Gå til innhold

Overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på ni år er desverrre overvektig. Dette er jo selvsagt noe vi foreldre må passe på at det ikke skal utvikle seg videre.

Hun spiser en brødskive pluss melk på morgen. Får med seg to brødskiver på skolen, pluss frukt. Vi har normal middagsmat, kjøtt og fisk grønnsaker og poteter. Noen ganger skeier vi ut med en pizza eller gryterett.

På kvelden får hun to knekkebrød og melk, eller en banan og youghurt. Helt vanlig kost vil jeg si, men hun eser fortsatt ut som bare det, det er stadig bursdager som skal feires osv å da blir det godsaker som hun som andre barn elsker, men slik er det jo for alle.

Hun har vært til lege for å sjekke om det er noe galt med stoffskiftet, men alt var visst greit.

Hun er ellers aktiv med fotball, svømming og håndball, går til skolen osv.

Er egentlig veldig fortvilet, hva skal jeg gjøre?

Hvor mye veier deres døtre på 9-10 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ut melken eller gi ekstra lett melk. Melk er fra naturens side laget for at babydyr skal vokse raskt, og dermed inneholder det mye næringsstoffer i lite mengde. Gi heller eplejuice eller vann.

Dessuten er aktivitetsmengde minst like vikitig som kostholdet.

Skrevet

Hva slags pålegg får hun? Kan man kutte ned noe der?

Bruker dere fete sauser til middagen?

Skrevet

Er dere foreldrene overvektige kan det skyldes at hun har arvet deres gener.

Hun har vel dårlig forbrenning kanskje eller har hun vann i kroppen?

Regelmessige måltider øker forbrenningen, men det virker som hun spiser regelmessig.

Hvor mye overvektig er hun da? Husk hun er i vekst.

Gjest Elfrida
Skrevet

Syns ikke det høres ut som hun spiser for mye slik du presenterer saken. Og å kutte vekk alt fett er ikke nødvendigvis sunt, det kan være mer å hente på å bytte til grove kornprodukter, og spise mindre loff, pasta, poteter og ris.

Og så er det aktivitet, det skriver du ikke noe om. Kan dere finne noen fritidsaktiviteter som hun syns er gøy og som også gir litt trim. Går hun til skolen?

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Om hun er overvektig eller ikke kommer jo an på hvor høy hun er...

En jente på 9 år, hvis hun er 132 cm høy (gjennomsnittshøyde), kan i realiteten veie mellom 23 og 33 kg uten å snakke om undervekt eller overvekt.

Hun er jo aktiv, og det er veldig bra.

Men en liten tanke fra meg... spiser hun nok ut i fra aktivitetsmengden?

Datteren min har opplevd det samme, og jeg opplevde at hun la kraftig på seg en periode hun ikke spiste nok, og at vekten gikk litt ned og stabiliserte seg da hun begynte å spise litt mer.

Det viste seg at hun hadde et lite energiunderskudd, og at forbrenningen gikk i "dvalemodus".

Kanskje dere ville hatt nytte av å få kontakt med en klinisk ernæringsfysiolog for å få kartlagt energibehov, og for å få satt opp en kostplan for å holde en stabil vekt (i påvente av høydetilvekst) basert på hennes aktivitetsnivå?

Skrevet
Og så er det aktivitet, det skriver du ikke noe om. Kan dere finne noen fritidsaktiviteter som hun syns er gøy og som også gir litt trim. Går hun til skolen?

Hun skriver jo at hun

Ellers enig med innlegget ditt altså

Gjest Gjest_rebecca_*
Skrevet

Hvor høy er hun og hvor tung er hun?

Jeg synes det høres ut som at jenta spiser for lite, hvis hun ikke spiser mens dere ikke ser det? Er hun alene etter skolen eller andre tider på dagen? Har hun penger å kan gå på kiosken? Hvis du kan utelukke at hun spiser mer enn du vet, ja da synes jeg hun spiser for lite.

Skrevet

Hun er aktiv mrd fotball og svømming. Jeg skal prøve flere men mindre måltider. Ingen av oss foreldre er overvektige og som barn var jeg selv tynn som en strek, hun spiser jo endel frukt og sunne korn produkter, men jeg synes hun virker slapp utover ettermiddagen, hun sier hun er sliten. Hun virker dessuten oppblåst synes jeg, maven buler liksom ut, men hun har for mye kroppsfett ellers på kroppen i tilegg, det ser jeg jo.

Hun er gjennomsnittelig høy, men veier 46 kg. Blir fortvilet, for hun sliter jo, å ser at når vi er på fotballtrening at hun liksom sliter med å henge med de andre.

Gjest Elfrida
Skrevet
Hun skriver jo at hun
Ja, det var sløvt av meg.

Men igjen, det er ikke sikkert mindre mat er svaret. Lite mat kan føre til smugspising, overspising og mye rar atferd... Fokus på sunn mat og matglede tror jeg er en mer langsiktig løsning.

