Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Hei! Mannen til venninna mi har gått på antidepressiva i noen år nå ( arrester meg om jeg roter med betegnelser her, er ukjent terreng for meg det her ) PÅ legepapirene hans står det at han har sosial angst og har fått kognitiv terapi i sammen med medikamenter, nå går han kun på medikamenter.. husker ikke navnet.. cipral... ett eller annet?? på selve pillie-esken står det mot depresjon hva er da det riktige? sosial angst eller depresjon?? Han fungerer normalt til daglig, i jobb og sosiale sammenhenger, har jobb der han reiser på oppdrag for andre firma, snakker i forsamlinger og tar ansvar.. Mitt sp.mål er hvor lenge er det "normalt" å gå på tabletter?? resten av livet?? leser om mnager her inne som går et par mnd etc.. vet det er individuelt men allikevel.. Noen med erfaringer eller svar? Takk!
Gjest M Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Cipralex er nok navnet.. Dette kan brukes til og behandle både angst og depresjoner, eller begge deler. Bruker det selv mot diverse angstlidelser, og hadde virkelig ikke klart meg uten. Problemet kan ofte være at man får så god hjelp av medisinen mot veldig ubehagelige plager, så man syns det er litt skummelt og slutte rett og slett, og utsetter det gang på gang. Hvor lenge er individuelt som du sa. Personlig har jeg tenkt og prøve og slutte etter 1 år.
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Cipralex er nok navnet.. Dette kan brukes til og behandle både angst og depresjoner, eller begge deler. Bruker det selv mot diverse angstlidelser, og hadde virkelig ikke klart meg uten. Problemet kan ofte være at man får så god hjelp av medisinen mot veldig ubehagelige plager, så man syns det er litt skummelt og slutte rett og slett, og utsetter det gang på gang. Hvor lenge er individuelt som du sa. Personlig har jeg tenkt og prøve og slutte etter 1 år. Men man slutter vel i samråd med lege? At legen mener det er "på tide" å trappe ned, eller at man selv føler seg bedre etc.. Han jeg snakker om har gått på disse i 3,5 år tror jeg... er dette skadelig på noe vis eller vil man oppleve at noen går på slike medisiner på samme måte som andre må ta blodtrykksmedisin "resten av livet"
lillesky Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Hvis man skal slutte med antidepressiva, så må det gjøres i samråd med lege. Å slutte på egenhånd er farlig. Cipralex (og flere andre antidepressviaer) kan man bruke både mot angst og depresjon. Som du selv skriver, så er det veldig individuelt hvor lenge man bruker disse medikamentene. Det er også noe man samarbeider med legen om. Og ja, noen bruker antidepressiva resten av livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå