, er folk med høy harry-faktor og lav sjøltillit.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Bare Meg_*
Skrevet

Slutt å syte, folkens! Kan ikke folk få dra hvor de vil? Om man unnlater å dra til land bare fordi det er slik og slik der, vil man ikke oppleve mye her i livet...Da er det jammen meg ikke mange land en kan dra til...

Jeg var i Tyrkia for 2 uker siden, for første gang, og har INGENTING negativt å si om landet eller folkene der. Tyrkerene var hyggelige, åpne og høflige. De sa hei til oss på gaten, de slo av en prat i barer/restauranter, og selgerne var ikke plagsomme i det hele tatt. Selvfølgelig vil de ha oss inn i butikken sin osv, men de fotfølger deg ikke og blir ikke sure om du ikke kjøper noe (slik som i feks. Tunisia eller Egypt) Jeg følte meg veldig velkommen i Tyrkia og Alanya, vi hadde en kjempe fin ferie, den beste syden turen så langt. Harry? Syns Gran Canaria er 1000 ganger mer harry enn Tyrkia...

Så til trådstarter: ikke hør på de andre her inne, dra til Tyrkia! :jepp:

Skrevet
Slutt å syte, folkens! Kan ikke folk få dra hvor de vil? Om man unnlater å dra til land bare fordi det er slik og slik der, vil man ikke oppleve mye her i livet...Da er det jammen meg ikke mange land en kan dra til...

Det eneste som er litt dumt med denne tankegangen er at man bidrar til å styrke økonomien til regimer som styrer på ymse vis.

Om ingen er poltisk bevisst vil det snart ikke være noe å oppleve her i livet...

Skrevet (endret)

Trådstarter ville gjerne vite hvordan andre har opplevd tyrkia og side..så spiller vel liten rolle om man er negativ eller positiv til reisemålet..Greit å høre alles synspunkter...

Jeg var i alanya..og jeg reiser ikke tilbake. Hotellet var flott, hvertfall til å være 3 stjerners. Maten avr kjedelig, mye smakte det sammme..(ja vi spiste på forskjellig steder, og vi spiste mange av de tyrkiske nasjonalrettene) jeg er veldig glad i svin, så kjedelig å ikke kunne få mulighet til å spise dette heller. Jeg veit det er mye mas og kjas fra befolkningen, spesielt når man er å handler i de fleste charterferieland, men tyrkia tok kaka...vi fikk ikke gå i fred noengang..blei hele tiden holdt igjen, snakka til og ropt etter på tyrkisk hvis vi ikke viste interesse.. Det følte jeg veldig ubehagelig. VI reiste med menn så det burde ikke ha noe å si.

At moskeene ringa hver tredj eller fjerde time...eller hva det var, gjode ikke akkurat inntrykket noe bedre.. Men var veldig fornøyd med hotellet og de aktivitetene vi deltok på. men ble for mye mas rett og slett. Jeg kommer ikke til å vurdere tyrkia som noe nytt feriemål...

Endret av Zarabi
Skrevet
Trådstarter ville gjerne vite hvordan andre har opplevd tyrkia og side..så spiller vel liten rolle om man er negativ eller positiv til reisemålet..Greit å høre alles synspunkter...

Jeg var i alanya..og jeg reiser ikke tilbake. Hotellet var flott, hvertfall til å være 3 stjerners. Maten avr kjedelig, mye smakte det sammme..(ja vi spiste på forskjellig steder, og vi spiste mange av de tyrkiske nasjonalrettene) jeg er veldig glad i svin, så kjedelig å ikke kunne få mulighet til å spise dette heller. Jeg veit det er mye mas og kjas fra befolkningen, spesielt når man er å handler i de fleste charterferieland, men tyrkia tok kaka...vi fikk ikke gå i fred noengang..blei hele tiden holdt igjen, snakka til og ropt etter på tyrkisk hvis vi ikke viste interesse.. Det følte jeg veldig ubehagelig. VI reiste med menn så det burde ikke ha noe å si.

At moskeene ringa hver tredj eller fjerde time...eller hva det var, gjode ikke akkurat inntrykket noe bedre.. Men var veldig fornøyd med hotellet og de aktivitetene vi deltok på. men ble for mye mas rett og slett. Jeg kommer ikke til å vurdere tyrkia som noe nytt feriemål...

Hvordan noen kan synes at maten i Tyrkia er KJEDELIG, det undrer jeg meg over. Maten er utrolig god og variert!

Man må nesten forvente at man hører moskeer når man er i et muslimsk land. Skjønner ikke hvordan det kan ha gjort inntrykket ditt av Tyrkia dårligere?!!!

Gjest Gjest_Bare Meg_*
Skrevet

Aargh! Blir gal av slike teite innstillinger!! Når man reiser på ferie, til et annet land og en annen kultur, kan man ikke forvente å at det skal være "norske" forhold der man reiser. Vil man ha Norge i utlandet, reis til Gran Canaria eller hold deg hjemme! Respekter kulturen i det landet du reiser til, ikke klag over at maten ikke er slik som du er vant til, eller på bønneropene fra moskeene. Jeg syns bønneropene var litt "eksotisk" og har ingen klager på hverken mat eller selgere. De har en annen selgerkultur der enn her, det må en bare akseptere. Jeg syns det er en herlig avveksling å bli ønsket så velkommen i butikken, i motsetning til her i Norge der en blir fullstending oversett når en kommer inn i en butikk.

Jeg trodde noe av poenget med å være turist og reise på tur, var å oppleve NYE ting og andre kulturer enn den norske. Hvis man ikke er åpen for andre impulser, bør man holde seg hjemme. Så kjedelig det hadde vært i Alanya, uten bønneropene, kebab-maten, og de ivrige selgerne osv....

Måtte bare lufte litt... :)

Gjest Gjest
Skrevet

Alminnelig folkeskikk er så absolutt mangelvare i Tyrkia. Jeg har besøkt land i alle verdensdeler, med veldig forskjellig kultur og levemåter/holdninger. Alle sammen veldig sjarmerende, og annerledes, men de hadde alle den folkeskikken som tyrkerne totalt mangler.

Skrevet
Alminnelig folkeskikk er så absolutt mangelvare i Tyrkia. Jeg har besøkt land i alle verdensdeler, med veldig forskjellig kultur og levemåter/holdninger. Alle sammen veldig sjarmerende, og annerledes, men de hadde alle den folkeskikken som tyrkerne totalt mangler.

Nå generaliserer du fælt!

Det er veldig forskjellig kultur innad i Tyrkia, så har en bare Alanya å vise til, så kan jeg godt skjønne at folk ikke synes noe om kulturen der.

Alanya er etterhvert så preget av turisme og de som lever av den, at kulturen der overhodet ikke er representativ for tyrkisk kultur og "alminnelig folkeskikk". Andre typiske feriesteder i Tyrkiahar også til mer eller mindre "Alanyakultur", ihvertfall sett fra utsiden.

De er også mer vestlig preget enn byene andre steder i landet. Kultur i Tyrkia er mangfoldig, kanskje mer mangfoldig enn en ser i mange andre land.

En kan ikke si noe om landets generelle kultur ut fra hvordan folk oppfører seg i en turistby.

Og det gjelder vel også andre land, iberegnet Norge. Hva tror f.eks turister om nordmenn når de besøker Oslo, som slett ikke er noen reklameby for Norge, akkurat?

Gjest Gjest
Skrevet
Aargh! Blir gal av slike teite innstillinger!! Når man reiser på ferie, til et annet land og en annen kultur, kan man ikke forvente å at det skal være "norske" forhold der man reiser. Vil man ha Norge i utlandet, reis til Gran Canaria eller hold deg hjemme! Respekter kulturen i det landet du reiser til, ikke klag over at maten ikke er slik som du er vant til, eller på bønneropene fra moskeene. Jeg syns bønneropene var litt "eksotisk" og har ingen klager på hverken mat eller selgere. De har en annen selgerkultur der enn her, det må en bare akseptere. Jeg syns det er en herlig avveksling å bli ønsket så velkommen i butikken, i motsetning til her i Norge der en blir fullstending oversett når en kommer inn i en butikk.

Jeg trodde noe av poenget med å være turist og reise på tur, var å oppleve NYE ting og andre kulturer enn den norske. Hvis man ikke er åpen for andre impulser, bør man holde seg hjemme. Så kjedelig det hadde vært i Alanya, uten bønneropene, kebab-maten, og de ivrige selgerne osv....

Heilt enig :tommelopp:

Skrevet (endret)
Hvordan noen kan synes at maten i Tyrkia er KJEDELIG, det undrer jeg meg over. Maten er utrolig god og variert!

Man må nesten forvente at man hører moskeer når man er i et muslimsk land. Skjønner ikke hvordan det kan ha gjort inntrykket ditt av Tyrkia dårligere?!!!

Gudameg asså...

Ingen som har sagt at jeg skal ha norske matforhold...men det var veldig lite variert...samme tilbehøret uansett hva du kjøpte...Ingen sa det smakte vondt, men blei kjedelig etter 14 dager..

