Gå til innhold

Hvilken mat er billig i Sverige? Sunn mat...


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Skal på harrytur i helgen og hadde tenkt å kjøpe med matvarer som vi ikke har her hjemme, evt er billigere enn her hjemme.

Kom gjerne med tips til alt fra fullkornspasta til lett creme fraiche :)

Og hva heter karbonadekjøttdeig på svensk??

TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å kjøpe hermetiske kokte kikerter og forskjellige slags bønner. Hvor billige de er varierer fra butikk til butikk, men utvalget er i hvert fall bedre enn i vanlige matvareforretninger her. Fullkornsris og -pasta er billig. Det samme er frosne grønnsaksblandinger. Utvalget er dessuten bedre. Mulig det finnes i Norge også, men jeg pleier også å kjøpe noe som heter "Matkorn". Det er forkokte hele korn av bygg eller hvete (Jeg er ikke sikker) som kan brukes i stedet for ris, couscous etc.

Magert kjøttpålegg og mager ost er billig. De har også store spann (1 l.) med gresk og tyrkisk yougurt. Melk er også en god del billigere enn i Norge, så når jeg er der, pleier jeg å kjøpe så mye som jeg vet vi bruker før holdbarhetsdatoen går ut.

Karbonade heter karbonade og vanligvis har de forskjellige typer som er merket med fettinnhold. Den dyreste pleier å koste ca. 40 kroner kiloen og har et fettinnhold på 5%. (Selv om jeg er bortskjemt med egenprodusert karbonadedeig, har jeg vært fornøyd med kvaliteten på denne når jeg av og til har kjøpt den. Den inneholder lite vann og blir stekt og ikke kokt slik jeg synes er tilfelle med den fra f.eks. Gilde). Andre typer rent kjøtt er også relativt billig, men det er ikke billig-billig slik som de mer usunne variantene som gjerne inneholder forferdelig mye fett.

Kylling er selvfølgelig billig, men den styrer i hvert fall jeg unna. Synes den stort sett minner om viskelær både i smak og konsistens og selv om noen av de dyreste variantene kan være brukbare, holder jeg meg unna når jeg vet hvordan kyllingproduksjon arter seg. Det er dog et personlig valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forresten en tråd om noenlunde det samme for litt siden. Du kan jo se om du får noen ideer der også. Knekkebrød pleier jeg forresten også å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlottenberg er et eneste stort, norsk kjøpesenter nå! Thon har starta charlottenberg storsenter der, så den lille byen har desverre mista mye av sin sjarm :(

Men det du spurte om: fullkornspasta og knekkebrød pleier jeg å kjøpe en del av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling er selvfølgelig billig, men den styrer i hvert fall jeg unna. Synes den stort sett minner om viskelær både i smak og konsistens og selv om noen av de dyreste variantene kan være brukbare, holder jeg meg unna når jeg vet hvordan kyllingproduksjon arter seg.

JA!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på begge sider av grensen, og har hus i Sverige ennå, så handler endel i Sverige. Siden jeg ikke har bil eller veldig stor fryser så kjøper jeg ikke frosne grønnsaker etc, for har innvandrerbutikk like rundt hjørnet her jeg bor. Men det finnes endel bra frysevarer som er billige og annerledes enn det vi har i Norge- det er jo litt godt med variasjon.Ting jeg kjøper:

- Fullkornspasta

- Kyllingfilet (men ikke den billigste sorten)

- Karbonadedeig

- Indrefilet av svin (men sjekk kvaliteten endel av den danskproduserte

er bare sener og blod)

- Oppskåret kjøttpålegg

- Krydret leverpostei (vet ikke om den er så mye billigere men veldig

god)

- Vaskepulver og skyllemiddel er veldig mye billigere i Sverige så jeg

kjøper stort sett alltid der

- Bregott ekstra saltet smør

- Ost

- Drottningsylt (kjempegodt syltetøy som er blanding av blåbær og

bringebær - finnes både i light og vanlig

- Greddfil (rømme) - jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes de små

kartongne er mye mer praktiske og synes rømmen har en bedre konsistens,

den er ikke så glatt som den noeske på en måte

- Sennep. Svenskene har mye god sennep både sterk & grovkornig.

Spesielt ICA sin "sterk og söt" er god - oransje flaske med sort kort.

Og husk å kjøpe Yoggi Delikatess yoghurt med "mjölkkola" smak, den er så sinnsykt god, jeg er helt avhengig av den. (den er ikke light, men det er den verdt) Generelt har de mye god yoghurt i Sverige og mange bra typer drikkeyoghurt på små plastflasker. Legger ved link så du kan se etter embalasjen http://www.arla.se/Default____17794.aspx?S...dMenuItem=17392

eh.. og smågodt :sjenert: :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Indrefilet av svin (men sjekk kvaliteten endel av den danskproduserte

er bare sener og blod)

Og det er kanskje ikke så rart med tanke på hvordanhvordan grisene har det... Veldig lenge siden jeg har kjøpt det også!

Det er på ingen måte myntet på trådstarter og er kanskje heller ikke så veldig relevant, men når vi nordmenn gjerne vil handle sunt og billig, d.v.s. bl.a. magre kjøttvarer som kylling og svinefilet, i Sverige, så bør vi samtidig tenke litt på at de billigste produksjonsmetodene gir elendig dyrevelferd med påfølgende dårlig kvalitet på varene. Selv om vi må betale litt mer, hadde det kanskje vært fint om flere kunne etterspørre kvalitet. Da vår vi bedre, men fremdeles billigere, varer og livet som produksjonsdyr kan kanskje bli litt mer levelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Leo, jeg kjøper som regel svenskprodusert og styrer unna andre ting. Jeg innbiller meg at svenskene er "snillere" med dyrene enn lenger ned i Europa.

Når det gjelder å handle billig i Sverige må man vel finne en balansegang mellom kvalitet og at dyrene blir behandlet bra og å spare inn avgiftene som er i Norge.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at svenskene er "snillere" med dyrene enn lenger ned i Europa.

De har i hvert fall litt strengere regler enn i f.eks. Danmark.

Når det gjelder å handle billig i Sverige må man vel finne en balansegang mellom kvalitet og at dyrene blir behandlet bra og å spare inn avgiftene som er i Norge.

:)

Jeg bor ganske nær grensen og handler ofte i Sverige, men selv om jeg føler at jeg er så bevisst som det nesten går an og bl.a. har begynt å lete med lys og lykte etter økologiske varer, så har jeg funnet ut både at det lønner seg og at utvalget er bedre.

(Jeg blir bare så frustrert over busslastene med nordmenn som hamstrer "flâskfilè", falukorv, "kjøttdeig" og kyllingfilè. Varer som til dels er skadelige både for dem som var opphavet til dem og for dem som skal spise dem. Målet er liksom bare at det skal koste "19,90" pr. kg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg blir bare så frustrert over busslastene med nordmenn som hamstrer "flâskfilè", falukorv, "kjøttdeig" og kyllingfilè. Varer som til dels er skadelige både for dem som var opphavet til dem og for dem som skal spise dem. Målet er liksom bare at det skal koste "19,90" pr. kg...).

Signerer denne fult ut, får vondt inni meg av sånn. Eller de som raider systembolaget og driter ut alle nordmenn på skjærtorsdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...