Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har så lyst til å gå til psykolog. Jeg er ikke deprimert direkte,men sliter med mye som jeg så gjerne skulle fått ut på et vis. Har opplevd så mye trist i livet og har alt stengt inn ei meg. Hvordan går en fram for å snakke med en psykolog? Tar man kontakt m lege?
lillesky Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Du tar kontakt med fastlegen din og får henvisning. Fortell hvorfor du vil gå til psykolog. Køen til offentlig psykolog er dessverre veldig lang, og de sykeste prioriteres. Eventuelt kan du gå til privat psykolog. Da trenger du ingen henvisning, og kan få time på dagen. Men det koster mye mer en offentlig psykolog.
LekeHusmor Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 men hvordan går man frem for å få fatt i en privat psykolog/terapaut? ringer og sier, hei jeg skulle gjerne hatt en time liksom?
Gjest Stud.psychol. Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Hei! Køen til psykolog kan være lang, og du må være forberedt på at det kan ta litt tid uansett hvem du velger! En privatpraktiserende psykolog kan få driftstilskudd (noe som betyr at du kun betaler egenandel og at psykologen får refundert det resterende fra det offentlige). Psykologer med spesialisering i klinisk psykologi kan i Norge få driftsavtale. Her trenger du også henvisning fra lege for å få time, og dersom du kun betaler egenandel. Isåfall betaler du bar en brøkdel av den egentlige kostnaden og kan få frikort etter et visst beløp (rundt 1700kr i 2008). Etter dette betaler du ingenting for konsultasjoner hos psykologen. Ellers må du nok regne med at egenandelen ligger på rundt 200-350kr/time. Det lønner seg også å skaffe seg et egenandelskort (eller kvitteringskort), hvor psykologen stempler og underskriver som bevis på at du har betalt. Når du skal komme i kontakt med en psykolog kan du enten ringe til kontoret eller møte opp personlig. Det er ikke farlig, og de er vant til at folk tar kontakt på bakgrunn av et stort spekter av problematikk, så du trenger ikke være redd for at de dømmer deg. Når du ringer får du mest sannsynlig beskjed om at det er kø, men at du vil bli kontaktet når en psykolog har tid. Fremgangsmåten kan variere noe fra sted til sted. Uansett er nok det første du bør gjøre å kontakte fastlegen din. Lykke til - håper du finner en psykolog du er fornøyd med og som kan hjelpe deg med å "finne ut av ting"! - PM
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå