Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Hei. Vi har bestillt tur til Tyrkia med ving til sommeren. På ving resort i Side, noen som har erfaring derfra? Er det et badeland i nærheten ? Hvor langt er det fra Alanya? Har hørt mye forskjellig om Tyrkia så spennende å se hvordan det er der..
Gjest lissi32 Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Hei. Vi har bestillt tur til Tyrkia med ving til sommeren. På ving resort i Side, noen som har erfaring derfra? Er det et badeland i nærheten ? Hvor langt er det fra Alanya? Har hørt mye forskjellig om Tyrkia så spennende å se hvordan det er der.. Kunne jo brukt den samme tråden med akkurat samme navn?
Nabodama Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 Hei. Vi har bestillt tur til Tyrkia med ving til sommeren. På ving resort i Side, noen som har erfaring derfra? Er det et badeland i nærheten ? Hvor langt er det fra Alanya? Har hørt mye forskjellig om Tyrkia så spennende å se hvordan det er der.. Har vært i Side flere ganger, og trives godt der. Det er ca en times kjøring til Alanya, ca 7 mil eller noe sånt. Vi var på badeland, husker ikke helt hvor det var, utenfor Antalya et sted tror jeg. Der var det dyrt, de tok fra oss all drikke da vi gikk inn (fikk det tilbake etterpå, da), for at vi skulle kjøpe der inne i stedet. Det var vel et typisk badeland, hverken mer eller mindre, og ikke noe jeg ville prioritert flere ganger. Det er så mye annet å gjøre:) Dra på rafting, det er artig! I varmen er det herlig å bade i den kjølige elva! Turen varer hele dagen, med stopp ved elvebredden for lunch. Litt vannkrig blir det, og en blir VÅT, enten en vil eller ikke, men det tas hensyn til barn. Noen bruker firma bruker hjelmer, det er etter min erfaring ikke nødvendig. Alle bruker redningsvester. Båttur på sjøen til Manavgatelven er det mange som tar. Jeg har ikke gjort det, har vært med privat på båttur i stedet. Da ser du også vannskilpaddene som dukker opp:) I tillegg arrangeres det mange utflukter....har ikke vært på noen av dem selv, ettersom jeg heller har leid bil og kjørt omkring på egen hånd. Det er ca 60 lira for leie av bil pr dag, det blir ca 300 kr. Vær obs på at bilen er forsikret for skader du måtte få i leieperioden, eller kan det bli dyrt hvis den skades. Bensin koster omtrent 15 kr/l hvis jeg ikke husker feil. Varierende kvalitet og teknisk stand på bilene, men stort sett greie, nyere biler. Ellers går det ofte busser til Alanya og Antalya, eller hvor en måtte ønske å dra. Dolmus, småbusser, går kontinuerlig inne i tettstedene og byene, mellom Side og Manavgat også. Har kjørt til Alanya, motorvei hele veien, og sett meg rundt der. Vært i Dim Cay, elven med restauranter i. Verdt et besøk. Der spiser du på platter i elven eller små hytter oppover elvebredden. Mange bader i elven også. Så har du grotten Dim Cave lenger ned mot Alanya. Den er kjempestor, med mye kalksteinsformasjoner, veldig flott og spennende. Har også vært vest for Kemer, til Olympos, det brennende fjellet. Der brenner det i små bål oppover fjellsiden, flammen er uslokkelig (gass fra jordens indre), og har brent i over 1000 år. Det er også en gammel by nede ved havet et stykke bortenfor, oldtidsbyruiner, med en flott strand nedenfor. Ving Resort ligger ovenfor byen, og det er litt avstand til stranda, men jeg tror det går badebuss til den østre stranda. Det er to strender, den østre er minst befolket, og er ikke langgrunn. Har dere småbarn, er det finest for dem på den vestre, som er langgrunn. Der er det mange strandbarer og restauranter også. Havna i Side er flott, med mange restauranter. Men du betaler mye mer på disse, og får ikke så god mat som på de restaurantene som er utenfor sentrum. Jeg har alltid spist alt mulig i Tyrkia, også grønnsaker, frukt, egg osv, aldri vært dårlig. Men jeg har tatt drikkevaksine, så det er mulig det er derfor. Shopping er billig, men dyrere i Side enn f.eks Manavgat. Produktene er mye de samme, T-skjorter, hettegensere, jakker, jeans, sko, tepper, gull, vesker, krydder. Masse fake, men ofte god kvalitet. Gull er billig, og ikke fake:) Side har også mange oldtidsruiner, helt inntil byen. Og en ting til, IKKE kjøp parfyme av selgere på gata eller stranda!!!! Fake, fake, fake!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Har vært i Side flere ganger, og trives godt der. Det er ca en times kjøring til Alanya, ca 7 mil eller noe sånt. Vi var på badeland, husker ikke helt hvor det var, utenfor Antalya et sted tror jeg. Der var det dyrt, de tok fra oss all drikke da vi gikk inn (fikk det tilbake etterpå, da), for at vi skulle kjøpe der inne i stedet. Det var vel et typisk badeland, hverken mer eller mindre, og ikke noe jeg ville prioritert flere ganger. Det er så mye annet å gjøre:) Dra på rafting, det er artig! I varmen er det herlig å bade i den kjølige elva! Turen varer hele dagen, med stopp ved elvebredden for lunch. Litt vannkrig blir det, og en blir VÅT, enten en vil eller ikke, men det tas hensyn til barn. Noen bruker firma bruker hjelmer, det er etter min erfaring ikke nødvendig. Alle bruker redningsvester. Båttur på sjøen til Manavgatelven er det mange som tar. Jeg har ikke gjort det, har vært med privat på båttur i stedet. Da ser du også vannskilpaddene som dukker opp:) I tillegg arrangeres det mange utflukter....har ikke vært på noen av dem selv, ettersom jeg heller har leid bil og kjørt omkring på egen hånd. Det er ca 60 lira for leie av bil pr dag, det blir ca 300 kr. Vær obs på at bilen er forsikret for skader du måtte få i leieperioden, eller kan det bli dyrt hvis den skades. Bensin koster omtrent 15 kr/l hvis jeg ikke husker feil. Varierende kvalitet og teknisk stand på bilene, men stort sett greie, nyere biler. Ellers går det ofte busser til Alanya og Antalya, eller hvor en måtte ønske å dra. Dolmus, småbusser, går kontinuerlig inne i tettstedene og byene, mellom Side og Manavgat også. Har kjørt til Alanya, motorvei hele veien, og sett meg rundt der. Vært i Dim Cay, elven med restauranter i. Verdt et besøk. Der spiser du på platter i elven eller små hytter oppover elvebredden. Mange bader i elven også. Så har du grotten Dim Cave lenger ned mot Alanya. Den er kjempestor, med mye kalksteinsformasjoner, veldig flott og spennende. Har også vært vest for Kemer, til Olympos, det brennende fjellet. Der brenner det i små bål oppover fjellsiden, flammen er uslokkelig (gass fra jordens indre), og har brent i over 1000 år. Det er også en gammel by nede ved havet et stykke bortenfor, oldtidsbyruiner, med en flott strand nedenfor. Ving Resort ligger ovenfor byen, og det er litt avstand til stranda, men jeg tror det går badebuss til den østre stranda. Det er to strender, den østre er minst befolket, og er ikke langgrunn. Har dere småbarn, er det finest for dem på den vestre, som er langgrunn. Der er det mange strandbarer og restauranter også. Havna i Side er flott, med mange restauranter. Men du betaler mye mer på disse, og får ikke så god mat som på de restaurantene som er utenfor sentrum. Jeg har alltid spist alt mulig i Tyrkia, også grønnsaker, frukt, egg osv, aldri vært dårlig. Men jeg har tatt drikkevaksine, så det er mulig det er derfor. Shopping er billig, men dyrere i Side enn f.eks Manavgat. Produktene er mye de samme, T-skjorter, hettegensere, jakker, jeans, sko, tepper, gull, vesker, krydder. Masse fake, men ofte god kvalitet. Gull er billig, og ikke fake:) Side har også mange oldtidsruiner, helt inntil byen. Og en ting til, IKKE kjøp parfyme av selgere på gata eller stranda!!!! Fake, fake, fake! Takk for gode tips . Jeg er ganske pysete men kanskje rafting hadde vært gøy å prøve
No Shorty Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 hva er en drikkevaksine? Jeg skal til tyrkia i sommer, og jeghar ikkelyst til å bli dårlig... ikke det at jeg pleier det, men for å være på den sikre siden... Klemmm...
Nabodama Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 hva er en drikkevaksine? Jeg skal til tyrkia i sommer, og jeghar ikkelyst til å bli dårlig... ikke det at jeg pleier det, men for å være på den sikre siden... Klemmm... Drikkevaksine er et pulver som virker i ca 2-3 år mot forskjellige bakterier som fører til diare og magesyke. Du kjøper det hos helsesøster, drar hjem og blander det med vann og drikker det.
Nabodama Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Takk for gode tips . Jeg er ganske pysete men kanskje rafting hadde vært gøy å prøve Med de ganske rolige elvene de tar turistene med til, er det meget passende for pyser:) Til og med ganske små barn er med. Da er faktisk bussturen dit mer skremmende! De kjører omtrent om kapp på smale, svingete veier. Var vitne til et par nesten-ulykker i fjor.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Jeg blir nesten litt trist, når jeg ser at folk vurderer Tyrkia som feriemål. *grøsser*
No Shorty Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Jeg blir nesten litt trist, når jeg ser at folk vurderer Tyrkia som feriemål. *grøsser* hvorfor det da?
Nabodama Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 (endret) Jeg blir nesten litt trist, når jeg ser at folk vurderer Tyrkia som feriemål. *grøsser* Og jeg har samme følelse om et par andre steder. *grøsser* også Forresten blir jeg nesten litt trist av kommentarer som dette også. *grøsser* en gang til Endret 5. mars 2008 av Nabodama
Brunhilde Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Jeg blir nesten litt trist, når jeg ser at folk vurderer Tyrkia som feriemål. *grøsser* Du sa det jeg tenkte da jeg leste denne tråden. Jeg syns også det er trist at noen velger å reise på ferie til Tyrkia.
caroprins Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Drikkevaksinen består av 2 vaksiner. Den ene er kolera og den varer 2 år for voksne og barn over 6 år. Den andre heter ETEC og skal beskytte mot diare/ magetrøbbel. Den varer i ca 3 mnd. Du får med 2 doser som består av en pose med et slags bruspulver og en liten flaske med vaksine. dette blandes i 1,5 dl vann og drikkes. Det smaker litt bringebæraktig. Siste dosen skal taes minst 1 uke før avreise. Utenom dette så er det vel revaksinering av barndomsvaksinene hvis det er mer enn 10 år siden sist + hepatitt A vaksine som er lurt å sjekke opp i.
Gjest Bloom Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 Du sa det jeg tenkte da jeg leste denne tråden. Jeg syns også det er trist at noen velger å reise på ferie til Tyrkia. Hvorfor er det trist?
Brunhilde Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Hvorfor er det trist? Fordi Tyrkia er et land som systematisk undertrykker deler av befolkningen og som gjentatte ganger bryter menneskerettighetene. Tyrkia har et politi som er kjent for å bruke tortur under avhør, og det er mistanke om utstrakt bruk av tortur i tyrkiske fengsel. Jeg syns det er trist at noen velger å bidra til landets økonomi ved å besøke det som turist og legge igjen pengene sine der.
Gjest Bloom Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 Fordi Tyrkia er et land som systematisk undertrykker deler av befolkningen og som gjentatte ganger bryter menneskerettighetene. Tyrkia har et politi som er kjent for å bruke tortur under avhør, og det er mistanke om utstrakt bruk av tortur i tyrkiske fengsel. Jeg syns det er trist at noen velger å bidra til landets økonomi ved å besøke det som turist og legge igjen pengene sine der. Ok.. Hvor reiser du på ferier da?
Brunhilde Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Ok.. Hvor reiser du på ferier da? De siste årene har jeg vært litt rundt forbi, aller siste gangen var jeg faktisk i Sveits.
treningsjenta Skrevet 6. mars 2008 #17 Skrevet 6. mars 2008 i et hvert emne om Tyrkia her inne, kommer det alltid noen som skal trykke ned på landet. Sånn er det bare. Vi har våre egne meninger, og heldigvis for det!! tyrkia var jeg veldig skeptisk til selv, men har nå funnet drømmeparadiset der!!! Jeg kan anbale tyrkia på det varmeste. Jeg har bare reist med guttefølge,, så heldigvis ikke opplevd så mye av disse ekle opplevelsene med inpåslitne tyrker. Tvert imot, de er hyggelige og imøtekommende og utrolig hjelpsomme og gavmilde. Ja, de skal selge og de skal tjene penger. Men er du hyggelig mot dem, så er dem hyggelig mot deg. Du skal jo gjerne shoppe litt så da passer det jo fint! Jeg elsker å shoppe her!! Mye fint, ja det er fake, men av alle gangene har jeg vel bare opplevd engang at plagget mistet sin fasong i ettertid. Jeg elsker å prute, og dette er landet for pruting., Men et godt råd på veien, gjør det med hyggelighet, vennlighet. Da er det lettere å få resultatet du vil ha, og de er hyggeligere mot deg, og tilbyr deg kanskje noe å drikke på underveis. Jeg har mang engang endt opp i en butikk i flere timer, bare fordi vi fant tonen og ble sittende å prate om alt og inget. Også har jeg fått med meg en haug med klær til rimelig pris i ettertid. De fikk solgt masse, og jeg fikk det jeg ville, pluss litt til;) Men jeg har også sett de som pruter med en aggresiv tone, de blir ikke møtt med et smil tilbake, noe som sier seg selv. Dette anbefales ikke. Maten der nede er også god, også så billig!! her kan du virkelig slå på stortromma når du skal ut å spise. Jeg er av den typen som alltid titter på prisen,uansett hva. her slipper du å tenke på slikt, dt er bare å bestille seg drikke, hovedrett og dessert, og likevel komme billig unna det;) Tyrkia er for meg et drømmeparadis! Men som sagt, vi har alle en mening om tyrkia Håper du får en fin tur
Nabodama Skrevet 6. mars 2008 #18 Skrevet 6. mars 2008 Fordi Tyrkia er et land som systematisk undertrykker deler av befolkningen og som gjentatte ganger bryter menneskerettighetene. Tyrkia har et politi som er kjent for å bruke tortur under avhør, og det er mistanke om utstrakt bruk av tortur i tyrkiske fengsel. Jeg syns det er trist at noen velger å bidra til landets økonomi ved å besøke det som turist og legge igjen pengene sine der. I samme slengen bør du nevne mange andre land som gjør dette, og som folk også reiser på ferie til. Og hva med land hvor folk regelett utnytter og torturerer hverandre? Bl.a India, div andre land i østen, mellom- og søramerika, div land i Afrika. Og hva med Dubai, Egypt og andre land som undertrykker kvinner? Det foregår forresten helt sikkert tortur i fengslene i disse landene også. Men neida, det er Tyrkia folk skal unngå. Det er blitt populært å mene det! Turismen i Tyrkia (og søknaden om EU-medlemsskap) har ført til at den vestlige verden er blitt oppmerksom på de tingene du nevner. Den har også ført til at Tyrkia har fått bedre økonomi, tyrkerne nyter godt av dette, kanskje spesielt kurdere. Med turismen er det økt behov for arbeidskraft, det betyr bedre muligheter for de som ikke har mye utdannelse, deriblant kurdere. Mange kurdere reiser fra de østlige områdene i Tyrkia for å jobbe i turistbransjen i sesongen. De sender penger hjem til familien, noe som betyr at de andre barna i disse familiene også får økte muligheter til et bedre liv, kanskje utdannelse osv. Hva skjer hvis folk skal boikotte Tyrkia fordi de ikke er tilhengere av det regjeringen gjør? Hva skjer hvis vi ikke lenger legger igjen pengene våre der? Jo, da får den undertrykte befolkningen faktisk mye dårligere levekår.
Brunhilde Skrevet 6. mars 2008 #19 Skrevet 6. mars 2008 I samme slengen bør du nevne mange andre land som gjør dette, og som folk også reiser på ferie til. Av en eller annen grunn så ventet jeg bare på denne typen svar fra deg. Nei, jeg bør egentlig ikke noe som helst, og standpunktet mitt vedrørende Tyrkia tok jeg for mange år siden. Jeg syns det er en skam at du og andre reiser til Tyrkia på ferie. Det har jeg lov til å mene, og i en tråd om Tyrkia er det lite hensiktsmessig å si at det er trist at folk reiser på ferie til Dubai. At du, i ditt behov for å rettferdiggjøre dine valg, ikke klarer å se dette, er ditt problem, ikke mitt. Jeg gjentar derfor at jeg syns det er forkastelig å reise på ferie til Tyrkia. Min mening, og for meg er den rett, uansett hva Nabodame eller andre måtte mene.
Nabodama Skrevet 6. mars 2008 #20 Skrevet 6. mars 2008 Av en eller annen grunn så ventet jeg bare på denne typen svar fra deg. Nei, jeg bør egentlig ikke noe som helst, og standpunktet mitt vedrørende Tyrkia tok jeg for mange år siden. Jeg syns det er en skam at du og andre reiser til Tyrkia på ferie. Det har jeg lov til å mene, og i en tråd om Tyrkia er det lite hensiktsmessig å si at det er trist at folk reiser på ferie til Dubai. At du, i ditt behov for å rettferdiggjøre dine valg, ikke klarer å se dette, er ditt problem, ikke mitt. Jeg gjentar derfor at jeg syns det er forkastelig å reise på ferie til Tyrkia. Min mening, og for meg er den rett, uansett hva Nabodame eller andre måtte mene. Ok, du får jo ha den meningen du vil. Og jeg ventet også på hvilke krassheter det kom fra deg denne gangen. Men krassheter kan være fint det, når en ikke har noe særlig å komme med. Du skjønner vel sikkert at grunnen til at jeg dro inn andre land er fordi også disse undertrykker deler av befolkningen, bryter menneskerettighetene på mange måter osv. Og hvis en først mener det er forkastelig å reise til Tyrkia, bør vel et standpunkt som dette omfatte andre land som kanskje til og med er verre? Jeg spør hva du mener om det? Eller er det bare Tyrkia du har en mening om? Jeg har forøvrig ikke noe behov for å rettferdiggjøre mitt valg angående dette. Men jeg har min egen mening om det, akkurat som du har din mening. Og min mening er ikke basert på hva som er politisk korrekt eller "populært" å mene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå