Gå til innhold

koloskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

var å fikk utført koloskopi idag...var dritnervøs og hadde gått å bekymret meg for dette i flere uker.legen jeg fikk synst jeg ikke hadde noenting med å være lege å gjøre...makan til nedlatende og uintressert fyr skal du lete lenge etter.

han begynnte med å spørre meg om jeg hadde noen andre plager o.l...så så han det på henvisningen fra legen min at jeg har astma..og jeg røyker.

åh herregud!!måtte baaaare slutte med det(sitter han å rister på hodet).og drev å snakket om at døtrene hans hadde sluttet osv osv...tenkte at jeg kanskje hadde gått feil...for jeg var da ikke der pga at jeg røykte!

har siden jeg var rundt om 12år (i 14 år altså)hatt magesmerter tidvis..noen ganger bare vondt..akkurat som knip.og andre ganger så vondt at jeg griner og er oppe hele natten pga smerter.

har ikke fått gjort noe før nå med det,men fikk en henvisning av legen min til koloskopi pga jeg hadde en blødende hemoride,og hadde noe blod og endel slim i avføringen.

hadde eg ikke lest om ka som skulle skje på nettet,så hadde eg ikke ant noe om ka som skulle skje.for legen fortale meg ingenverdens ting.

hadde da trodd de kunne gjøre såpass...men fryktelig vondt var det jo...fikk beskjed om at det går snart over...det går snart over..sa de.

legen sa eg kunne bare kjefte,men hadde nok problemer bare med å få frem ett au! eg...

igjen midt oppi hele greien begynner han da å snakke om denne røykingen igjen...om noen som hadde røykt 60 om dagen og hadde tilslutt fått hjerteinfarkt,og da sluttet de! men da var det for seeeent.

orket ikke å svare han på noe av dette..hadde så vondt.

endte med at han bare sa at "nei nå avslutter vi"...bare sånn uten videre...ble ganske paff kan du si.

han sa det at eg hadde strammet musklene og da stoppet hele greien.

men kunne han ikke bare begynt om igjen?eller er det helt umulig?

det var jo ikke dette eg ville da..selv om eg hadde vondt så er jo eg nødt til å gå igjennom det for å få vite om noe er galt eller ikke.

etter eg hadde kledd på meg igjen kom han bort å spurte meg (akkurat som eg skulle vært en liten unge) "kor langt kom vi opp i tarmen din?"

eh..jah..i begynnelsen?sa eg.

"hvis eg hadde fått det som jeg ville hadde vi gått heeeeele veien opp her,til begynnelsen av tynntarmen(pekte på tegning på veggen),istedefor bare her"(kan tenke meg at ca.1/6 av tykktarmen ble undersøkt)

hadde tenkt å spørre ka faen slags lege han er som ikke gjør jobben sin skikkelig...avbryte en behandling uten å spørre om det var greit eller noe..jeg vil jo vite om det er noe galt med magen min da...

merket på hele han at han var missfornøyd...fikk regningen i hånden uten at han gadd å se på meg..bare gikk ut da..

er selfølgelig mye eg kunne sagt,som eg ikke gjorde..men lurte bare på om det skal være slik?

dere som har tatt en slik undersøkelse før..er dette helt normalt?

er lei meg nå..det er jeg...var ikke slik eg trodde det skulle gå....

på forhånd takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt colonoskopi en del ganger, og har hatt et par slike opplevelser ja. :gjeiper:

Mange leger ser på det som sin oppgave å frelse verden fra røyken, uansett hva du er hos legen for... mannen min var hos legen fordi han hadde forstuet ett bein, og til og med da fikk han påpekning om røyken.

Når det gjelder selve undersøkelsen... når du spenner deg på en slik måte som du beskriver her, prøver tarmen å støte ut slangen, og det er nyttesløst å fortsette.

De kan selvsagt presse på, men det kan gjøre vondt verre.

