Gå til innhold

Hvor mye skal jeg gi i gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren skal i bryllup til ei venninne av meg. Vi er begge invitert til middag, og jeg lurer på hvor mye som er vanlig å gi i gave? Jeg har kjent venninna i ganske mange år. Vi spiller i korps sammen i tillegg til at vi jobber sammen. Hva er det som "forventes" når det gjelder gave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer vel litt`? Når jeg har reist i brullup som er langt borte fra der jeg bor, f.eks på min hjemplass, har jeg flere ganger fått beskjed om å ikke kjøpe gave. Ofte blir det dyrt å reise hjem, og da tar de det som en gave at man faktisk kommer, heller enn at man kjøper noe. Men en liten ting blir det jo alltids uansett.

500-1000?

Skrevet

Da vi spurte folk om akkurat det samme for noen mndr siden, fikk vi til svar at 500 fra hver av oss var passe. Vi endte opp med å bruke 1500 hver vi da, men vi har råd til det og tenkte at vi godt kunne gi dem noe de virkelig ønsket seg. Dette er våre beste venner, så det kommer kanskje anpå hvor nære dere er?

Skrevet

Vi er ganske nære venner.. Jeg tenkte også på 500 fra hver. Vi har ikke så god råd, så noe mere kan vi ikke gi. Brudeparet(iallefall bruden) vet også dette, så tror ikke hun forventer noen storgave! Når det gjelder reise, så er dette i nabobygda, så det er ikke noe problem.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Ville også sagt 500-1000 kroner tilsammen for paret.

Skrevet

Gave på 1000 kr tilsammen er jo "mye", da, og jeg tror ingen forventer mer. Jeg synes man kan gi etter evne og litt etter hvor nære man er. Da jeg var student, eller når jeg har vært tilnærmet blakk, har jeg gitt mindre enn 500 kr, men med ok inntekt kunne jeg godt gitt mer. Som par har vi gitt fra 600-800 kr (da har vi reist langt i tillegg) hittil, men som sagt, ville gitt etter evne og hva som føles greit - det er ikke meningen man skal sulte i ukene etter festen heller, men man vil vel heller ikke gi det billigste man finner...

Skrevet

Noen sier man skal gå etter kuvertprisen, men denne er jo ofte vanskelig å vite nøyaktig, så jeg synes det blir litt kunstig. Har bare vært i ett bryllup hvor jeg selv var ansvarlig for gaven, og det var til kaffe. Da tror jeg jeg og samboer gav gave for 600 kr tilsammen. Hadde vi vært invitert til middag hadde vi nok gitt for hvertfall 1000 kr tilsammen, mer hvis det var nær familie/nære venner eller en av oss var forlover...

Skrevet
Jeg og samboeren skal i bryllup til ei venninne av meg. Vi er begge invitert til middag, og jeg lurer på hvor mye som er vanlig å gi i gave? Jeg har kjent venninna i ganske mange år. Vi spiller i korps sammen i tillegg til at vi jobber sammen. Hva er det som "forventes" når det gjelder gave?

Vi gikk sammen flere vi, og ga 600-700 kroner de som var par, ei ønska og gi 1000 og ga det, 300 de andre som ikke var par, også fiksa vi reisegavekort, og da så aldri brudeparet hvem som hadde gitt mest og slikt. Man må jo ikke blakke seg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...