Gjest *smak* Skrevet 29. februar 2008 #21 Skrevet 29. februar 2008 Da får du finne en moderator som kan slette innleggene mine vettu
rangi Skrevet 29. februar 2008 #22 Skrevet 29. februar 2008 Hva med å starte med å kjøpe en liten hund? De krever ikke så mye og fungerer yppelig som familiehund. Tenker på japansk spisshund, shetland sheepdog, dverg eller mellompuddel, cavailer king charles spaniel etc. Hvis mannen din senere ser behov for en jakthund allikevel er det ikke så voldsomt med to hunder hvis den ene er liten og den andre stor. Dette er jeg veldig uenig i! En liten hund krever vel så mye som en stor hund! Det er en utbredt misforståelse at små hunder kan man bare ha, også ordner de opp i dressur og oppdragelse selv.... Det er helt, fullstendig feil! Små hunder er minst like krevende som en stor hund, spesielt fordi mange av de krever en veldig konsekvent og streng oppdragelse for å bli fine familiehunder. Min PRT var iallfall ti ganger mer krevende, minst, enn min KV.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #23 Skrevet 29. februar 2008 Jeg ville ikke anbefalt weimaranere. De er flotte hunder, men er for mye jakthund til å tilfredsstille familiehundkravet til TS. Vorstehhunder er flotte! Det sies jo også at KV er tålmodige med barn, og så vidt jeg har hørt skal de være lette og greie å trene til å bli lydige. Et annet alternativ av kontinentale jakthunder er italienske spinoner. Ikke så kjent i Norge, men med et tålmodig og rolig gemytt og fine familiehunder. De er jo fuglehunder og brukes til det også her til lands, men jeg må innrømme at jeg ikke er så sikker på hvor godt de gjør det i norsk terreng. De er mer travere, ikke sprintere som settere.
Julie Skrevet 29. februar 2008 #24 Skrevet 29. februar 2008 Weimaranere er eksteriørt flotte hunder, men etter hva jeg har sett på jaktprøver har de langt igjen til de andre kontinentale og britiske rasene. Da tenker jeg på jaktlyst, søk og til dels på gemytt. Sånn sett oppfatter jeg Weimaraneren som en rase for spesielt interesserte og kyndige jegere. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvor mye tid og energi mannen til trådstarter ønsker å bruke på en fuglehund -Julie
la Flaca Skrevet 29. februar 2008 #25 Skrevet 29. februar 2008 Har fulgt med diskusjonen litt fra siden, og må si jeg tror det er en umulig oppgave å finne en hund som både dekker mannens behov og ditt behov for en familiehund. Du sier ikke så mye om hva slags fugl han jakter på, men siden du nevner at han går på fjellet rekner jeg med det hovedsaklig er fjellrype. Da må du ha en hund med veldig stor radius, som setteren. Det har ingen hensikt å ha med en springer spaniel på den typen jakt for eksempel. Dere ender i verste fall opp med en hund som mannen din ikke helt ser poenget i å ha med på jakta, og som er langt fra optimal som familiehund - hvis dere skal prøve å tilfredsstille begges behov. Så jeg vil si: enten eller. Mitt råd er å skaffe en typisk familihund nå som dere har små barn. Når ungene vokser til og hund nummer 1 blir godt voksen det ikke usannsynlig at dere har overskudd til å supplere med en fuglehund.