Åja..alanya er veldig veldig påvirket av at de er avhengig av turisme... Det er stor forkjell på å ønske noen velkommen og spørre om de ønsker hjelp, enn om de nærmest drar deg inn i butikken, og gjerne vil prakke på deg masse greier du ikke er interessert i i det hele tatt.

Reiser man til hinduistiske eller buddistiske land derrimot, så opplever man at befolkningen er veldig høflige hilser deg velkommen inn i butikk og restaurant men presser ikke på deg en hel masse. De er veldig interessert i å hjelpe deg med det du trenger hjelp til hvis du ber om det...

Det er godt man er forskjellige, da kan alle dere som ønsker reise til dritten i tyrkia reise dit, åsså kan jeg kose meg i resten av verden, hvor normal folkeskikk befinner seg...

Endret av Zarabi
Gjest Gjest
Skrevet

Dette er et svar med mening i!!!!

Vi må jo forstå at vi reiser til en annen kultur og at det er vi som må tilpasse oss og nyte noe som er nytt og spennende.

Jeg vil også legge til at den som snakker om Tyrkia generelt, med bakgrunn i en enkel tur til Alanya, ikke vet hva han/hun snakker om. Alanya er en typisk turistby som IKKE ER TYPISK FOR TYRKIA. Reiser du til Tyrkia så bør du kikke litt rundt og ikke bare i nabolaget der hotellet ditt ligger.

Tyrkia er et land av mangfold og det bør også nevnes at Tyrkisk kjøkken er rangert i verdenstoppen.

Mitt forslag er å leie en privat bolig og i tillegg en bil. Du bør heller ikke nødvendigvis ha Alanya som reisemål. Prøv heller en midre plass, som ikke er preget på samme måte av de store turistmassene. På denne måten får du en helt annen ferieopplevelse, garantert!!!!!

Se Ferieboligen.no for forslag til denne type ferie.

Gjest Gjest
Skrevet

Var på Side Resort i september vi... hadde med oss en ettåeirng og ei jente på 10... Hvis du har barn trenger du ikke planlegge så veldig mye, på hotellet skjer det ting hele dagen, mini-gym, dans, vannnpolo, morsom underholdning om kvelden, og karaoke... Vi voksne ville gjerne oppleve andre ting også, men 10åringen ville bare være der!!! HUn storkoste seg, og når barna koser seg, slapper vi voksne også av:)

Middagsbuffeten vder var helt utrolig NYDELIG!!

og tilbyr aromatrapi ol meget billig!!!

Kos dere masse!!!

Skrevet (endret)

Har vært relativt mye i Tyrkia de siste årene, både i turistbyer og laaaangt unna alt av turister. Jeg har ingenting negativt å si om landet :)

Så bare dra og kos dere! En ferie blir mye hva man gjør den til selv :)

Edit: skrivefeil..

Endret av Småsmurf
Skrevet

Nå har vi også nettopp bestilt ferie til tyrkia- side. Vi gleder oss masse selv om opplevelsene fra brukerne her tydeligvis har vært delte. Stoler mest på at vi må gjøre oss opp en egen oppfatning. Noen som kan fortelle litt om shoppingen? Er det mest gateboder/turistbutikker eller finnes det "skikkelige" butikker også?

Skrevet
Nå har vi også nettopp bestilt ferie til tyrkia- side. Vi gleder oss masse selv om opplevelsene fra brukerne her tydeligvis har vært delte. Stoler mest på at vi må gjøre oss opp en egen oppfatning. Noen som kan fortelle litt om shoppingen? Er det mest gateboder/turistbutikker eller finnes det "skikkelige" butikker også?

Dere kan godt glede dere:)

Hvilket hotell skal dere bruke?

Når det gjelder shopping er det både gateboder og "skikkelige" butikker. Eller gateboder vet jeg ikke om jeg vil kalle det. Butikkene er åpne i fronten, men de er i vanlige bygninger. De "skikkelige" butikkene du tenker på, er ikke åpne i fronten, men har dør.

Du finner forresten klær av god kvalitet i begge typer.

Det du ser mest avnår det gjelder klær er t-skjorter, sportsgensere, hettegensere/jakker og jeans.

Du forventes å prute, og kjøper du mer enn ett plagg får du prutet mer.

Sko synes jeg det er bedre å kjøpe i Norge.

Ellers er gull og skinnvarer mye billigere enn i Norge.

Drar dere til Manavgat (10 min unna med Dolmus), er det mye billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...