Syns hun det er gøy med svømming og fotball da? Så lenge det er lystpreget er det jo kjempebra, og bare å fortsette med det.

Skrevet

Ja hun liker å være aktiv. Nei jeg får se hva jeg finner ut etter hvert, må iallefall få stoppet utviklingen med at vekten bare øker å øker. Klarer jeg ikke det så får jeg bestille legetime, får prøve mot sommeren nå først, så får vi se. Men må legge til at broren har normalvekt.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Hun er aktiv mrd fotball og svømming. Jeg skal prøve flere men mindre måltider. Ingen av oss foreldre er overvektige og som barn var jeg selv tynn som en strek, hun spiser jo endel frukt og sunne korn produkter, men jeg synes hun virker slapp utover ettermiddagen, hun sier hun er sliten. Hun virker dessuten oppblåst synes jeg, maven buler liksom ut, men hun har for mye kroppsfett ellers på kroppen i tilegg, det ser jeg jo.

Hun er gjennomsnittelig høy, men veier 46 kg. Blir fortvilet, for hun sliter jo, å ser at når vi er på fotballtrening at hun liksom sliter med å henge med de andre.

Det at hun blir slapp utover ettermiddagen, og også det faktum at hun virker oppblåst, kan tyde på at hun ikke får i seg nok næring. Enten fordi hun spiser for lite (eller spiser feil), eller fordi at kroppen ikke tar opp den næringen hun trenger for å holde koken.

Matintoleranser eller underernæring trenger ikke alltid vise seg via undervekt slik de fleste tror, mange kan også legge på seg av samme grunn.

Kanskje legen burde sjekke om hun får i seg nok næringsstoffer?

Jeg vil igjen råde deg til å ta kontakt med lege og ernæringsfysiolog for undersøkelse og rådgivning.

Skrevet

Jeg regner med at du vet at barn i den alderen ofte har en periode med litt "hvalpefett". De skal til å vokse mye og blir gjerne rundere av den grunn.

Mange av mine venninner var litt runde på den alderen, men det forsvant jammen fort. (Nå har ikke jeg sett jenta di da, så jeg vet ikke hvor mye overvekt det er snakk om)

Så lenge hun ikke spiser veldig usunt (og det gjør hun jo virkelig ikke) og hun er i normal aktivitet, så synes jeg ikke du skal ha så mye fokus på det.

Du har tydeligvis en sunn, frisk og aktiv unge. Og du lærer henne gode matvaner som hun kommer til å ha nytte av senere i livet

Om det fortsetter kan du jo ta henne med til legen en tur. Men vei dine ord på gullvekt når du snakker om dette. Jeg tror at følelsen av å ikke være som man helst skulle være/ ikke være så pen som man skulle vært kan være mye mer skadelig enn de ekstra kiloene. Spesielt om det er foreldrene, som jo skal elske en ubetinget uansett og synes en er det vakreste i verden, som synes en er "feil".

Jeg for min del er også litt opptatt av at vi ikke skal vurdere ungene så mye.

Uten at jeg sier at du gjør det her altså!! Jeg synes vi lever i et "vurderingssamfunn". Ungene skal være slik og sånn men ikke slik og sånn. De skal ikke være overvektige eller undervektige, de skal ikke være for aktive, (adhd) men heller ikk for passive. Og de skal oppføre seg eksemplarisk til en hver tid. Vi foreldre bruker i større grad enn før barna våre som små utstillingsvinduer for hvor vellykkede vi er. Både når det gjelder klær og ting. Men i størst grad når det gjelder oppførsel. Om unger ikke oppfører seg som de skal så sies det veldig kjapt at det er "foreldrenes skyld". Men vi glemmer at unger faktisk er små mennesker med egen vilje, og egne tanker. På godt og vondt. Jeg tror det er et symptom på at vi foreldrene har det mye mer hektisk, og at samfunnet er blitt mye mer ideal-orientert. Og egentlig så synes jeg det er helt feil at unger skal bli sammenlignet med et ideal hele tiden. Barn er jo barn. I det ligger det jo at de er i utvikling, både fysisk og mentalt. Og vår jobb er jo å sørge for at det blir "folk" av dem når de er ferdige med den utviklingen. Og jeg tror at ofte er det beste vi kan gjøre å la dem få litt fred, og ikke vurdere dem hele tiden. Men det var bare et hjertesukk.

Skrevet

Hun blir ikke vurdert etter et ideal, men når jeg merker at hun sliter med å henge med di andre på grunn av overvekt så er det jo noe hun blir lei seg for. Hun kan si at hun blir bestandig sist i forskjellige aktiviteter og ting som skjer, det er jo ikke så morsomt for en 9 åring.

Å dessuten så er jo klær vanskelig å finne når hun er overvektig, dongeri bukser har jeg bare griseflaks om jeg finner.

Vi foreldre påpeker det ikke, men legger heller vekt på at vi skal spise sunt for å holde oss friske, lite sukker på grunn av tenner og faren for diabetes.

Men hun er jo litt slapp utover ettermiddagen, men det kan jo bedre seg når våren/sommeren kommer.

Jeg skal iallefall følge enda bedre med å passe på at hun får i seg nok næringsstoffer. Det hender desverre ofte at hun kommer fra skole uten at hun har spist matpakken sin, men hun spiser på sfo.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Jeg kan jo fortelle deg hvordan vi gjorde det da vi var i samme situasjon.

Vi kontaktet en ernæringsfysiolog for å lære det grunnleggende, og så satte vi oss ned sammen med jenta.

Vi fokuserte ikke på vekt eller størrelse, men på energi og næring, og lagde det som en matematikknøtt. (addisjon, subtraksjon og brøk :) )

Kroppen trenger så mye energi for å virke som den skal. (Jeg husker ikke nøyaktige tallet, men jeg tror det var rundt 900 kcal for vår datter den gangen)

I tillegg bruker du så mye energi når du går til og fra skolen, så mye når du leker i friminuttet, så mye når du trener håndball/fotball, så mye når du svømmer... osv

Sammen kom vi fram til at hun behøvde ca 1700-1900 kcal pr dag for at hun skulle ha energi nok til å gjøre alt hun ville/skulle, og samtidig sørge for at kroppen fungerte som den skulle.

Av dette skulle 1/3 av energien komme fra sunt fett, 1/5 av energien komme fra kjøtt og fisk, og resten skulle komme fra frukt, grønnsaker, pasta, grovt brød og ris.

Så fortalte vi henne at hvis hun spiste mindre enn det hun brukte ville ikke kroppen fungere godt, og hvis hun spiste mer enn det kroppen behøvde ble energien lagret i kroppen til hun fikk bruk for den senere, og at det beste var å gi kroppen like mye energi som hun brukte.

Til slutt satte vi sammen opp en "kostplan" som hun skulle holde seg til, som ga henne 1700-1900 kcal pr dag.

Denne måten ga henne en følelse av kontroll. Hun så hvorfor hun måtte spise mer, og hun så hva hun burde spise for å fungere optimalt, og hun kunne selv bestemme hva hun ville spise innenfor visse rammer.

Det ble til og med plass til lørdagsgodt, og kos i bursdager. :)

Nå er hun 13, og har et helt normalt forhold til mat. Hun er ikke fokusert på vekt, men på sunnhet, og hun er ikke fanatisk på noe som helst vis.

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet
Kutt ut melken eller gi ekstra lett melk. Melk er fra naturens side laget for at babydyr skal vokse raskt, og dermed inneholder det mye næringsstoffer i lite mengde. Gi heller eplejuice eller vann.

Dessuten er aktivitetsmengde minst like vikitig som kostholdet.

Ikke slutt å gi ungen melk. Gi skummet melk eller ekstra lett melk. Mine får ekstra lett melk selv om de ikke er normalvektige.

Vann er bra, men å gi ungen eplejuice isteden for melk syns jeg er en dårlig ide. Gi heller ungen et eple.

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet
Ikke slutt å gi ungen melk. Gi skummet melk eller ekstra lett melk. Mine får ekstra lett melk selv om de ikke er normalvektige.

Vann er bra, men å gi ungen eplejuice isteden for melk syns jeg er en dårlig ide. Gi heller ungen et eple.

Litt feil der, skulle være "......selv om de er normalvektige."

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Selv har jeg aldri prøvd å slanke meg fordi jeg er naturlig tynn, men har alltid spist det jeg har hatt lyst på. Likevel merket jeg at jeg gikk opp et par kg veldig fort i en periode jeg spiste mye frukt. Frukt inneholder jo veldig mye sukker, du sier datteren din spiser en del frukt så du kan jo se på frukt/juice inntaket. Uansett er jeg enig med de andre her om at det er lurt å kontakte en ernæringsekspert, veldig lurt å passe på at det ikke er noen feilernæring eller andre årsaker til overvekten.

Skrevet

Oppriktig talt. Når jenta ikke spiser mer enn det TS skriver, så er det ikke kostholdet det er noe feil med. Hun har IKKE blitt overvektig av å spise mye frukt, eller drikke melk. Det er ikke sånn det funker.

Denne artikkelen er interessant.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=506864

(Selv om jeg for min del ikke er enig i mye av det som står der... men meg om det. det kan jeg evt lage en egen tråd om ;-))

Synes hun har et viktig poeng når hun sier at "- Barn skal ikke slankes på samme måte som voksne. Hovedfokuset er ikke at overvektige barn går ned i vekt, men at de forholdsmessig går mindre opp i vekt enn det de vokser i høyden"

Det er jo mulig du kan ta kontakt med henne/klinikken for å få råd?

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg har i hvertfall hørt at det kun er en måte å gå ned i vekt og det er å spise færre kalorier enn du forbrenner. Mener selvsagt ikke at man skal slanke barn, men å ta kontakt med en ernæringsekspert er absolutt ikke dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...