Gå til innhold

Har noen andre hatt det slik?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 36 år og har født 4 barn. Mitt siste barn ble født for 2 år siden. Jeg har ikke brukt prevensjon på 4 år, og bruker det heller ikke nå ( Vi "fixet " mannen isteden... -snipp-snipp!! )

Siden september / oktober måned har jeg hatt store plager med blødningsforstyrelser og guffenheter. Dette har plaget meg en del i form av bekymringer, og jeg gikk først til legen med dette for to uker siden. Jeg har legeskrekk, så det tok sin tid før jeg innså at jeg virkelig burde gå. Da jeg var til timen, tok han to prøver under GU: en celleprøve og en helt inni (usikker på hva denne prøven var ). Han tittet også inn med ultralyd og synes alt så fint ut.

Jeg fikk Provera-10 dagers kur - som hadde ingen funksjon whatsoever.

Etter et par dager, innså jeg at jeg hadde bagatellisert problemet mitt for ham, og sendte ham en mail hvor jeg la ved notater fra dagboken min, i forhold til det som gjald blødningsforstyrrelsen min ( jeg begynte å notere disse ned i november/desember ), og forklarte ham at jeg ikke var så flink til å forklare hvordan jeg egentlig hadde det. Han ringte meg tilbake etter to dager, og sa at den "innerste prøven" var fin, men selve celleprøven var vanskelig å tyde pga. mye søl og blod, og jeg derfor måtte komme inn og gjøre en ny. Dette ble gjort, og nå venter jeg på svar -forhåpentligvis i løpet av denne uken.

Jeg er ikke redd,men mer nervøs for hva dette kan være. Jeg er nesten enda mer redd for at han skal komme tilbake å si at det ikke er noe. Det høres sikkert rart ut, men jeg legger ved mailen jeg sendte til ham, så kan dere selv bedømme om jeg har noe som er litt uvanlig?

Jeg er ingen hypokonder, men er livredd for å bli sett på som en - min mor er en hypokonder, og jeg vet hvor håpløst det er å høre på henne blåse opp de minste filleting til de største problemer hele tiden.

Hva gjør jeg om han sier at de ikke har funnet noe? slår meg til ro eller kan jeg be om å bli undersøkt videre?? Jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at dette tæerer på like mye psykisk som fysisk. den fysiske delen er jo at disse blødningene og utflodsgreiene ikke ser ut til å forsvinne - de øker heller på. det psykiske er at jeg er en frisk,oppegående kvinne - 4 barns mamma-på 36 år, og opplever at jeg nesten ikke tør å ha sex lenger fordi jeg er redd for å blø eller ha guffen utflod pluss at jeg som oftest har på meg en eller annen form for bleie/bind /tampong - sånn i tilfelle. Dette tærer på - men akkurat nå er jeg bare fortvilet fordi jeg er så usikker på hva som skjer og hva som blir gjort, hva det kan være og om andre har det på samme måte, og isåfall hva har de fått beskjed om?? sist men ikke inst, hva kan jeg gjøre med dette???? Jeg orker ikke å ha det sånn.

Om noen orker, kan dere titte på "listen" min og fortelle meg om dette er noe de har opplevd/vet om andre som har hatt det slik, og om hva de har gjort, evt. om hva det kan være osv??

Det hadde jeg satt utrolig stor pris på.

DATO HENDELSE Styrke Seksuell aktivitet

17.12.07 Mens begynner Normal Nei

18.12.07 Mens Normal Nei

19.12.07 Mens Sterk Nei

20.12.07 Mens Svært svak Nei

21.12.07 Mens + svært oppblåst mage* Normal Nei

22.12.07 Mens ferdig/vanlig utflod Normal Nei

23.12.07 Utflod Normal Ja ( kveld )

24.12.07 Utflod Normal Nei

25.12.07 Utflod Mye/seigt Ja ( kveld )

26.12.07 Mørk utflod, svært oppblåst mage* Mye Nei

27.12.07 Mørkebrun utflod Mye Nei

28.12.07 Mørkebrun utflod Svært mye Nei

29.12.07 Mørkebrun utflod ”normal” Nei

30.12.07 Mørkebrun utflod Mye Ja ( morgen )

31.12.07 Svart utflod, svært oppblåst mage* Svært mye Nei

Januar

01.01.08 Mens? / Blødning Medium Nei

02.01.08 Mens? / Blødning Mye Nei

03.01.08 Mens? / Stor blødning – blør igjennom Svært mye Nei

04.01.08 Mens? / Blødning Svak Nei

05.01.08 Mørk beige utflod Normal Ja ( kveld )

06.01.08 Mørk beige utflod Normal Nei

07.01.08 Utflod / litt vannaktig blod i utflod Normal Ja ( kveld )

08.01.08 Utflod /Liten vannblødning om kvelden ”Normal” Nei

09.01.08 Mørkebrun utflod Mye Nei

10.01.08 Mørkebrun utflod + svært oppblåst mage* Mye Nei

11.01.08 Mens? / Blødning Mye Nei

12.01.08 Mens? / Blødning + svært oppblåst mage* Mye Nei

13.01.08 Mens? / Blødning + svært oppblåst mage* ”Normal” Nei

14.01.08 Utflod m/ vannblod Normal Nei

15.01.08 Utflod m/ vannblod Normal Ja ( Kveld )

16.01.08 Utflod(morgen ) Mørk brun utflod ( kveld ) Normal Nei

17.01.08 Beige utflod m/ vannblod Tykt/medium Nei

18.01.08 Lys beige utflod Normal Ja

19.01.08 Utflod Normal Nei

20.01.08 Mens? / Blødning Normal Nei

21.01.08 Mens? / Blødning Mye Nei

22.01.08 Mens? / Blødning Svært mye Nei

23.01.08 Mens? /Blødning Lite Nei

24.01.08 Mens? / Blødning Mye Nei

25.01.08 Utflod med litt rødt i Normal Nei

26.01.08 Lysebrun utflod Normal Ja ( morgen )

27.01.08 Lysebrun utflod Normal Ja ( kveld )

28.01.08 Utflod Normal Ja ( dagtid )

29.01.08 Mørkebrun utflod – svært oppblåst mage* Mye Nei

30.01.08 Mens?? / Blødning?? Kraftig Nei

31.01.08 Beige utflod Normal Ja ( morgen )

Februar

01.02.08 Utflod / lett blødning om kvelden Normal Ja

02.02.08 Utflod med litt rødt i Normal Nei

03.02.08 Mørkebrun utflod Mye Nei

04.02.08 Mørkebrun utflod + svært oppblåst mage* Mye Nei

05.02.08 Mørkebrun/svart utflod,kvalm Svært mye Nei

06.02.08 Mørkebrun/svart utflod Svært mye Nei

07.02.08 Mens?/Blødning /Feber Mye Nei

08.02.08 Mens?/Blødning Svært mye Nei

09.02.08 Mens?/Blødning Svært mye Nei

10.02.08 Mens?/Blødning Normal Nei

11.02.08 Mørk beige utflod/lett blødning utpå dagen Normal Nei

( 11.02.08 OPPSTART 10 MG. PROVERA )

12.02.08 Mens?/Blødning ( PROVERA ) Mye Nei

13.02.08 Mens?/Blødning ( PROVERA ) Svært mye Nei

14.02.08 Mørk beige utflod ( PROVERA ) Kvalm/feber Normal Ja

15.02.08 Mørkebrun utflod/blødn.kveld( PROVERA ) Normal Nei

16.02.08 Lys brun utflod+svært oppbl. Mage* ( PROVERA)Mye Nei

17.02.08 Lett blødning om morgen, svært oppblåst mage* /mørk beige

utflod fra ettermiddag. Kvalm. (PROVERA) Normal Nei

18.02.08 Utflod. Er kvalm (PROVERA) Normal Nei

19.02.08 Utflod (PROVERA) Normal Nei

20.02.08 Utflod - kvalm (PROVERA) Normal Nei

21.02.08 Beige utflod – litt blodvann om kvelden Normal/seig Nei

22.02.08 Mørk beige/ lysbrun utflod – kvalm-feber Normal/seig Nei

23.02.08 Klar blødning,av-på hele dagen/mørkbeige utfl Normal Nei

24.02.08 Småblødning av og på,mørkebeige utflod,

Kaldsvette,feber,kvalm Normal Nei

25.02.08 Litt blod om morgen/mørkbrun utflod på dagtid – deretter normal utflod.

Kaldsvette,feber,kvalm,svimmel Normal Nei

26.02.08 Litt blod når jeg tørker meg etter å ha vært på toalettet. Mørk utflod, litt utpå dagen er utflod normal. Smerter i magen. Litt feber på morgenen. Oppblåst mage.

Normal Nei

• Når jeg får ”svært oppblåst mage” – skjer dette som regel ”utav det blå”. Når det blir kvelden, ser magen nærmest ut til å skulle sprekke, uten at dette skaper endring i avføringsmønster. ”oppblåst mage” forsvinner som regel like fort som den har kommet, som regel gjennom natten.

