Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er gravid i 5. måned, og har en utdannelse og jobb som krever mye - langt mer enn de tilmålte 37,5 timene i uken. Ser nok at ledelsen her er lite fornøyd med at jeg er gravid med det fraværet det vil medføre, men for vel ta den støyten etterhvert.

Det jeg lurer på er:

- Hvor mange dager kan man være hjemme med sykt barn?

- Hva gjør man når disse dagene er brukt opp? Vi har ingen familie eller venner i nærheten som det kan være aktuelt å spørre, dersom ikke barnet kan i barnehage MÅ vi være der selv. Men hva gjør man da når dagene er brukt opp? Har man eventuelt krav på permisjon uten lønn? Det må jo bli dyrt i lengden.

Huff, synd at det skal være så kinkig å kombinere karriere og barn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene har tilsammen 20 dager for fri til sykt barn. Går du utover disse dagene så må du enten ta feriedager eller dager fri uten lønn.

Hadde vel tatt en prat med arbeidsgiver når jeg begynte å nærme meg 20 dager bare for å ha avklart hvordan videre fravær skal være. (fri u/ lønn eller feriedag).

Det sier seg jo selv at er barnet sykt så må man bare være hjemme.

Har du en jobb hvor du kan jobbe litt hjemmefra så kan det være greit å avklare dette med arbeidsgiver.

Skrevet (endret)

Liten rettelse: Foreldrene har ikke 20 dager til sammen, men 10 dager hver. Og det er omtrent umulig å få overført dager til partner.

Endret av Wadjet
Skrevet

Er barnet sykt utover 20 dager (10 hver), må dere gjøre som alle oss andre. Bruke ders sykedager eller få sykemelding fra legen.

Å, det er et puslespill for alle foreldre som er yrkesaktive når barna er syke, ikke kun for de med karriere.

Skrevet
Er barnet sykt utover 20 dager (10 hver), må dere gjøre som alle oss andre. Bruke ders sykedager eller få sykemelding fra legen.

Å, det er et puslespill for alle foreldre som er yrkesaktive når barna er syke, ikke kun for de med karriere.

Jeg tror ikke du får sykemelding fra legen hvis du har sykt barn. Jeg brukte en uke av ferien min. Barnet mitt var innlagt på sykehus en uke.

Skrevet

Det er ikke lov å bruke egne egenmeldingsdager ved sykt barn.

Hadde nettopp møte ang. dette på jobb, da flere brukte egenmelding for å slippe å bruke opp syktbarn dagene.

Skrevet

Det praktiseres nok litt ulikt fra sted til sted og ganske avhengig av hva slags type yrke du har.

Hos min arbeidsgiver er sluttresultatet det viktigste. Jeg kan gjøre mye av jobben min hjemmenfra. Om jeg må være hjemme ekstra dager (utover sykt barn dagene) så får jeg ikke trekk i lønn. Arbeidsgiver bryr seg ikke om jeg gjør jobben på kontoret eller hjemmenfra eller midt på natta for den saksskyld så lenge jeg leverer resultater til noen lunde avtalt tid.

Gjest StoreSky
Skrevet

For de fleste så holder foreldrekvoten. (10 dager på hver av foreldrene. Alene-forelder får alle 20 dagen.) Per kalenderår.

Det er ikke lov å sykemelde seg på grunn av barns sykdom. Det er ikke lov å bruke egenmeldinger.

Men, hvis man har et kronisk sykt barn, feks astmatiker, så kan man søke trygdekontoret om utvidet foreldrekvote. Altså flere dager.

Jeg har et barn som hadde alvorlig astma/allergi, men vi "rakk" aldri bruke opp våre sykedager. *bank i bordet*

Gjest Evalina
Skrevet
Jeg tror ikke du får sykemelding fra legen hvis du har sykt barn. Jeg brukte en uke av ferien min. Barnet mitt var innlagt på sykehus en uke.

Det er ikke lov å sykemelde seg på grunn av barns sykdom. Det er ikke lov å bruke egenmeldinger.

Er det virkelig sant? Kan jeg ikke bruke egenmelding dersom ungen skal legges inn på sykehus i en uke? Jeg hadde jammen forventet at jeg skulle få dekket det av trygdekassen, og ikke engang måtte bruke av min kvote hjemme-med-sykt-barn... Så naiv kan man være.

