Gå til innhold

Mosjon er bortkastet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studier har vist at apetitten øker proposjonelt med anntall kalorier forbrent på mosjon. Så hvis du brenner av 500 kcal på en aerobictime, vil kroppen forlange et energirikt måltid, enten der og da, eller senere (til og med dagen etter).

Det er ingen vits i å trene hvis målet bare er å slanke seg (men trening er jo sunt, da).

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Tull og tøys! Det er studier som viser at moderat mosjon kan føre til økt apetitt, MEN at hard mosjon faktisk virker apetittdempende. Dessuten; det er jo faktisk ingen som tvinger deg til å spise inn igjen de kaloriene etterpå.

Gjest gjest_en
Skrevet

Du har visst ikke fått meg deg følgende:

hvis man kombinerer trening og slanking mister man mer fett og mindre muskler, enn mann ville gjort hvis man slanket seg uten trening.

Hvis man slanker seg uten å trene vil kroppen i stor grad tære på

sine egne muskler.

Gjest perspirasjon
Skrevet

Trening er helt klart overvurdert.

Det er en jippo for å gjøre SATS og andre rike.

Det samme gjelder de som snakker sunn mat. Feks.ukeblad og Roede.

De er blitt rike alle sammen.

Vi har blitt lurt til å bruke penger på treningstudio,ukeblader og dyr mat.

Og er blitt fattigere og tjukkere som resultat av det.

Gjest Chili Pepper
Skrevet

Det samme gjelder de som snakker sunn mat. Feks.ukeblad og Roede.

De er blitt rike alle sammen.

Vi har blitt lurt til å bruke penger på treningstudio,ukeblader og dyr mat.

Og er blitt fattigere og tjukkere som resultat av det.

selv om dette var litt håpløst :ler: så er det jo ett poeng; folks dårlige samvittighet og selvtillit er big business også innen treningsbransjen, så klart.

men nå er det da vitterlig folk selv som har ansvaret for om de vil kjøpe ukeblader eller ikke, om de vil bruke pengene på sats og generelt å bruke den kritiske sansen som de er tildelt.

Skrevet

Fint for de late og overvektige å tro på det. :popcorn:

Ellers kan vi vel opplyse deg om at trening eksisterte før SATS kom til verden.

Folk føler seg vel når de trener. Og tenk, de behøver ikke betale for det! Nei da, man kan trene gratis ute i naturen.

Er det en naturjippo for at grantrærne skal cashe inn innmeldingsavgift til ut i naturen da, kanskje.

Skrevet

Jeg for min del blir mindre sulten av og trene og mye mere sulten de dagene jeg ikke trener.

Trening er IKKE overvurdert.

Skrevet

Gjør som meg da vel.

Jeg bruker ikke en krone på trening, men holder meg i form likevel. Jogger og trener styrke "hjemme" sammen med mannen. :)

Jeg har i en periode levd uten trening og uten å tenke på maten jeg puttet i meg. Det skal jeg aldri mer gjøre. Jeg ble daff, sliten, fikk dårlig hud, ble kortpustet, fikk høyt blodtrykk osv osv. Bare dritt!

Gjest Marillia
Skrevet

Etter en treningsøkt har jeg slett ikke lyst på mat, så å si at trening øker apetitten passer i alle fall ikke for mitt vedkommende.

Skrevet

Turgåing fører nok til økt appetitt for meg. Men etter hard styrketrening dreier det seg mer om at jeg må sørge for å få i meg nok mat.

Så dersom du opplever at appetitten "tar overhånd" kan det kanskje være litt lurt å trene hardere?

Og så må du jo slett ikke spise mer selv om appetitten øker, da.. Litt moderasjon og kontroll må man jo oppvise ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg får lyst på og må ha mat etter trening, men det betyr ikke at jeg spiser mer enn vanlig. Noen måltider må man uansett ha. Om jeg så skulle spise en brødskive ekstra, så er det ikke akkurat sånn at treningen er bortkastet, om man er opptatt av sånt.

Skrevet

Hvis forbruk av kalorier var det eneste man fikk ut av trening, kunne jeg ha vært noenlunde enig med deg. Men sånn er det jo ikke. Man må tenke på at man i tillegg får sterkere muskler, bedre kondisjon og ikke minst bedre velvære pga økt endorfinnivå. Musklene og kondisjonen hjelper en også i hverdagen til å orke mer, og derfor forbrenne mer på hverdagslige aktiviteter.

Skrevet
Fint for de late og overvektige å tro på det. :popcorn:

Det er fint for de tynne som er utrent også å tro det.

Skrevet

Trolig et irritasjonsinnlegg.

Det blir jo ingen debatt liksom heller, fordi alle dere som skriver er jo enige!

Legg denne død nå!

Gjest Huldali
Skrevet

Hvis man trener så hardt at man blir kvalm slippe man den problemstillingen :)

Skrevet

Jeg kan godt si at perioder med mer trening enn vanlig (dvs mer en 3-4 ganger i uken og med høyere intensitet) blir jeg vanvittig sulten.

Men det betyr jo ikke at jeg må spise hele tiden, selv jeg har lyst?

Gjest Elfrida
Skrevet
Hvis forbruk av kalorier var det eneste man fikk ut av trening, kunne jeg ha vært noenlunde enig med deg. Men sånn er det jo ikke. Man må tenke på at man i tillegg får sterkere muskler, bedre kondisjon og ikke minst bedre velvære pga økt endorfinnivå. Musklene og kondisjonen hjelper en også i hverdagen til å orke mer, og derfor forbrenne mer på hverdagslige aktiviteter.
Trening er veldig bra for å takle stress også, man sover bedre, er mer opplagt, ser friskere ut og jeg vet ikke hva! Jeg hadde virkelig ikke giddet å trene hvis det ene og alene var for å forbrenne kalorier - men det har så uendelig mange andre positive effekter.
Skrevet

Om slanking var den eneste grunnen til å bevege seg hadde jeg ikke giddet. Jeg trener fordi jeg synes det er godt å være i bevegelse, jeg blir sterkere og raskere, jeg sover bedre og har mere overskudd.

Skrevet
Studier har vist at apetitten øker proposjonelt med anntall kalorier forbrent på mosjon. Så hvis du brenner av 500 kcal på en aerobictime, vil kroppen forlange et energirikt måltid, enten der og da, eller senere (til og med dagen etter).

Det er ingen vits i å trene hvis målet bare er å slanke seg (men trening er jo sunt, da).

Du har misforstått hele poenget med forbrenning og stoffskifte, som er at de fleste kaloriene vi forbrenner, forbrenner vi mens vi hviler, sitter og sover etc. og ikke nødvendigvis mens man hopper og spretter.

Sterkere muskler og bedre kondisjon øker forbrenningen som skjer i kroppen også mens man sitter i ro. Man kan øke forbrenningen med flere hundre i døgnet bare av å være i god form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...