Gå til innhold

Overvekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror det kan være fonuftig å heller fokusere på å hindre en ytterligere vektøkning, fremfor å slanke en niåring. Hun skal vokse og utvikle seg mye, og kan "strekke" seg. Slik du fremstiller det har hun et helt normalt kosthold for en niåring, hvis hun bare spiser mat hun får fra dere (evt. SFO) og ikke smugspiser, så er det ikke kostholdet det står på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal trå varsomt, TS! En av de første tingene jeg faktisk husker, er at moren min satte meg på slankekur, dvs. over fra H-melk til Skummet melk (lett-melk fantes ikke) og jeg fikk ikke lenger annet enn magre påleggssorter og inget smør på skiva da jeg var kanskje 5 år. Og helt siden da har jeg hatt et unaturlig forhold til mat, og blir nok aldri helt kvitt spiseforstyrrelsene mine.

Og siden hun allerede har begynt å kutte matpakka innimellom, bør du virkelig følge med. Det høres ut som om hun spiser litt lite i forhold til aktivitetsnivå. Og du bør ihvertfall ike styre hva hun spiser mer enn du gjør nå.

Gjest Tigress
Skrevet

Til samanlikning kan det kommenterast at eg med mine 160cm over havet, 52kg og aktiv livsstil et mindre enn TS si dotter... Eg veks ikkje då, men det seier jo litt likevel, eg er jo større, og trenar nok hardare. Kan hende rådet med ernæringsekspert ikkje var så dumt?

Skrevet

Lite spørsmål her: er dere sikre på at hun ikke spiser godteri på vei fra skolen etc? Eller er i skapene deres når dere ikke ser det?

Hvis hun ikke har penger så betyr ikke det nødvendigvis at hun ikke får tak i godteri... jeg ble nok sett på som en engel av de fleste voksne når jeg var i den alderen, men jeg og en veninne hadde lørdag ganske mange ganger hver uke, med godteri som vi "fant" i butikken.

(mener ikke å beskylde datteren din for å stjele, men det er mange ting vi voksne ikke vet noe om)

tingeling

Skrevet
Kutt ut melken eller gi ekstra lett melk. Melk er fra naturens side laget for at babydyr skal vokse raskt, og dermed inneholder det mye næringsstoffer i lite mengde. Gi heller eplejuice eller vann.

Eplejuice inneholder like mange kalorier som helmelk, så der er det ikke noe å hente. Et glass om dagen, derimot, gjelder som en av "fem om dagen", så det kan være greit. Men hverken melk eller juice bør brukes som tørstedrikker. Drikker barnet fire glass for dag gir dette over 300 kalorier, noe som er en ganske stor del av det daglige energinivået.

Ellers synes jeg at TS får mange gode råd her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...