Merk:

- Jeg er bekymret. - Ikke fordi jeg tror at det feiler meg noe farlig, men fordi jeg helt klart ser at dette ikke er ”normal syklus” – ikke ut ifra hvordan min kropp fungerer.

Jeg har hatt blødnings forstyrrelser før, for noen år siden, men ikke på samme måte som dette. Jeg fikk da de samme tablettene som jeg fikk i forrige uke ( Provera ). Dette virket fint den gang, og jeg håper det samme vil skje denne gangen.

Både før den gangen og etter, har jeg kunne stilt klokken etter min menstruasjonssyklus – den kom så å si på timen med 28 dager imellom hver gang, og i løpet av de 28 dagene, var det kun snakk om svært lite og lys utflod som var luktfri.

Først i slutten av oktober/begynnelsen av november 2007, ble det kraftige forstyrrelser igjen, og jeg bestemte meg derfor å skrive ned detaljer i midten av desember – rett og slett fordi jeg ikke er noe særlig flink til å forklare meg i en konsultasjonstime hos lege. - Jeg liker ikke å fremstille meg selv som ”svak og sykelig”, og har derfor lett for å bagatellisere helsemessige plager jeg måtte ha.

Under konsultasjon, sa jeg at jeg ikke var bekymret, og det var kanskje ikke helt riktig å si, for jeg er litt stresset over denne situasjonen, og ønsker derfor at dette notatet legges i mine papirer / evt. blir tatt med i vurdering, så jeg kan bli kvitt disse plagene.

Etter Provera 10 dagers kur: Ingen ( merkbar?) forskjell – har begynt å føle meg dårlig i tillegg til blødningsforstyrrelser.

Tusen takk for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_bygdedyret_*
Skrevet

Det er naturlig å være bekymret over celleprøver og endringer i menstruasjonen. Sannsynligvis er det ingenting galt, men det kan være lurt å få legen også til sjekke livmoren - gi henvisning et sted hvor de kan sjekke om det er noe galt med den. Celleprøver viser stort sett hvis det er noe galt med livmorhalsen, ikke i selve livmoren.

Men som sagt sannsynligvis er det ingenting. Jeg kjenner meg igjen i det å bagatellisere plager, når jeg kommer til legen husker jeg ikke halvparten av det jeg skulle ta opp. Jeg har også hatt en mor som har løpt til legen for den minste ting, og som alltid får alle slags plager. Noen har vært reelle men de fleste helt normale, og når sykdomsprat er hovedinteressen så blir det til at man skyr leger og sykdom selv.

Trekk pusten dypt, og fortell legen alt og krev sjekk av alt som sjekkes kan og som kan ha en sammenheng med plagene dine.

Skrevet

... Og med dette ser det ut til at jeg kanskje er den eneste med dette problemet??

Takk for svar fra deg som svarte - appreciate it!! :)

Av en eller annen grunn ble det lagt et smilefjes ved siden av headingen min på "menyen" - usikker på hvorfor det skjedde, men håper ihvertfall dette blir tatt seriøst likevel; for dette er ikke noe jeg finner morsomt i det hele tatt, ihvertfall!

Skrevet
... Og med dette ser det ut til at jeg kanskje er den eneste med dette problemet??

Nei ikke den eneste, selv om det i mitt tilfelle dukket opp sammen med en kul i brystet (som nå er nesten borte etter to uker) - se gjerne egen tråd om emnet. Er midt i utredning selv nå, så har ingen erfaring å skilte med, men det som slår meg er at legen din selvsagt bør henvise deg videre til gynekolog. Jeg synes det er utrolig at du har orket å gå siden sept/okt med dette - det er lenge! Jeg har blødd sammenhengende i en måned nå og synes dét er ille. Kan ikke si noe om notatene dine, men skriver samme type selv nå, etter gynekologens ønske. Tror alt du kan gjøre enn så lenge er å vente på svar (som du gjør) og å be om videre henvisning deretter.

Beklager forvirrende svar, si fra hvis det er noe jeg kan bidra med. :)

Gjest Oblada
Skrevet

Hu i svingen: Takk for svar.

Jeg har vært til gynokolog - jeg gikk rett til gynokolog på volvat, orket ikke gå igjennom mølla via en fastlege i tillegg.

Gynokologen virket forvirret når jeg forklarte problemet først da jeg nevnte at jeg ikke bruker prevensjon - DA først virket det som om han synes det var pussig???!!!

Håper vi begge kommer ut av dette med rolige sjeler og beina på bakken!! Morro er dette ikke, ihvertfall!

