Gå til innhold

spinnvils graviditetsdagbok...


spinnvil

Anbefalte innlegg

Eg håpar alt er vel med deg. :klem:

Og at du snart får bevist at alle gode ting er tre - sidan eg ikkje fekk gjort det. ;)

jeg svarer ikke alle som har vært innom siden sist... Verden er litt svart for tiden. Det ser nok ikke ut som jeg får bevist at alle gode ting er tre, følger nok deg tettere enn jeg skulle ønsket. Men vi får si at "på det fjerde skal det skje"?

Jeg hadde store planer om et supercomeback til KG, gravid på ny og lykkelig for å ha sett et bankende hjerte på ul i dag. Jovisst, et bankende hjerte så jeg, men det var liggende mot åpningen i livmora, og jeg kunne se at hjerteslagene skle opp og ned limorhalsen. Ikke spesielt stas nei.

Jeg er 6+9 i dag, og det er vel så langt som jeg kom. For etter at jeg kom hjem fra sykehuset har blødningene tatt seg opp igjen. Så på kontroll om ei uke har jeg ikke så store forhåpninger om at spiren har klort seg fast.

Det som er så kjipt er at denne gangen hadde jeg virkelig troa. Første gangen visste jeg jo ikke bedre, trodde jo alt skulle gå fint. Andre gangen hadde jeg ikke så veldig positive tanker, og fikk jo det bekreftet. Men denne gangen, da trodde jeg det gikk veien. Har hatt symptomer som ble sterkere og sterkere, og ingen blødninger siden forrige mens.

Men i går våkna jeg av middagshvilen med trusa full av blod, og det har bare blitt verre og verre. Så det at jeg faktisk så hjerteslag var fullstendig hjerteskjærende. Min lille spire som kjempet for livet. Og så vite at oddsen er så liten, så utrolig liten...

Følte meg så liten da jeg gikk gjennom venterommet til fertilitetsseksjonen. Og de samme som jeg satt og venta sammen med før legetimen fremdeles satt der når jeg kom ut med røde øyne, og tårer som trillet.

Vi har fått beskjed om at vi skal legge en plan neste uke... Hva enn det innebærer. Blir vel utredning for habituell abort, med masse tester og flere ul'er. Men så lenge det hjelper skal jeg hoppe av lykke. Og når det blir positiv test neste gang (og er det en ting jeg har blitt flink til så er det å få positive tester) så blir det ukentlige kontroller. Nervepirrende og samtidig godt å vite at jeg blir tatt på alvor. Men jeg skjønner ikke helt hva de kan gjøre så tidlig i svangerskapet uansett. Noen som vet?

Sykemeldt i dag og i morgen, glad for at det er pinsehelg. Slipper å konsentrere meg om jobb på fem dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest enois

KJære spinnvilmin!

Jeg føler sånn med deg....

Det er lov å drukne seg i sorgen i mange dager til uten å tenke på andre enn seg selv og sitt.... Det er aldri moro når sånt som ikke bør skje, skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Snufs :cry3: En i slekten fikk livmoren snurpet sammen eller noe sånt for å hjelpe etter at egget hadde festet seg. Hun hadde også mistet noen ganger etter flere år med prøving. Nå har hun to flotte gutter så det er håp :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nei, nei! :grine: *flashbacks* Dette skulle jo ikkje skje. Huff, det hørtes heilt fryktelig ut å sjå den lille kjempa på ultralyd. Eg klarar ikkje forestilla meg korleis det føles eingong. :trist:

Ang. utredning for habituell abort, så har eg berre tatt blodprøvar så langt. Mannen har tatt kromosomprøve. Eg har tatt kromosomprøve, antitrombin (ATIII), TSH, fritt tyroksin (FT4), prolaktin, protein C, akt. protein C res, Leiden mutasjoner, protrombingenmutasjon, protein S, lupus antikoagulant, cephotest og anti-cardiolipin (lgG/lgM). (Alle utanom kromosomprøven har eg tatt både med og utan graviditetshormoner i kroppen - 26. mars og i går. Men om det er vanlig med ein eller to gonger, veit eg ikkje.) På utredningstimen skal dei gå gjennom tidligare sjukehistorie og ta GU og UL.

(Merk at du bør ta blodprøvane på sjukehuset, uansett kva fertilitetsseksjonen måtte påstå. Eg blei iallfall avvist på laben på legekontoret pga. manglande utstyr/kunnskap. Det er ikkje kvardagsprøvar me må ta. :riste: )

Eg har lese litt på SG (eige habituell abort underforum, men det har du sikkert funne sjølv), og eg ser at ein del også får hysteroskopi for å sjekka om det er noko anatomisk feil i livmora (skiljevegg e.l.). Men det er kanskje lenger ut i utredninga eller ved mistanke om slike feil? :vetikke:

Mange ser ut til å bli sette på blodfortynnande medisiner (i større og mindre grad) når dei blir gravide igjen. Eg ser at mange av blodprøvane er sjekk av blodkoagulasjon, så det kan godt henda det er eit vanlig problem blant habituell abortarar. :vetikke:

Neste gong - neste gong skal det gå for oss begge. :jepp: Eg veit det er ei veldig dårlig trøst i dag, men du har iallfall blitt fort gravid denne gongen. Og neste gong, då blir du fort gravid igjen, samtidig som babyen klarar å klamra seg fast så lenge som nødvendig. :tommelsmil: På det fjerde skal det skje! :nigo: For det må det berre... :sjenert:

Ta deg sjukmelding dei dagane du treng det. Eg trengte halvanna veke siste gongen, det gjorde meg veldig godt å sleppa å bekymra meg for kjempedårlige prestasjonar og konstant raude auge på jobb. Og nå går du litt i ingenmannsland, og eg innbiller meg at behovet for å halda seg heime og rundt sine kjære er endå større då. Men det føler du sjølvsagt best sjølv.

Eg tenkjer på deg. Så utrulig vondt at du også måtte oppleva dette. :sukk:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord jenter...

Merker at det hjelper å dele vonde ting. det er kanskje sant at vonde ting blir mindre vondt når man deler, og gode ting blir enda bedre... Håper at neste gang blir det bare gode ting.

Takk Dreia for fin forklaring på utredninga, blir vel en del av dette på torsdag tenker jeg. Håper jeg slipper så lang ventetid for vi er jo godt inne i systemet allerede. Jeg vet ikke om jeg orker måneder med prøvestopp nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inspirert av fine lister i andre dagbøker, her kommer mitt forslag:

Ting å være glad for:

jeg blir lett gravid med pergo

blir tante hver dag som helst nå

sjokolade til frokost

langhelg med soooool :sol: !!!

kan drikke alkohol på jobbfest neste uke, slipper å kamuflere munkholm...

Jaja, den siste kunne jeg godt vært foruten, men det hjelper jo mot rykter på jobben. Spinnvil tenker poooositivt.... Om ALT...

Ellers, planen for å få dagen til å gå uten for mange tanker: sette på Kaizers Orchestra på full guffe, hente vaskebøtta og jobbe av meg dritten samtidig som huset skal skinne på slutten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff, jeg har ikke ord jeg, spinnvil. Føler veldig med deg nå, dette må være beintøft :( Krysser fingrene for at du har en liten mirakelspire, og at det går bra på kontroll neste uke, og ellers vil jeg bare sende deg en stor trøste :hug:

Endret av Ilja**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff, jeg har ikke ord jeg, spinnvil. Føler veldig med deg nå, dette må være beintøft :( Krysser fingrene for at du har en liten mirakelspire, og at det går bra på kontroll neste uke, og ellers vil jeg bare sende deg en stor trøste :hug:

Har ikke særlig tro på en mirakelspire, våkna i natt av at jeg hadde blødd ut et tjukt nattbind, så nå er det nok over...

Har ikke ord spinnvill :troest:

:klemmer:

Takk, var akkurat innom dagboka di. Fin liste du har lagd.

:troest: Så utrolig trist og lese Spinnvil. Var virkelig ikke sånn det skulle gå for dere nå. :klemmer:

Får vel bare håpe at vi får mer hjelp nå, og at neste gang, da skal det gå veien.

En annen ting som er kjipt, er jo at dersom denne graviditeten hadde gått som planlagt, hadde det passet helt perfekt med jobb. Da hadde jeg gått ut i permisjon noen uker før vikariatet gikk ut. Men nå, nå vet jeg ikke hva som skjer. Er bare glad for at jeg ikke rakk å snakke med sjefen om dette før det gikk galt. Er ikke alt sjefen trenger å vite når man er vikar.

Men man får vel svangerskapspenger av arbeidsledighetstrygd hvis jeg ikke er helt feilinformert, så da ordner det seg uansett. Er bare så kjedelig å være arbeidsledig, så det håper jeg at jeg slipper...

Nå er huset rent i alle fall. Jeg holder på å montere siste rest av ikea-møbler til kjelleren. Hadde vært stas å bli ferdig til mannen kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at ord kan bli fåfengte nå! Så deler ut de klemmer jeg finner jeg:

:hug::klemmer::klem:

Ha en skinnende helg og ta en dag om gangen! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at ord kan bli fåfengte nå! Så deler ut de klemmer jeg finner jeg:

:hug::klemmer::klem:

Ha en skinnende helg og ta en dag om gangen! :sol:

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott liste! :strix:

Du er flink til å vera så positiv, sjølv i ein slik situasjon.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er sterk som ikke gir opp.. Beundrer deg for det :hoppe:

:duskedame: Heier for at det var en normal blødning og at allt er fint allikevel ;)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott liste! :strix:

Du er flink til å vera så positiv, sjølv i ein slik situasjon.

:hug:

Føler meg ikke akkurat så positiv, men så lenge jeg holder meg opptatt (og tankene borte) så går det greit. Vi får hjelp snart, det gjør det lettere å takle. Følelsen av å bli tatt på alvor, den er god...

:klemmer: har ikke så mye jeg kan si.

Nei, det er egentlig ikke så mye å si. Man tar en dag av gangen, og håper på bedre lykke neste gang.

Du er sterk som ikke gir opp.. Beundrer deg for det :hoppe:

:duskedame: Heier for at det var en normal blødning og at allt er fint allikevel ;)

:kose:

Tror ikke det er så mye håp igjen, blødningene var såpass kraftige at når spiren lå akkurat i livmoråpninger, er det nok gått galt denne gangen også. Temperaturen er også på tur ned nå, tok litt lenger tid denne gangen i forhold til sist, men to uker lenger på vei gjør vel at hormonene henger lenger i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...