smidja Skrevet 29. februar 2008 #26 Skrevet 29. februar 2008 Jeg synes ikke det virker som du vil like å ha en setter i hus, og da bør mannen være såpass at han kan se på alternative jakthunder. En rase det ikke er så mange av i Norge som brukes til rypejakt er langhåret weimaraner. Dette er en mer allroundhund enn setterne, og krever nok derfor litt mer av mannen din når det kommer til treningsdelen slik jeg har forstått det. Men en kjenning av meg har flere av denne rasen og bruker de til jakt hver høst. Kanskje det kan være et alternativ? Jeg vil ikke anbefale weimaraner som en familiehund. Disse hundene kan ha et vanskelig gemytt og være ekstremt voktete på sin eier. Det er ikke noe jeg vil anbefale dere. Hva med en spinone? Den er søt og rufsete og ypperlig familiehund i tillegg til at den er en fuglehund
Gjest Jeger Skrevet 29. februar 2008 #27 Skrevet 29. februar 2008 Hvis din mann er en ivrig jeger synes jeg det er egoistisk av deg hvis du nekter ham det når dere først skal kjøpe hund. En irsk setter er sterkere i hodet enn engelsk setter, og roligere. Fungerer ypperlig som familiehund, men selvsagt er det viktig å velge ut riktig individ. To hunder er ikke så dumt hvis dere begge er på jobb på dagtid. Da har hundene selskap i hverandre. 1
Julie Skrevet 29. februar 2008 #28 Skrevet 29. februar 2008 Jeg tror det ville blitt lettere å svare dersom vi visste mer om hva slags jakt mannen din holder på med. Og om det er stående, apporterende eller støtende fuglehund han tenker på, om den skal brukes i skogen eller på fjellet, hvor ivrig jeger han er, om han er intrs. i å konkurrere etc. -Julie
Frey Skrevet 29. februar 2008 #29 Skrevet 29. februar 2008 Jeg vil ikke anbefale weimaraner som en familiehund. Disse hundene kan ha et vanskelig gemytt og være ekstremt voktete på sin eier. Det er ikke noe jeg vil anbefale dere. Hva med en spinone? Den er søt og rufsete og ypperlig familiehund i tillegg til at den er en fuglehund Det er ikke min erfaring at weimaranerne utpregede voktere, og ts ønsket jo også forsåvidt en hund som vokter noe. Men nå er min erfaring med weimaranere av langhårstypen, mulig de er noe annerledes enn korthårsvarianten. De langhårsweimaranerne jeg har møtt er veldig trivelige og omgjengelige individer som var fine familiehunder i tillegg til at de ble brukt til rypejakt. Jeg synes de også er langt roligere og behagelige hunder enn setterne.
Gjest Agata Skrevet 3. mars 2008 #30 Skrevet 3. mars 2008 Mange bra tipps her. Viste ikke at det fantes så pass mange andre raser av fuglehund. Vi diskuterer enda ang dette. Ser en her som nevener at siden mannen min jakter så burde han få første prioritet nå det gjelder valg av hund. Hvorfor det? Det er jeg som er hjemme med barna som kommer til å ha mest med hunden å gjøre. Han har den evt med litt i helga og på jakt 2 mnd i året. Hvorfor skal vi da ha en garva jakthund og ikke en familiehund??
Gjest Helen Parr Skrevet 3. mars 2008 #31 Skrevet 3. mars 2008 Jeg kjenner ikke personlig til noen Weimaranere, men har hørt at denne rasen ikke lenger er noen utmerket jakthund. Den er veldig pen, og det er nok rasens forbannelse. Jeg har lest at i Norge er det enkelte som forsøker å avle frem jaktlinjer igjen, men har altså forstått det slik at det ikke lenger er førstevalget dersom man skal ha en rå fuglehund. Det med vakkert utseende og rasens forbannelse kan man kanskje si om settere også, siden det dessverre er mange som kjøper settere kun på grunn av utseende. Erfaringen min med pointer er at jaktinstinktet er så sterkt at det nærmest ville være uetisk å ikke bruke den til det. Men det er min mening.
Frey Skrevet 3. mars 2008 #32 Skrevet 3. mars 2008 Jeg kjenner ikke personlig til noen Weimaranere, men har hørt at denne rasen ikke lenger er noen utmerket jakthund. Den er veldig pen, og det er nok rasens forbannelse. Jeg har lest at i Norge er det enkelte som forsøker å avle frem jaktlinjer igjen, men har altså forstått det slik at det ikke lenger er førstevalget dersom man skal ha en rå fuglehund. Det kommer nok veldig an på oppdretter. Men man kan kontakte Weimaranerklubben for mer informasjon. De har også jakt eller brukskrav for klubbens medlemmer mht avl.