Men hva betyr det, da? Hva gjør jeg, når ungen (i barnehagealder) skal legges inn for en større operasjon, og blir innlagt i minst én uke, kanskje to? Ikke sykmelde meg, og ikke bruke egenmelding? Hva gjenstår da? :klø:

Skrevet
Er det virkelig sant? Kan jeg ikke bruke egenmelding dersom ungen skal legges inn på sykehus i en uke? Jeg hadde jammen forventet at jeg skulle få dekket det av trygdekassen, og ikke engang måtte bruke av min kvote hjemme-med-sykt-barn... Så naiv kan man være.

Men hva betyr det, da? Hva gjør jeg, når ungen (i barnehagealder) skal legges inn for en større operasjon, og blir innlagt i minst én uke, kanskje to? Ikke sykmelde meg, og ikke bruke egenmelding? Hva gjenstår da? :klø:

Sykt barn-dager, naturligvis, evt. feriedager. Du kan også søke arbeidsgiver om omsorgspermisjon med lønn.

Naturligvis kan du ikke bruke egenmeldingsdager, da disse er ment på din sykdom, ikke barnets, som dekkes av sykt barn-dagene.

Gjest Evalina
Skrevet

"Naturligvis, naturligvis..."

Jeg synes ikke det er noe som er "naturligvis" med dette. Jeg har dessuten vært nødt til å levere egenmelding for fravær i forbindelse med barns sykdom, egenmeldingsskjema har faktisk (i hvertfall de min arbeidsgiver brukte, som var tilsvarende de kommunale) muligheten for avkrysning for "barns sykdom".

Og ingen i hele verden får meg til å ta ut ferie når ungen min skal opereres. Blir man sykmeldt i ferien, settes ferien på vent. Ingen forventer at en 4-åring skal ligge alene på sykehus i to uker. Og ingen kan tvinge meg til å bruke to ferieuker for å være på sykehus i to uker.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe som er "naturligvis" med dette. Jeg har dessuten vært nødt til å levere egenmelding for fravær i forbindelse med barns sykdom, egenmeldingsskjema har faktisk (i hvertfall de min arbeidsgiver brukte, som var tilsvarende de kommunale) muligheten for avkrysning for "barns sykdom".

Og ingen i hele verden får meg til å ta ut ferie når ungen min skal opereres. Blir man sykmeldt i ferien, settes ferien på vent. Ingen forventer at en 4-åring skal ligge alene på sykehus i to uker. Og ingen kan tvinge meg til å bruke to ferieuker for å være på sykehus i to uker.

Ja, men det er egenmelding for "sykt barn dager" når du krysser av der, men du kan ikke bruke dine egne egenmeldingsdager.

(dvs,ikke skrive opp fraværet det det står - Jeg har vært syk..... - )

Gjest Evalina
Skrevet
Ja, men det er egenmelding for "sykt barn dager" når du krysser av der, men du kan ikke bruke dine egne egenmeldingsdager.

(dvs,ikke skrive opp fraværet det det står - Jeg har vært syk..... - )

Ok, arbeidsgiver har vel sørget for å plassere fraværet på riktig sted i systemet.

Men altså, ikke pokkersen om jeg bruker ferien min på sykehuset. Hvis noen prøver å tvinge meg til det, blir det hurlumhei. Jeg kan forøvrig ikke forestille meg at det skal være riktig, heller...

Skrevet

Grunnen til at egenmeldingsskjemaet har avkryssing både for egen sykdom og barns sykom, er for enkelhets skyld - de trenger kun å operere med ett egenmeldingsskjema i stedet for to. Men sykt bar-dager og egen sykdom-dager er to forskjellige kvoter, og registreres på ulike koder.

Ved å krysse for egen sykdom når man i realiteten bruker sykt barn-dager, lyver man for arbeidsgiver, noe som faktisk kan medføre advarsel.

Jeg mener å ha lest et sted at man vil kunne få sykemelding for å følge barn på sykehus ved innleggelse, men jeg husker ikke hvor.

Skrevet

Etter litt googling fant jeg dette:

2) En av foreldrene kan få pleiepenger mens barnet er innlagt på sykehus - uansett alvorlighetsgrad, men først fra 8. dag på sykehuset.

