Gå til innhold

Cipralex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig legeskrekk og holder meg unna der for alt i verden, men flere folk har anbefalt at jeg burde dra dit å få antidepresiva.

Jeg har muligheten til å få tak i det, men man skal jo egentlig aldri tulle med legemidler, hva skjer om man tar det når legen ikke har anbefalt det? Kan man få noen skikkelig rare effekter av det eller noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

du burde så absolutt IKKE ta cipralex uten jevnlig kontakt med lege. jeg kan ærlig innrømme at jeg aldri, aldri ville sagt til noen som helst at de "burde ta anitdep.", etter å a kjent på både kropp og ikke minst hode hvordan disse fungerer. Cipralex og andre antidep. kan være direkte helseskadelig for deg, og man skal følges opp tett av lege som hjelper til med opptrapping, justering og nedtrapping av doseringen, og hvis dette ikke gjøres riktig kan du bli alvorlig syk.

Hvis du tror du er depressiv, så gå til lege, men ikke regn med at de skriver ut antidep til deg så fort du sier du ikke har det bra, for det er ikke slik det funker. Du må heller ikke tro at alt blir bra straks du får de såkalte "lykkepillene" (veldig misvisende kallenavn forresten). Det tar lang tid før man merker noe til dem, og jeg kan love deg at jeg har aldri følt meg verre enn de første 3-5 ukene etter at jeg begynte på dem.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei. Du MÅ absolutt kontakte legen og bli fulgt opp av legen om du begynner med cipralex.

Det ser ut at den virker forskjellig på forskjellige mennesker. Jeg bruker det og er veldig fornøyd.

Jeg slet med depresjon, sosial angst, spiseforstyrrelser i 13 år. Jeg gruet meg alltid til å gå til lege, syntes det var kjempeflaut, og det var den største feilen som jeg har gjort i hele mitt liv så langt. Jeg har mistet 13 fineste ungdomsår (er 29 nå). Nå har jeg brukt Ciralex i 3 mnd og føler meg helt frisk!

Jeg begynte med 5mg i en uke. Da kjente jeg ingenting. Så økte det til 10mg. Og da begynte jeg å kjenne. Første to-tre uker følte jeg meg ganske trøtt, gjespet masse, kunne ligge på sofaen i timevis uten å gjøre noen verdens ting (før klarte jeg ikke ligge rolig en halv time en gang ). Men det var slett ikke ubehagelig. Jeg følte meg som i himmelen, endelig klarte jeg å slappe av, roe meg ned. Rastløsheten forsvant. Jeg nøt hvert eneste minutt! Og ja, Cipralex kan absolutt kalles for "lykkepille"!! Ulempen var at jeg ikke fikk sove om natten. Men så begynte jeg å ta pillene på kvelden istedenfor. Da ble det bedre. Etterhvert forsvant søvnigheten og ellers begynte jeg å bli bedre og bedre. Nå føler jeg som normalt menneske. Nå er jeg positiv, i godt humør hele tiden og sjeldent blir sur. Jeg begynte å like kroppen min og utseende mitt. Før var det bare slanking i hodet mitt. Trening, slanking og så overspising igjen. Nå mistet jeg interessen for mat og spesielt søtsaker totalt. Jeg synes jeg ser fin og pen ut og jeg liker kropen min. Nå har jeg mye mer energi, bedre hukommelse, bedre konsentrasjon. Nå tør jeg snakke med ukjente mennesker!!! Alt ble snudd på på hodet på kun 3 mnd!!!! Det skulle bare noen tabletter for å forandre livet mitt totalt. Synes det er helt utrolig.

Jeg merker noen små ubehaggelige bivirkninger. Jeg sover verre enn jeg gjorde før. Så har jeg fått treg mage.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Slik medisin skal tas i smråd med legen - og trappes opp og ned etter legens henvisning. En må også justere dosen slik at det passer din kropp og ditt opptak av medisinene! Dessuten skal nedtrappingsperioden gå over 2 uker - en kutter dosen i et spesielt mønster... Ikke gidd å utsett kroppen din for egendosering - mulig det bare gjør deg enda sykere...

Skrevet

...og så var det det med økt selvmordsfare de første ukene på antidepressiva...

Gå til legen!!!!!

Skrevet

Hvis du ikke liker legen din så bytt. Det er gjort med en telefon.

Skrevet

Det er en grunn til at enkelte legemidler fåes på resept.

Både bivirkninger og doser er forskjellige, og trenger oppfølging av lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...