Grønt blad Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Jeg har lest her at det finnes nettlesere (tror jeg det heter) som blokkerer reklame. Jeg fant ikke ut hva den het, og spør derfor her. Er det noen andre fordeler med en slik nettleser enn at det ser penere ut (siden den blokkerer reklame) (i forhold til IE)? På forhånd takk for svar! Endret 25. februar 2008 av Grønt blad
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har aldri sett en nettleser som blokkerer reklame, og lurer på hvordan den skulle klart å skille ut reklame fra alt det andre... Hvor leste du om denne nettleseren?
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Både opera og firefox kan blokkere reklame. Jeg bruker firefox med adblock plus som add-on, og slipper det meste av reklame.
Villa2000 Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Hvordan virker det når du går inn på f.eks netshop.no?
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Hvordan virker det når du går inn på f.eks netshop.no? Hos meg mener du? Den blokkerer kun netshoplogo og reklamen som er i headeren, hvis jeg ikke vil at den skal gjøre det, kan jeg deaktivere blokkering for et og et element eller for hele siden.. Nettaviser og den slags er vel beste eksempelet på når det er kjekt med adblock, syns jeg.
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Bruker forøvrig også NoScript med firefox https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/722 (NoScript) https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 (AdBlock Plus) Endret 26. februar 2008 av wind-up bird
Villa2000 Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Ok. Hørtes meget nyttig ut dersom man har en litt dårlig linje. Går det ann å få den til å kutte ut kun reklamer med lyd?
Grønt blad Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2008 Takk for svar, wind-up-bird! Jeg har lastet ned firefox nå og har noen spørsmål: - Hvordan aktiverer jeg reklame-blokkeringen? - Hva er "adblock plus som add-on"? - Hva er "NoScript"? - Det er brukt en annen type skrift i firefox. Kan man endre den slik at det blir den samme som i IE? Hvordan gjør jeg det? Jeg er ganske grønn når det kommer til datamaskiner og slikt, men håper du kan svare på dem likevel.
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Du må gå inn på siden som jeg linket til: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 og trykke install now. Så følger du anvisningene som kommer.. Når jeg skrev "som add-on" så mener jeg dette: firefox har lite funksjonalitet utover det nødvendigste, det man trenger man man laste ned (slik som adblock) og installere. Det fungerer kjempebra syns jeg. NoScript blokkerer/hindrer script som kjører fra domener (="internettadresser") du ikke har tillatt, gjør i enkle ord at internettsurfingen blir mye sikrere.
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 Ok. Hørtes meget nyttig ut dersom man har en litt dårlig linje. Går det ann å få den til å kutte ut kun reklamer med lyd? Så vidt jeg vet kan man ikke automatisk kun ta vekk de som har lyd.. Mulig noen andre har en løsning på det?
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #12 Skrevet 26. februar 2008 - Det er brukt en annen type skrift i firefox. Kan man endre den slik at det blir den samme som i IE? Hvordan gjør jeg det? Hvilken skrift er det du tenker på?
Grønt blad Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 26. februar 2008 Har et par spørsmål til, jeg. Når jeg f.eks. har gått inn på KG, så høyreklikker jeg på en reklame og "Adblock Image", men går jeg inn på en tråd, så kommer de samme annonsene opp der. Hvorfor forsvinner ikke de også? Eller gjøe jeg noe feil...
Grønt blad Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 26. februar 2008 Og hva betyr det når det nederst står: "Script Partially Allowed, 1/3 (kvinneguiden.no) | <script>: 71 | <OBJECT>: 0"? Synes det er litt komplisert, jeg...
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #15 Skrevet 26. februar 2008 Og hva betyr det når det nederst står: "Script Partially Allowed, 1/3 (kvinneguiden.no) | <script>: 71 | <OBJECT>: 0"? Synes det er litt komplisert, jeg... Hvis du trykker på options, så ser du hvilke tre domener det er snakk om som prøver å kjøre script. Du kan trygt tillate kjente domener (trykk options og allow ...). Hvis en side trenger mange script for å fungere ordentlig, og du stoler på siden, kan du for enkelhets skyld velge allow scripts globally inntil du er ferdig med den siden...
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Og jeg skjønner godt om det føles litt komplisert ut til å begynne med, men man blir fort vant med det..
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #17 Skrevet 26. februar 2008 Har et par spørsmål til, jeg. Når jeg f.eks. har gått inn på KG, så høyreklikker jeg på en reklame og "Adblock Image", men går jeg inn på en tråd, så kommer de samme annonsene opp der. Hvorfor forsvinner ikke de også? Eller gjøe jeg noe feil... Det var rart. Opplever ikke det samme her.. Antar du har adblock aktivert (ABP ikonet oppe til høyre er rødt)?
Grønt blad Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 26. februar 2008 Det var rart. Opplever ikke det samme her.. Antar du har adblock aktivert (ABP ikonet oppe til høyre er rødt)? Ja, det er rødt. hmmm. Kanskje det tar litt tid før det blir bra... Vet ikke jeg. Er det noen innstilling som skal gjøres som jeg kanskje ikke har gjort?
wind-up bird Skrevet 26. februar 2008 #19 Skrevet 26. februar 2008 Jeg kommer ikke på noe i farten, men jeg skal tenke litt på det.
Crash Skrevet 26. februar 2008 #20 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har lest her at det finnes nettlesere (tror jeg det heter) som blokkerer reklame. Jeg fant ikke ut hva den het, og spør derfor her. Er det noen andre fordeler med en slik nettleser enn at det ser penere ut (siden den blokkerer reklame) (i forhold til IE)? På forhånd takk for svar! En annen fordel er at det er mye sikrere enn IE Litt rart at de samme reklamene kommer opp, det kan hende du må blokkere enkelte ord (f.eks. *advertisement*, *annonse*) Det gjør du ved å ta vekk alt bortsett fra ordet og legge til en stjerne foran og bak før du trykker ok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå