Gå til innhold

middagsgjester


Gjest blåmobil

Anbefalte innlegg

Gjest blåmobil

vi skal ha middagsgjester på lørdag- av et vennepar. Men vi er helt tom for ideer til hva vi kan servere, har pakket ned alle oppskriftsbøkene.....

Å servere biff ol er ikke aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Middagsgjester er gøy :)

Hva med å servere fylt svinefile`t med pepper/konjaksaus og saltkokte amandine-poteter til? Kjempegodt :gjeiper:

Bruker å kjøpe ca to indrefileeter til 4 personer, lager et snitt i fileetene og fyller dem med marinerte soltørkede tomater og hvitløk, som jeg først har hakket fint og putret litt i olje, i tillegg så har jeg i cheddarost. Snurper sammen fileetene og bruner dem kjapt i stekepanna. Krydrer dem godt med salt og pepper. Setter dem så i stekeovnen i et ildfast fat med lokk. Oppi samme fat har jeg også de grønnsakene jeg vil ha til. Potetene koker jeg i like mengder havsalt som vann.

Skjær kjøttet i passende stykker og legg på fat, dander med grønnsaker rundt når du skal servere.

Til dessert kan du bake en kake (brownies feks.) eller lage en deilig fruktsalat med råkrem til? Husk god vin og masse levende lys, da finner man alltid en god stemning :)

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å servere fylt svinefile`t med pepper/konjaksaus og saltkokte amandine-poteter til? Kjempegodt :gjeiper:

Hm...da ville ikke jeg ha vært middagsgjest. Gammeldags meny det der. I dag er vel også svin blitt gammeldags og mange anser svin for å være ekkelt og beskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåmobil
Hm...da ville ikke jeg ha vært middagsgjest. Gammeldags meny det der. I dag er vel også svin blitt gammeldags og mange anser svin for å være ekkelt og beskt.

så kom med et bedre forslag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Hm...da ville ikke jeg ha vært middagsgjest. Gammeldags meny det der. I dag er vel også svin blitt gammeldags og mange anser svin for å være ekkelt og beskt.

:overrasket: For en latterlig ting å si! Du mener altså at man bør passe på å servere trendy mat når man har gjester? Det viktigste er vel at maten er god? Kan du forresten opplyse om hva slags mat som er trendy og moderne? Jeg har dessuten aldri hørt om noen som anser svin for å være ekkelt og beskt.

Hvis du synes at den foreslåtte menyen ikke er noe særlig, kan du enten la være å skrive noe, eller du kan foreslå noe annet de kan servere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å servere lammeskanker, men det forutsetter jo at du har tilgang på slakter eller en butikk med veldig godt utvalg. De er superenkelt å lage, passer seg selv (selv om de må steke en stund (jo lenger jo bedre)

Til dette pleier jeg å servere potetmos - hjemmelaget av fifty fifty vanlige poteter og yams. Da blir den ganske løs og nesten oransje og alle synes den også er veldig god. Fikk stående ovasjoner da jeg serverte den i min mors 50-års dag (potetmos er jo vanligvis ikke festmat, men når du gjør en vri så tenker ikke folk på det som mos)

Saus lager du av kraften fra skankene og voila! ferdig. Dessert til denne retten:

Noe lett og fruktig - fruktsalat kanskje, eller panna cotta, eller en fruktsorbet.

Derso du synes lam er høstmat, hva med å ta tapas?

- Ha noen gode oliven, godt surdeisbrød, lage en tortillas, pesto, spekeskinke, manchengo ost og noen andre oster, god olivenolje osv - la gjestene plukke selv og ha masse god rødvin til og brownies til dessert kanskje? (som du også kan ha rødvin til)

Disse to rettene er veldig enkle og lage og de meste kan gjøres klart på forhånd, slik at du får bedre tid til å være sammen med gjestene også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...