Gjest Gjest
Skrevet
Gynokologen virket forvirret når jeg forklarte problemet først da jeg nevnte at jeg ikke bruker prevensjon - DA først virket det som om han synes det var pussig???!!!

Ja. Dette er ikke uvanlig for kvinner på p-piller ol, så det er nok derfor han har reagert.

(Men du bruker jo prevensjon, han er jo sterilisert ;))

Gjest Oblada
Skrevet

Gjest: Joda, gutten er sterilisert på alle bauger & kanter; slipper ut en tøddel derfira!!! ;)

Oblada

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Nei du er ikke den eneste som har det slik. Jeg er i samme løype om dagen for å si det sånn. Mensen har laget et rot uten like! Jeg gikk til legen for litt over 1 mnd siden, da først og fremst fordi jeg skjønte at jeg hadde bakteriel vaginose oppå det hele. Det luktet. Men mensen har oppført seg rart i lengre tider, kommer som oftest, nesten til tiden den skal, men blødningene er alt utenom normalt. Blødd lite men lenge, brunt, oppblåst mage ect.

Legen så på prøvene at jeg hadde en infeksjon pga økt antall hvite blodlegemer. Men viste ikke hva for infeksjon det var. Jeg fikk medisin som vanligvis gies ut til de som har sos(sexuell inf.). 3 dager etter at jeg hadde tatt medisinen fikk jeg noe som jeg tror var eggløsning, det kom masse blank klebrig utflod, og så begynte jeg å blø litt. Og det varte i noen dager. et par uker senere fikk jeg eggløsning, tror jeg iallefall, men etter det var det stille, lenge, først nesten 3 uker senere får jeg noe som kan minne om mensen. Svak blødning som varte i 5 dager, trengte ikke bruke bind engang, holdt med truseinnlegg. Men magen er oppblåst, og humøret tilsa at vanlig mens burde infinne seg. Noe som ikke skjedde.

Man kan bli sprø av det her!! Passer særdeles dårlig iom at jeg nå også ønsker meg barn. Virker ikke som eggløsning er som den burde være.

Er vel kanskje på tide med nok en tur til legen.

Du er iallefall ikke alene om problemer der nede! Helvetes drit altså!

Tror jeg må bestille en time til gyn..

Har du noen erfaring med byporten eller oslo city legesenter? Ønsker meg en kvinnelig gyn

Gjest Oblada
Skrevet

Nei-ingen erfaring med Byporten eller Oslo city - vet de har en flink 8 og forståelsesfull ) gyn på volvat - hun skal visstnok være veldig flink. Jeg får følelsen av at eldre mannlige gynekologer skriver ut medisin/p-piller for den minste ting om de blir usikre. Celleprøvene mine var heldigvis helt normale, og gynokologen min visste ikke hva dette kunne være, og skrev ut resept på p-piller (!!!!!!?????) som jeg kunne bruke over 2-3 måneder for å se om "blødningene normaliserte seg", evt. kunne jeg bli henvist til sykehus for en second opinion. Jeg reagerte med lettelse på at celleprøvene var normale-selvsagt - men det løser liksom ikke "problemet2 å få vite det; jeg sliter jo likevel med dette som ikke går bort?? Er veldig usikker på om jeg skal prøve P-pillene i en periode , synes P-piller er litt skummelt når jeg ikke trenger det ( mannen er jo "fixet " opp og ned i mente, og jeg har ikke brukt prevensjon på 6-7 år ) og er livredd for å bli ansett som "vanskelig" eller "hypokonder2 om jeg går for en "second opinion" - setter pris på råd om hva jeg bør gjøre - P-piller er jo virkelig ikke bare-bare; det var jo en av grunnene til at vi snippet mannen også??

Gjest: dette er ikke noe morro i det hele tatt, føler nesten at man ikke blir tatt seriøst fordi man ikke kan VISE noe; en blødende finger viser i det minste at man har skadet seg; et blått øye, at man har slått seg osv... Tro du meg; jeg forstår frustrasjonen din!!!

Oblada

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvorfor p-piller når du ikke bruker eller har brukt slikt på mange år?? Trodde blødningsforstyrrelser oppstod NÅR man BRUKTE slik og IKKE når man IKKE bruker p-piller????? Trodde også at det beste for kroppen ville vært å ikke tilføre kjemiske stoffer og hormoner??+ Trodde at en p-pillefri kropp fungerte som normalt kontra en p-pillepåvirket kropp???

Tror valget ville blitt å få en second opinion av et sykehus fremfor å helle innpå P-piller i et par måneder 2 for å se om det kanskje kan hjelpe" - i mangel av et bedre forslag, liksom????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...