Etter § 9.10 ytes det pleiepenger til et medlem av folketrygden som har omsorg for barn under 12 år som er innlagt i helseinstitusjon tidligst fra 8. dag regnet fra innleggelsesdagen. Det kan ytes pleiepenger også etter at barnet er utskrevet, hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie fra én av foreldrene. Det er et vilkår at det ikke samtidig ytes pleiepenger etter § 9.11. Pleiepenger etter denne paragrafen gis ikke til begge foreldrene samtidig. Dersom barnet er kronisk syk eller funksjonshemmet gjelder retten til barnet fyller 18 år. OBS: Hvis barnet ligger mindre enn 8 dager i helseinstitusjon faller også retten til pleiepenger etter utskrivning bort.

Kilde: http://www.ahus.no/modules/module_123/prox...p;D=2&mids=

Skrevet
Men altså, ikke pokkersen om jeg bruker ferien min på sykehuset. Hvis noen prøver å tvinge meg til det, blir det hurlumhei.

Jeg kan godt skjønne at du ikke vil bruke ferie på å følge barnet på sykehuset.

Samtidig skjønner jeg godt at arbeidsgiver ikke vil gi fri med lønn. Da taper jo de på det.

Gjest Evalina
Skrevet
Ved å krysse for egen sykdom når man i realiteten bruker sykt barn-dager, lyver man for arbeidsgiver, noe som faktisk kan medføre advarsel.

Det har jeg jo aldri gjort. Jeg er en samvittighetsfull avkrysser. Mindre samvittighetsfull om jeg må bruke av ferien min til å passe et sykt barn. Men har uansett 20 sykedager med barn å ta av, så får tro jeg greier meg.

Takk for link! :)

Skjønner jo også at arbeidsgiver ikke vil gi fri med lønn, men for noe betaler jeg da 1/3 av lønna mi i skatt...

Skrevet
Etter litt googling fant jeg dette:

Kilde: http://www.ahus.no/modules/module_123/prox...p;D=2&mids=

Kanskje det var derfor legen var så opptatt av at sønnen min skulle utskrives etter 7 dager? Vi fikk åpen retur til sykehuset og skulle følges opp på dagtid etter utskriving. Kanskje legene av økonomiske årsaker blir oppfordret til å forsøke å redusere liggetiden på barneavdelingen til maks en uke? Jeg var ikke klar over disse reglene.

Jeg fikk ingen økonomiske rettigheter utover de faste 20 dagene som alle foreldre får for syke barn. Jeg brukte litt ferie og jobbet deltid. Hvis jeg ikke jobbet deltid og hadde en fleksibel arbeidsgiver, måtte jeg søkt om permisjon uten lønn.

Evalina! Det er jo en fordel for dere økonomisk at innleggelsen er forventet å vare mer enn en uke. Da trenger dere bare å bruke 7 sykt-barn-dager. Da får dere også pleiepenger hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn av foreldrene etter utskriving. De fleste barn kan ikke starte i barnehagen dagen etter utskriving fra sykehuset. Noen kan ikke være i barnehagen på fulltid på flere uker.

Gjest Evalina
Skrevet
Evalina! Det er jo en fordel for dere økonomisk at innleggelsen er forventet å vare mer enn en uke. Da trenger dere bare å bruke 7 sykt-barn-dager. Da får dere også pleiepenger hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn av foreldrene etter utskriving. De fleste barn kan ikke starte i barnehagen dagen etter utskriving fra sykehuset. Noen kan ikke være i barnehagen på fulltid på flere uker.

Det er forsåvidt ikke noe "dere", det er "du"... ;)

Vet ikke deltaljene rundt oppholdet, men det blir ikke usannsynlig mellom 1 og 2 uker, og sannsynligvis en tid rekonvalesens etterpå. Jeg håper jo ikke på to uker, men da kan jeg i hvertfall håpe på 8 dager i stedet for 7, så jeg får anledning til å være hjemme med ungen i tiden etterpå og få godtgjøring for det.

En annen problemstilling blir jo at i forbindelse med innleggelsen må andre være hos søsken. Dersom faren skal komme hit (bor langt unna), må han sannsynligvis ta enten ferie, eller ferie uten lønn. Han har ikke krav på fri med lønn under barns sykedager fordi jeg har hovedomsorgen...

Skrevet

Det går an å tegne forsikring som dekker utgifter (herunder tapt arbeidsfortjeneste, transport, o.l.) dersom barn legges inn på sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...