Gå til innhold

Jeg lurer på

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_knuppen_*
Skrevet

Har du søvnproblemer? psykiske plager? mobbet? svetteproblemer?

Noen som vet hva man kan plages med når man er overvektig?

Videoannonse
Annonse
Gjest tjukkebolla
Skrevet

Mobbing. Stygge kommentarer, såkalt "velmente" kommentarer, hånlig latter, glaning, beføling (det er visst fryktelig gøy å kjenne hvordan fett føles, eller å vise kompisene sine at man tør å ta på sånne ekle folk som meg...) og ymse inngripen i mitt privatliv, f.eks. av typen servitører eller fremmede mennesker som mener å skulle bestemme hva og hvor mye jeg skal og ikke skal spise på restaurant, eller bekjente som fysisk napper mat ut av hendene mine med kommentarer som "Du skal vel ikke ha noe kveldsmat du, tenker jeg!"...

Foreldre som høyt og tydelig bruker meg som skrekkeksempel for sine barn ("Sånn som hun damen blir du hvis du spiser sjokolade i dag! Vil du det? Nei, da får du slutte å mase også, da.") er jo også alltid like hyggelig...

Jeg har hundrevis med eksempler på stygge måter å mobbe meg eller andre overvektige på.

Men andre problemer enn mobbing og en noe lav selvtillitt som følge av det, har jeg ikke. Problemer med min overvekt er det nok først og fremst andre mennesker som har...

Gjest hum....
Skrevet

Jeg opplever kun mobbing og andres "velmenende kommentarer" som konsekvens av å være overvektig. Utrolig irriterende, og mange av kommentarene er kamuflert som "hensyn til helsa mi". Dette er bare rett og slett idiotisk, spesielt når jeg er godt trent og er i bedre fysisk form enn mine slanke medsøstre, og all nylig forskning har vist at det er mangel på trening som gir helsefare, ikke overvekt i seg selv! Men, SLIK info får aldri hovedoverskriftene i VG, de blir dyttet ned på små sider der knapt noen leser dem....

I tillegg er vel det eneste problemet dårligere behandling i helsevesnet, der noen diagnosemetoder (som f.eks ultralyd) er vanskeligere å bruke på oss overvektige enn normalvektige. Ut over det er det stort sett andre som har problemer med vekten min... jeg nekter å ha dårlig selvtillit pga noe jeg ikke kan noe for! Og ja, jeg kan ikke noe for det - gikk opp 50 kg på et år pga bivirkninger medisiner der 90 % av brukerne blir overvektige i løpet av et år - enda jeg spiste det samme, og til og med mindre, enn da jeg var slank.

Skrevet

Etter to tett graviditeter var jeg 30 kg overvektig. Det plaget meg ikke så mye rent fysisk trodde jeg, andres "velmenende kommentarer var det største problemet.

Men når jeg gikk ned i vekt merket jeg hvor mye lettere hverdagen var, og hvor mye mindre sliten jeg var.

Gjest miraemilie
Skrevet

Jeg har fått økt håvekst, kjempedårlig selvbilde og selvtillitt. og svært lite energi til gjøre noe. mistet sexlysten. svetter mye mere. fått litt sosialangst fordi jeg føler meg så stor og stygg og alle ser på meg:(

Skrevet

Det kommer vel an på graden av overvekt?

Ved stor overvekt kommer diabetes, sår som gror dårlig, sår under hudfolder, belastningsskader på skjelett og ledd. Det kan komme pustebesvær om natten etc. og tilstanden er jo i ytterste konsekvens livsfarlig. Hjertet får ekstra belastning som resten av kroppen.

Skrevet

at legen mener de fleste av mine fysiske problemer vil forsvinne hvis jeg går ned i vekt; høyt blodtrykk, fettkul i armhulen og halsbrann.

Skrevet

Er det et problem at legen mener problemene vil bedre seg om du går ned i vekt eller er det et problem at du har høyt blodtrykk ect?

Skrevet

Jeg må ha snille folk rundt meg, fordi det er ingen som kommenterer vekten min.

Men jeg er nok litt plaget av overvekten selv, blir andpusten og orker kanskje ikke så mye som jeg ville om jeg var normalvektig. Og så ville det være kjekt om jeg kunne gå i vanlige butikker å kjøpe klær. Men jeg tror jeg har god helse til å være så overvektig som jeg er.

Skrevet

Smerter i rygg/kner

hormonelle problemer

Kolestorlet er ikke bra

generelle smerter i muskler/skjelett

man kan få høyt blotrykk

Skrevet

Nå er ikke jeg sterkt overvektig, men jeg har gått opp noen kilo så det merkes de siste årene.

Jeg merker at jeg blir:

-fortere sliten enn før

-svetter mye mer

-snorker

-er missfornoyd med meg selv

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var tidligere ganske overvektig. Det somplagde meg mest, var at jeg ikke var meg. Bilde av meg selv i speilet, og det i hodet stemte ikke overens.

Jeg fant sjeldent klær jeg var skikkelig fornøyd med, og kjente på det psykiske apektet i mange år.

Da jeg endelig tok tak i problemet, og jeg tils lutt gikk ned over 20 kilo, og har klart og holde meg der over år har jeg fått en mye bedre livsklvalitet.

For meg personlig har jeg fått et enormt utbytte både fysisk og psykisk. Føler meg fantastisk, og for meg er det en ubeskrivelig å gå inn i en butikk og kjøpe klær i str 38!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...