Det er tilnærmet umulig å begynne på nytt igjen uten å vente til tarmbevegelsene har roet seg ned.

Jeg kan tenke meg at du kom opp til første "svingen", og at det var der det stoppet? Det er akkurat der det gjør vondest!

Når de har kommet forbi "svingen" og du får legge deg over på ryggen er det MYE mye bedre.

Teknisk sett avbrøt han ikke en behandling, han avbrøt en undersøkelse fordi han anså at det ikke var hensiktsmessig å fortsette videre. Det er ikke uvanlig å måtte avbryte hvis tarmen er spent og har spasmer.

Skrevet

Det med å mase på røyk er helt unødvendig når man er henvist for en helt spesifikk undersøkelse, synes jeg iallefall.

Når det gjelder selve undersøkelsen, er jeg av samme oppfatning som Gjest over her. Om man spenner seg så mye er det bedre å avbryte enn å "presse på". Har selv tatt coloskopi, og slappet godt av underveis selv om legen ikke var av det mest pratsomme slaget. Jeg snakket heller selv, til sykepleieren som assisterte :) Hehe. Jeg hadde vist en "veldig buktende tarm" så det var perioder med ganske skarpe smerter under hele undersøkelsen, men så lenge jeg fikk beskjed underveis om at nå kom det et spesielt vanskelig parti, gikk det overraskende greit. (Jeg syns det var ekstremt mye mer ubehagelig å drikke det grusomme tarmtømmingsmiddelet på forhånd...).

Ei venninne av meg har også tatt coloskopi, og hun ga beskjed på forhånd om at hun gruet seg VELDIG, og fikk da noe beroligende på forhånd som gjorde at hun ikke spente seg og slappet mye mer av. Kanskje du kan be om det om det blir en ny undersøkelse?

• 4 år senere...
Skrevet

Det må ikke være en vond og skremmende opplevelse! Min opplevelse er som følger: ble mottatt av en blid og varm sykepleier som svarte på alle mine spørsmål, samtidig som hun fortalte at de sjelden opplevde at pasienten hadde store smerter. Men for sikkerhets skyld satte hun inn en venflon i armen, og viste meg sprøyten med morfin som lå klar hvis det ble vondt. Bare tryggheten det ga meg å vite at det var noe å få mot evt. smerter ga meg en god følelse. Legen tok seg god tid, informerte både før og underveis i undersøkelsen. Pga et par sammenvoksinger var det et par ganger jeg kjente ordentlig smerte, men med veiledning for å puste langsomt helt ned i magen, gjorde at smertene ble til å holde ut. Og de varte bare en ganske kort stund. Biopsiene var ikke vonde, virket bare som om noen lugget litt innvendig. Det var veldig OK etterpå, ingen ettervirkninger av medikamenter, men en glupende matlyst. Jeg kommer ikke til å grue meg neste gang! Takk til en privatklinikk som tok seg tid og behandlet meg på en så fin måte.

Skrevet

For det første har du vært veldig uheldig med legen. Leger burde ha vett til å ikke hakke på pasienten om røyking når h*n ligger der tydelig nervøs for å få en slange langt opp i ræva.

For det andre: Fikk du ikke tilbud om noe beroligende? For mange ulike undersøkelser; gastroskopi, ERCP, koloskopi etc., er det vanlig å gi noe beroligende i veneflon. Da hadde du nok slappet av, og undersøkelsen kunne blitt gjennomført.

Skrevet

Ikke en ok opplevelse i det hele tatt. Noen leger kunne hatt seg noen kommunikasjonstimer:)

Som gjest sier ovenfor her, måtte han nok avbryte undersøkelsen fordi at var nytteløst å fortsette. Når du er så nervøs som du var brude du fått beroligende.. Var det sykepleier til stede?

Grunne til athan såurte om røyken e fordi at det er økt kjangse for polypper og kreft i tykktarmen om man røyker. Men unødvendig at han tok det opp igjennom hele undersøkelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...