Gjest TS Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Jeg trenger litt hjelp. Jeg har i flere år hatt perioder der jeg kaster opp maten jeg har spist. Det kan gå mange måneder der jeg ikke kaster opp, men så begynner jeg igjen. Selv i "oppkastperiodene" kaster jeg bare opp hvis jeg føler jeg har spist usunt eller for mye, og ikke hver dag, kanskje et par ganger i uken. Er dette bulimi? Jeg føler på en måte at det ikke er så alvorlig, men jeg innser jo at det ikke er normalt heller. Jeg overtrener heller ikke, trener alt fra en gang i uken til tre-fire. Har noen erfaring eller råd å komme med, så er jeg takknemlig.
Lykkelita Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Mennesker med normale tanker om kroppen sin kaster ikke opp. Fint at du har innsett at du trenger hjelp. Hvor gammel er du? Gå til fastlegen din og si at du trenger hjelp. Forklar han/henne hvordan du har det, og om hva du tenker. legen din kan henvise deg til spesialist eller finne et passende behandlingsopplegg til deg.
Gjest TS Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Mennesker med normale tanker om kroppen sin kaster ikke opp. Fint at du har innsett at du trenger hjelp. Hvor gammel er du? Gå til fastlegen din og si at du trenger hjelp. Forklar han/henne hvordan du har det, og om hva du tenker. legen din kan henvise deg til spesialist eller finne et passende behandlingsopplegg til deg. Hm, det var vel det jeg tenkte. Jeg er i slutten av 20-årene. Men det føles på en måte som å rope "ulv, ulv", fordi jeg føler jeg fungerer normalt?
Lykkelita Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 jeg vet hvordan det føles, men kan forsikre deg om at det ikke er normalt å ha tanker om kroppen som gjør at du velger å kaste opp. Håper du får god hjelp. Du har kommet langt som har innsett at du trenger hjelp.
Cienna Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Hvor lenge har dette pågått....? Å spy opp mat når en føler seg for full, uansett hvor ofte eller lang tid i mellom, så er det bulimi. I hvilken grad du har bulimi er en annen...du har den milde typen, men dette er fryktelig lett at den vil forverre seg så lenge du stimulerer den...Ikke bare ødelegger du tennene dine med magesyre som også gjør dem gule og stygge etterhvert, men du kan skade spiserøret ditt kraftig slik at du vil være ødelagt innvendig for livet.... Stopp mens det enda er mulig....
Gjest TS Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Takk for svar, begge to. Jeg har hatt det sånn i sikkert 5-6. Jeg var overvektig da jeg var liten. Så slanket jeg meg veldig da jeg var 20, og spiste veldig lite og anstrengt i et par år. Så begynte jeg å spise igjen, men ble prøvde å "kompensere" ved å kaste opp. Så jeg har vel egentlig aldri hatt et veldig sunt eller normalt forhold til mat. Tannlegen har aldri bemerket noe med hensyn til tennene mine, og ingen vet om at jeg kaster opp, så derfor synes jeg jo på en måte at alt er greit. Men det er slitsomt å ha dårlig samvittighet fordi jeg spiser noe som er usunt, og det føles godt etterpå når jeg har kvittet meg med maten igjen. Så jeg har ikke lyst til å ha det sånn resten av livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå