Gå til innhold

Katt som mister pelsen


Svadadama

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel hannkatt som har begynt å miste pelsen. Det startet på innsiden av bakbeina og nå har pelsen på utsida av bakbena og begynt å falle. Han er hele 15 år gammel, litt lat men ellers frisk og rask. Noen som har noen erfaringer med dette? Lurer rett og slett på om det kan være pga. alderen. Eller om han f.eks. har en mangelsykdom av noe slag som gjør at vi må ta ham med til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler på at det er alderen i seg selv som gjør at han mister pelsen, men med alderen får også dyr dårligere immunforsvar og er derfor mer utsatt for parasitter og andre "ulumskheter" enn da de var yngre. Han kan f.eks. ha midd av noe slag eller en eller annen form for eksem.

Hadde det vært min katt, hadde jeg definitivt tatt ham med til veterinæren så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men kan den ha noe sånt når den ikke viser noe andre tegn på det altså? For den verker klør eller vasker seg mye på bakbena. Oppfører seg som før egentlig.

Og er det i såfall noe middel av noe slag som man får kjøpt reseptfritt før man evt. drar til dyrlegen.

Er ikke det at jeg ikke vil dra altså. Men kan jeg la være så vil jeg det. Det er langt til nærmeste dyrlege og pusen er ikke vant til bilkjøring i det hele tatt. Så da vil jeg helst unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser sånn kattemat fra boks + fersk fisk. Men mest av boksmaten, fisk er bare til kos innimellom. Når jeg tenker meg om så har vi vel brukt denne maten i flere år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt hende at det er noe du kan gjøre selv, men hva er det umulig å si så lenge man ikke vet hva det er, evt. hva det definitivt ikke er. Midd etc. går uansett ikke vekk av seg selv og katten trenger ikke klø seg spesielt mye selv om den har det. Det kan som sagt også være noe helt annet og selv veterinæren vil kanskje måtte ta hud- og blodprøver for å finne ut hva det er.

Selv om det er litt "pes" ville jeg altså uansett ha tatt katten med til veterinæren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han mister mye pels jevnt over kan det være tegn på problemer med nyrene. Det er vanlig for katter å få slike problemer når de kommer opp i åra, men man må definitivt til veterinær med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser sånn kattemat fra boks + fersk fisk. Men mest av boksmaten, fisk er bare til kos innimellom. Når jeg tenker meg om så har vi vel brukt denne maten i flere år nå.

Kanskje han burde få noe tørrfor fra dyrebutikk eller veterinær?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Pixie Sali

Hei

Dette svaret kommer litt sent, men...

Min katt mister pels pga allergi. Katten min har allergi mot ris, ølgjær, ull etc i tillegg til pollen av både gress og ulike tresorter.

På Bjerke Dyrehospital har de en utmerket allergitest som kom til Norge for ca 1 år siden. De sender litt blod til USA for analyse! Prøv en slik test. Den er litt dyr, men mye bedre enn Dr. Baddakys Allergitest! Kanskje er katten din allergisk mot noe av mattilsetningene?

Håper du allerede har funnet svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...