Gjest Gjest_rangi_* Skrevet 3. mars 2008 #33 Skrevet 3. mars 2008 Mange bra tipps her. Viste ikke at det fantes så pass mange andre raser av fuglehund. Vi diskuterer enda ang dette. Ser en her som nevener at siden mannen min jakter så burde han få første prioritet nå det gjelder valg av hund. Hvorfor det? Det er jeg som er hjemme med barna som kommer til å ha mest med hunden å gjøre. Han har den evt med litt i helga og på jakt 2 mnd i året. Hvorfor skal vi da ha en garva jakthund og ikke en familiehund?? Fordi det var det du spurte om i staren av tråden.... Det er vel greit å ha en hund dere begge kan ha glede av, og når mannen din jakter så er det vel greit med en jakthund. De færreste jakthunder brukes vel mer enn 2 mnd om året til jakt, de fleste er også fine familiehunder både under jakta og ellers i året.
Gjest Agata Skrevet 3. mars 2008 #34 Skrevet 3. mars 2008 Fordi det var det du spurte om i staren av tråden.... Det er vel greit å ha en hund dere begge kan ha glede av, og når mannen din jakter så er det vel greit med en jakthund. De færreste jakthunder brukes vel mer enn 2 mnd om året til jakt, de fleste er også fine familiehunder både under jakta og ellers i året. Jo da selvsagt skal vi ha en jakthund også. Men hvorfor skal min manns behov gå føre mine. Som jeg sier så synes jeg settere virker for urolige til å ha som familiehund også. Fine hunder som jakthunder, og mange er sikkert også fine som familiehunder. Men for meg så virker det som en urolig rase som lett stresse seg opp ved bråkete og masete unger. Mener derfor håper jeg å få en fuglehund som har et noe mer rolig gemytt. Hunden skal jo leve sammen med MEG og BARNA mesteparten av tiden. Mannen min jobber mye og jeg er hjemmeværende. Er det ikke da viktig at hunden også oppfyller mine kriterier siden det blir meg som kommer til å ha all dagelig omsorg for hunden? 1
Rosalie Skrevet 3. mars 2008 #35 Skrevet 3. mars 2008 En godt dresert setter er en finfin familiehund, og slett ikke verken urolig, nervøs eller hyperaktiv i lek med barn. Men settere, som andre jakthunder, krever mye mental trening i tillegg til fysisk trening. Min erfaring er at irsk setter og spesielt gordon setter er stødigere hunder enn engelsk setter. Men en ikke godt nok dressert jakthund vil aldri bli en god bikkje å ha i huset. 1
Gjest Agata Skrevet 3. mars 2008 #36 Skrevet 3. mars 2008 En godt dresert setter er en finfin familiehund, og slett ikke verken urolig, nervøs eller hyperaktiv i lek med barn. Men settere, som andre jakthunder, krever mye mental trening i tillegg til fysisk trening. Min erfaring er at irsk setter og spesielt gordon setter er stødigere hunder enn engelsk setter. Men en ikke godt nok dressert jakthund vil aldri bli en god bikkje å ha i huset. JA det er det jeg er redd for. Alle setter jeg har kjent er veldig snille, men krever mye trening på dressur for å få de flotte og lydige. Lurer derfor på om det finnes en anne type fugelhund som er lettere å dressere. Sier ikke at setter ikke er flotte. Veldig pene er de også, men redd for å ende opp med en hund som trekker seg opp med engang det skjer noe (hvis det er noen god forklaring???)
rangi Skrevet 3. mars 2008 #37 Skrevet 3. mars 2008 Som jeg skrev før, så er vorsteh et utmerket alternativ. Jeg har møtt mange settere, og mange av dem er stressede og kan være veldig krevende hvis de ikke får nok mental og fysisk stimulans. Det varierer med de forskjellige linjene, så hvis dere bestemmer dere for en av setterrasene så er det en god ide å bli litt kjent med hunder fra den oppdretteren dere velger, nettopp for å se hvordan hunden fungerer i familien. Men, siden jeg er en svoren KV-fan, så anbefaler jeg denne rasen på det sterkeste:) Min KV er så snill og rolig at det nesten er synd, det finnes ikke noe vondt i henne, ikke er hun stressa heller. På kvelden ligger hun som regel henslengt i sofaen i fanget på vår eldste datter eller meg:)
Gjest Nico Skrevet 22. mars 2008 #38 Skrevet 22. mars 2008 Heisan! Hjelp eller forvirring:-) Helen Parr har nok ikke vært spesielt heldig med sin pointers gemytt. Pointeren er kjent for et utrolig godt gemytt, og sammen med den engelske setter er dette de to mest stabile. Uansett fuglehund, så må det en del mosjon til. Både fysisk og mental stimulering. Men det er ikke bare rasen sine egenskaper som legger hindringer eller føringer. Det er dere som setter standaren. Eierne lager rammer for sin hund. Det er ikke omvendt (som man kan få inntrykk av av og til). Velger man seg hund, så skal ikke naboen lide! Eller samfunnet for øvrig. Pointeren er heller ikke mer fuglehund enn setterne, som noen var inne på. Men akkurat like mye. De største fuglehundrasene er Engelsk setter, Gordon setter, Irsk setter og pointer, og deretter vorther rasene. For pointerens del er det ikke mange som velger rasen uten tanke for praktisk bruk (jakt/jaktprøver) og det har vært en velsignelse for rasens sunnhet. Ut i fra det du skriver, tror jeg du bør tenke irsk setter.
tatiana Skrevet 23. mars 2008 #39 Skrevet 23. mars 2008 Det er ikke enkelt å finne ut hvilken rase man skal velge. Vi hadde samme dilemma som dere, og valgte til slutt gordon setter. Jeg vil bare fortelle at det finnes forskjell på settere også. Vi har en gordon setter med litt iblandet gammel-gordon. Hunden er derfor litt større og kraftigere enn vanlige gordon-settere, kanskje litt staere, men mye roligere. Han er ikke så vimsete som settere pleier å være, og går godt overens med barn. Han "trekker seg ikke opp" når barn leker, men trekker seg heller tilbake for å få være i fred. Vi snakket mye med oppdretteren når vi skulle kjøpe oss hund, og fikk derfor hjelp til å finne en av de roligste i flokken. Hvis du ønsker å vite hvilken oppdretter vi brukte så send meg en PM.
Gjest Helen Parr Skrevet 23. mars 2008 #40 Skrevet 23. mars 2008 (endret) Heisan! Hjelp eller forvirring:-) Helen Parr har nok ikke vært spesielt heldig med sin pointers gemytt. Pointeren er kjent for et utrolig godt gemytt, og sammen med den engelske setter er dette de to mest stabile. Jeg tror du misforstod meg. Pointeren vår har veldig flott gemytt, jeg bare understreket at han hadde sterkt jaktinstinkt. Sitat fra mitt første innlegg: Vi har selv en pointer, som i Norge er en utpreget fuglehund, kanskje mer enn settertypene. Han er imidlertid en utrolig flott familehund, elsker ungene, leken, glad, forholdsvis rolig til å være pointer med såpass utpreget jaktinstinkt. På den andre siden krever han mye mosjon, og selvfølgelig masse jakt i sesongen. ... Det jeg imidlertid har merket meg er at pointeren varsler mer enn boxeren når det kommer folk, merkelig nok. Ellers er pointeren typen som ikke stikker av, han kan gå fint i bånd og er forholdsvis lettlært. I grunn slik jeg opplever boxeren også. ... Vi har nok vært ganske heldige med gemyttet til vår pointer, det bemerkes stadig at han er et rolig eksemplar av arten, selvom det ikke er noe å si på innsatsen hans sammen med jegermannen min. Endret 23. mars 2008 av Helen Parr
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå