Gå til innhold

Svært vanskelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leste i går et innlegg på et nettforum om en mor som sørget over sitt barn..... barnet døde da det var noen måneder gammelt..... det hadde hatt svært høy feber i noen dager, og på formiddagen la de barnet i senga. de sjekket ikke barnet før det var gått nesten fem timer! mor skrev at barnet ofte sov noen timer på formiddagen....... men tenk å ikke gå inn på rommet og se til et sykt barn i løpet av så mange timer! barnet var dødt da de fant det...... men det som jeg synes er så trist er at foreldrene åpenbart ikke får tilsnakk for sin uansvarlighet. de sørger selvsagt som andre foreldre som har mistet barna sine men jeg tenker at de nesten burde fått en sjennepreken fordi de faktisk hensatte et menneske i stor fare og barnet hadde kansje ikke dødd om de hadde sjekket innom det. hva slags foreldre klarer å forlate et så sykt spedbarn i fem timer uten tilsyn? og hvorfor får de ikke straff? mor fikk mye sympati i tråden fra andre foreldre som syntes veldig synd på henne. og det er klart det er kjempesynd på foreldrene. likevel så bør de kanskje bli stilt til ansvar for sine handlinger???

Videoannonse
Annonse
Gjest stakkars....
Skrevet
jeg leste i går et innlegg på et nettforum om en mor som sørget over sitt barn..... barnet døde da det var noen måneder gammelt..... det hadde hatt svært høy feber i noen dager, og på formiddagen la de barnet i senga. de sjekket ikke barnet før det var gått nesten fem timer! mor skrev at barnet ofte sov noen timer på formiddagen....... men tenk å ikke gå inn på rommet og se til et sykt barn i løpet av så mange timer! barnet var dødt da de fant det...... men det som jeg synes er så trist er at foreldrene åpenbart ikke får tilsnakk for sin uansvarlighet. de sørger selvsagt som andre foreldre som har mistet barna sine men jeg tenker at de nesten burde fått en sjennepreken fordi de faktisk hensatte et menneske i stor fare og barnet hadde kansje ikke dødd om de hadde sjekket innom det. hva slags foreldre klarer å forlate et så sykt spedbarn i fem timer uten tilsyn? og hvorfor får de ikke straff? mor fikk mye sympati i tråden fra andre foreldre som syntes veldig synd på henne. og det er klart det er kjempesynd på foreldrene. likevel så bør de kanskje bli stilt til ansvar for sine handlinger???

Det er vel straff nok at barnet døde, og de kommer helt sikkert til å bli veldig overbeskyttende overfor neste barn. Det er en grusom opplevelse som jeg skulle ønske ingen fikk oppleve, og jeg tror foreldrene straffer seg selv mye mer enn noen andre kan gjøre.

Skrevet
jeg tror foreldrene straffer seg selv mye mer enn noen andre kan gjøre.

det tror jeg ikke...... jeg leste også at hun ikke syntes det var noe hun kunne gjordt anderledes.... og ingen turde vel si at hun ikke skulle latt barnet være alene så lenge...... stakkars lille gutten som kunne levd i dag om foreldrene hadde vært skikket til å ta seg av han..... det er hardt å si slikt men jeg syns det er utilgivlig å la et spedbarn være alene i fem timer når det er så sykt :(

har man gjordt noe alvorlig så synd jeg at man skal få en straff, i allfall en skikkelig sjennepreken. det er ikke lov å være så korttenkt :(

Gjest stakkars....
Skrevet
det tror jeg ikke...... jeg leste også at hun ikke syntes det var noe hun kunne gjordt anderledes.... og ingen turde vel si at hun ikke skulle latt barnet være alene så lenge...... stakkars lille gutten som kunne levd i dag om foreldrene hadde vært skikket til å ta seg av han..... det er hardt å si slikt men jeg syns det er utilgivlig å la et spedbarn være alene i fem timer når det er så sykt :(

har man gjordt noe alvorlig så synd jeg at man skal få en straff, i allfall en skikkelig sjennepreken. det er ikke lov å være så korttenkt :(

Du tror, men vet ikke og det er hele cluet her. Jeg syns vi skal holde oss for gode til å spekulere om hvordan folk har det i sorgen sin.

Det er vel mor du har mest lyst til å straffe er det ikke, ut fra andre tråder her inne. Siden DE la ungene så var det vel en far her også. Uansett så hadde denne saken et tragisk utfall som de fleste foreldre har problemer med å komme over, ut fra hvordan mine venner taklet sitt barns krybbedød.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tviler på at hun vil gjøre det samme igjen. Hun kan vel gjerne si at hun ikke ville gjort noe annerledes for å beskytte seg selv på en måte. Tenk å si høyt at du bidro til at barnet ditt døde - da blir det virkelig, da. Jeg regner med at hun gjør det annerledes om hun kommer i en lignende situasjon igjen, og jeg ser ikke noe poeng med å gni det inn enda mer. Hun har det sikkert ille nok.

Gjest stakkars....
Skrevet
Jeg tviler på at hun vil gjøre det samme igjen. Hun kan vel gjerne si at hun ikke ville gjort noe annerledes for å beskytte seg selv på en måte. Tenk å si høyt at du bidro til at barnet ditt døde - da blir det virkelig, da. Jeg regner med at hun gjør det annerledes om hun kommer i en lignende situasjon igjen, og jeg ser ikke noe poeng med å gni det inn enda mer. Hun har det sikkert ille nok.

Ja, det er det jeg tenker også.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Enig med motsvarene over. Å straffe foreldrene vil ikke gjøre fra eller til for ungen? Hva om de har flere barn, skal de miste foreldrene i tillegg til broren...

Og hva vet vi egentlig om hva som blir gjort som følge av obduksjonsrapporten? Mulig legevakten også hadde en finger med i spillet her, eller fastlegen ... ? Kort og godt, vi vet ikke, og bør ikke dømme så hardt...

Skrevet

Er det en forskjell på dagsøvn og nattsøvn?

Hadde det vært "bedre" for deg, og barnet døde om natten, når alle sov?

Skrevet
Er det en forskjell på dagsøvn og nattsøvn?

Hadde det vært "bedre" for deg, og barnet døde om natten, når alle sov?

dette tenkte jeg også på..... at det kunne sjedd om nattetn også. men nå gjorde det ikke det. og det er jo rart at man legger fra seg barnet i senga og går inn i stua og gjør mange andre ting de neste fem timene men ikke reagerer på at barnet ikke våkner, og heller ikke går inn og ser etter det. det stemmer ikke med den virkeligheten jeg lever i for jeg ville sett etter barna med jevne mellomrom i en sånn situasjon.... jeg dømmer ikke bare mor men det var hun som skrev innlegg på forumet. derfor jeg nevner henne. hva med de som kjører uforsiktig og dreper noen? de har da også fått straff nok, men det blir da reist straffesak likevel? selvsagt skal ingen slippe unna med "straff nok", i verste tilfelle fører det jo til at noen kan drepe barna sine, men ikke bli etterforsket fordi de har fått straff nok.....

Gjest annen gjest
Skrevet
dette tenkte jeg også på..... at det kunne sjedd om nattetn også. men nå gjorde det ikke det. og det er jo rart at man legger fra seg barnet i senga og går inn i stua og gjør mange andre ting de neste fem timene men ikke reagerer på at barnet ikke våkner, og heller ikke går inn og ser etter det. det stemmer ikke med den virkeligheten jeg lever i for jeg ville sett etter barna med jevne mellomrom i en sånn situasjon.... jeg dømmer ikke bare mor men det var hun som skrev innlegg på forumet. derfor jeg nevner henne. hva med de som kjører uforsiktig og dreper noen? de har da også fått straff nok, men det blir da reist straffesak likevel? selvsagt skal ingen slippe unna med "straff nok", i verste tilfelle fører det jo til at noen kan drepe barna sine, men ikke bli etterforsket fordi de har fått straff nok.....

Tro du meg, leger og politi ser forskjell på barn som dør av sykdom og barn som blir drept av foreldrene sine. Så ingen slipper unna med "straff nok".

Skrevet
Tro du meg, leger og politi ser forskjell på barn som dør av sykdom og barn som blir drept av foreldrene sine. Så ingen slipper unna med "straff nok".

Om foreldrene har vært uaktsomme er det grunnlag for å reise sak. Så er spørsmålet om det er aktsomt å legge et svært sykt barn for seg selv og så ikke sjekke det før etter FEM timer............. det betyr ikke at foreldrene har drept barnet men det betyr at barnet KANSJE kunne levd om ikke foreldrene hadde latt det ligge for seg selv.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er så mye vi ikke vet om situasjonen. Selv om de fleste tenker at de ville sjekket mye oftere, kan alle gjøre en glipp. Kanskje foreldrene ikke tenkte på at situasjonen var så alvorlig, og kanskje de tenkte det var naturlig at barnet sov ekstra lenge siden det var sykt. Vi mennesker gjør ikke alltid det som er mest fornuftig i alle situasjoner og dessverre får dette i noen få tilfeller alvorlige konsekvenser.

Skrevet

Hvis barnet sov ville de kanskje ikke gjöre noe for aa vekke ham/henne!?

Har du barn selv?

Aa si at det er mors feil er helt sjukt.

Skrevet
Hvis barnet sov ville de kanskje ikke gjöre noe for aa vekke ham/henne!?

Har du barn selv?

Aa si at det er mors feil er helt sjukt.

Hun har selv fortalt i forumet at de ikke sjekket barnet før det var gått fem timer. og da var barnet dødt..... Barnet døde fordi det var sykt, men det ville kansje ikke dødd om foreldrene hadde gjort det ansvarsfulle foreldre gjør når barna er så syke>: sjekker inn til dem nå og da!

Skrevet

Jeg holdt på å miste barnet mitt fordi vi ikke skjønte hvor syk han var. Og jeg plages med det ennå.

Man skal være uhyyyyre forsiktig med å sette seg til doms over andre.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv og blir sikkert halshugget når jeg sier dette, men jeg syns ikke det er så sabla ille at de ikke sjekket barnet på fem timer. Du nevner FEM timer om og om igjen som om det var snakk om en enorm mishandling a la det å ikke mate barnet sitt på to dager, ikke skifte på det på en uke eller noe, men det er bare fem timer... Du vet ingenting om hva som var vanlige rutiner hos dem, og da var det kanskje lett for dem å la barnet sove i fem timer uten å sjekke.

Nei ærlig talt, dette blir for dumt. Stakkars mennesker. Jeg er glad du er såpass oppegående at du ikke tar det opp på det aktuelle forumet.

Skrevet

jeg er enig med ts.har man syke barn så skal det sjekkes jevnlig,sånn er det bare.når datteren min er syk så sover jeg veldig urolig og våkner av den minste lyd.derfor legger jeg 2 åringen min inn hos meg når hun er syk slik at jeg får fulgt med på henne hele natten.er det om dagen det er snakk om så legger jeg henne på sofaen.da leser jeg,holder på med pc eller andre stille ting slik at hun får den roen hun trenger,og jeg får samtidig fulgt med.

Gjest Trine Lise
Skrevet
Nå har ikke jeg barn selv og blir sikkert halshugget når jeg sier dette, men jeg syns ikke det er så sabla ille at de ikke sjekket barnet på fem timer. Du nevner FEM timer om og om igjen som om det var snakk om en enorm mishandling a la det å ikke mate barnet sitt på to dager, ikke skifte på det på en uke eller noe, men det er bare fem timer... Du vet ingenting om hva som var vanlige rutiner hos dem, og da var det kanskje lett for dem å la barnet sove i fem timer uten å sjekke.

Nei ærlig talt, dette blir for dumt. Stakkars mennesker. Jeg er glad du er såpass oppegående at du ikke tar det opp på det aktuelle forumet.

Det står at vanlig rutine hos dem var at babyen sov opptil 3 timer på formiddagen. Når de da ikke sjekker før etter 5 timer (det var det hun skrev, kanskje var det mye lenger, egentlig???) så synes jeg det er uansvarlig. Et barn med svært høy feber, og så bli overlatt til seg selv så lenge :tristbla:

Skrevet
Om foreldrene har vært uaktsomme er det grunnlag for å reise sak.

Ja, uaktsomhet er grunnlag for å reise sak - men så er noen prinsipper som ligger bak straffeforfølgelse av forbrytelser. Straff skal, ideelt sett, gjøre at forbryteren lærer å ikke gjøre det flere ganger, skal virke allmennpreventivt og være i tråd med allmenn rettsoppfatning.

I tilfeller der foreldre uten egentlig ha villet det forårsaker sitt eget barns død kan man vel uten videre anta at de ikke vil gjøre samme forbrytelsen flere ganger? Og jeg tror ikke straff for uaktsomhet i sånne tilfeller som dette vil ha noen allmennpreventiv virkning, for frykt for straff er neppe grunnen til at folk flest tar seg godt av barna sine.

Og er det i tråd med allmenn rettsoppfatning at man kan straffes for å være dum?

Dessuten tror jeg straff i sånne tilfeller vil kunne knekke foreldrene helt, i stedet for at de kanskje etterhvert vil kunne lære å leve med feilen de har gjort, og igjen fungere godt i samfunnet og være gode foreldre for andre barn de måtte ha.

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet

Hvis de har opptrådd uaktsomt så vil de bli straffet - heldigvis ..

Små barn er i vår varetekt og helt avhengige av vår beskyttelse .. Hvis man ikke klarer å passe på ungene skikkelig så bør man ikke ha unger. Der er faktisk mer kontroll på hvem som får lov til å kjøpe hund enn hvem som får lov til å få barn her til lands ..

Når det er sagt så virker det temmelig vanvittig å la en syk unge sove i 5 timer uten tilsyn .. Jeg har selv hatt syke unger - men har alltid satt hensyn til syke barn foran alt annet. Jeg sov aldri natten gjennom uten å sjekke ungene hvis de hadde høy feber. Opplevde ett par ganger feberkrampe og falsk krupp - noe som satte en skikkelig støkker i meg ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...