Gå til innhold

nakene i fellesdusjer

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har da snakket om skillevegger hele tiden...

Ser her at veldig mange ikke føler dette er et problem.

Det kommer det nok til å bli, vet at på veldig mange skoler har elevene sluttet å dusje etter gymmen,mange av de som dusjer har på seg bikini...(lærerene har ikke lov til å bestemme at elevene skal dusje)

Tydligvis et problem som har kommet for å bli. Det er så stor kroppsfokusering for tiden, at selv ungdommer med flotte kropper nekter å vise seg for hverandre.

Der kom det fram, endelig!

Det er det som er den store vesentlige grunnen her til at folk nekter/synes det er ille å dusje blandt andre, fordi de er så utrolig opptatt av hvordan andre folk og griske designere mener at menneskekroppen skal se ut. Jeg skjønner ikke hvordan nesten alle kvinner kan gå i denne fella, fordi det er ingen som er perfekte. Uansett hvordan vi ser ut så synes vi like ille om oss selv.

TS skriver at dette er et problem som har kommet for å bli, ja men vet du hva, å godta dette problemet blir å grave sin egen grav. Det blir sånn at vi godtar at hollywood og andre skal bestemme hva vi synes om oss selv og det er bare å dekke oss til fordi dette makkverket av en kropp vi bærer på er ikke noe å vise fram. Vi kvinner burde være sterkere og mer frigjorte enn dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper ikke bare å si at 'nei da, nå skal ikke du være flau over kroppen din'. Ja, mennesker burde ikke være det - men media og samfunnet hjernevasker mennesker såpass mye at veldig mange blir det - selv de som egentlig ikke skulle.

Vi er alle hjernevasket på en eller annen måte, akkurat dette er ikke noe verre enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener det er så flott å fint å dusje foran andre. Hva med prøverom for klær? Samme problemstilling. De ansatte burde se til at folk ikke stjeler, stjeling er et stort problem. Da burde det vært et stort fellesrom med overvåkning hvor alle skifter sammen. Sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mortil2_*
Der kom det fram, endelig!

Det er det som er den store vesentlige grunnen her til at folk nekter/synes det er ille å dusje blandt andre, fordi de er så utrolig opptatt av hvordan andre folk og griske designere mener at menneskekroppen skal se ut. Jeg skjønner ikke hvordan nesten alle kvinner kan gå i denne fella, fordi det er ingen som er perfekte. Uansett hvordan vi ser ut så synes vi like ille om oss selv.

TS skriver at dette er et problem som har kommet for å bli, ja men vet du hva, å godta dette problemet blir å grave sin egen grav. Det blir sånn at vi godtar at hollywood og andre skal bestemme hva vi synes om oss selv og det er bare å dekke oss til fordi dette makkverket av en kropp vi bærer på er ikke noe å vise fram. Vi kvinner burde være sterkere og mer frigjorte enn dette!

Hvordan kvinner kan gå i denne fella??

Du det handler om barn og ungdom også dette - og både gutter og jenter!!!

Har selv to gutter. En på barneskolen og en på ungdomsskolen. Begge forteller om at det er mange gutter som ikke vil dusje. Og den eldste min han hater gymtimene og dusjen.... Fordi han er litt lubben og ikke har fått så mye hår nedentil ennå.... Han forteller om andre som ikke vil dusje fordi de har "liten tiss". Og at de som har "stor tiss" synes at det er greit å vise seg nakne. Og de er 14/15 år!!!!!

De er flaue for å vise seg frem, de som ikke føler at de er bra nok. Det er greit å vise seg naken om man har "fin kropp" - dvs. slank, veltrenet, muskuløs, tidlig utviklet (stor tiss), hår nedentil.... osv.... Hva som gjelder for jenter er ikke jeg så kjent med (er kun mor til gutter). Men jeg hører hva min ungdomsskolegutt og hans kompiser sier om jenter. De skal være pene, ha langt hår og fin kropp... Det er tydeligvis også et press om å se eldre (mer utviklet) ut enn hva man aldersmessig er. Som 14/15 åringer snakker de om at jenter skal være sexy. Tenk hva jentene snakker om selv da???

Det var helt sikkert erting/mobbing av dette slaget da jeg var liten også. Men kan ikke huske at det var så mye blant oss jentene. Bare at en jente ikke likte å kle av seg foran oss andre fordi hun allerede i 7. klasse hadde fått så mye større bryster enn oss andre. I dag er det vel mer at man ikke er utviklet som gjør at man vil skjule seg.

At vi kvinner burde være mer sterke og frigjorte har du helt rett i.

Men ungene våre da???? Når de allerede i barneskolen føler kroppspress????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante virkelig ikke at så mange føler at jeg som er utrolig sjenert bare burde skjerpe meg..

Denne tråden sjokkerte meg i grunn.

Det er forskjell på å være sjenert og å være redd for mobbing og erting slik Mortil2 skriver over.

Det er forferdelig trist at ungdom i dag ikke vil ha gym og ikke vil dusje fordi det er redde for å bli mobbet fordi kroppen deres ser barnslig ut. Den skal faktisk se barnslig ut når man er på barne/ungdomsskolen.

Noe helt annet er det å ikke ville vise seg frem fordi man er sjenert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener det er så flott å fint å dusje foran andre. Hva med prøverom for klær? Samme problemstilling. De ansatte burde se til at folk ikke stjeler, stjeling er et stort problem. Da burde det vært et stort fellesrom med overvåkning hvor alle skifter sammen. Sant?

Veldig godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at det ikke er fellesprøving av klær i butikker fordi det har jo både kvinner og menn tilgang til. Dessuten heter det noe som er personbeskyttelse, vi har ikke lov til å overvåke eller mistenke folk uten grunn som prøver klær for at de stjeler.

Jeg sier ikke at det er så flott og fint å dusje i andres påsyn, (for et tåpelig argument), jeg sier at det er jo helt unødvendig å klage og syte for at det ikke finnes skillevegger.

Uansett om det finnes skillevegger i dusjene eller ikke så er man jo nesten nødt til å vise evas drakt en eller annen gang i garderobene, man tar jo av og på seg tøyet. Skal vi begynne å lage egne små rom i svømmehallene (og gymgarderobene) sånn at ingen kan bli støtt av våres fæle kropper?

Ved å godta det problemet at folk ikke synes de ser bra nok ut så de må gjemme seg bort fra hverandre, og tilpasse alt etter disse det løser ingen problemer. Hva er det neste?

Jeg kan vertfall si at jeg ikke skal la meg hjernevaske! Leve revolusjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det barna adopterer når det gjelder oppførsel? Jo, foreldrene sine. Vi må være gode eksempler og hjelpe barna til å forstå at superstjerners og modellers kropper ikke burde være det barna ser på som normalt. Jeg var jo ungdom jeg og, og ikke så veldig lenge siden heller og det er faktisk de voksnes fokus på det perfekte som skader barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det ikke er fellesprøving av klær i butikker fordi det har jo både kvinner og menn tilgang til.

Hvor ofte har du sett en mann prøve klær i dameavdelingen og omvendt? Det er adskilte deler, og det er ingen grunn til at de ikke kunne ha gjort det forbudt for motsatt kjønn å gå inn.

Dessuten heter det noe som er personbeskyttelse, vi har ikke lov til å overvåke eller mistenke folk uten grunn som prøver klær for at de stjeler.

Men det er fullt lovlig å overvåke at mennesker dusjer nakne? Great!

Jeg sier ikke at det er så flott og fint å dusje i andres påsyn, (for et tåpelig argument), jeg sier at det er jo helt unødvendig å klage og syte for at det ikke finnes skillevegger.

Uansett om det finnes skillevegger i dusjene eller ikke så er man jo nesten nødt til å vise evas drakt en eller annen gang i garderobene, man tar jo av og på seg tøyet. Skal vi begynne å lage egne små rom i svømmehallene (og gymgarderobene) sånn at ingen kan bli støtt av våres fæle kropper?

Det er forskjell på å snike seg ut av klærne og inn i en badedrakt, og å måtte stå til alles beskuelse i flere minutter mens man bøyer seg hit og dit for å vaske overalt.

Ved å godta det problemet at folk ikke synes de ser bra nok ut så de må gjemme seg bort fra hverandre, og tilpasse alt etter disse det løser ingen problemer. Hva er det neste?

Jeg kan vertfall si at jeg ikke skal la meg hjernevaske! Leve revolusjonen!

Det blir iallefall ikke bedre for de som ikke greier å dusje i flokk! Det er ikke alltid bare å ta seg sammen. Hadde du bedt noen som sitter i rullestol om å "bare reise seg opp, det er jo ikke noe problem for meg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å diskutere med deg gjest, litt useriøst det du kommer med.

Skal vi begynne å ha egne avdelinger da, hvor kvinner eller menn ikke har lov til å være med inn i? Det funger ikke for de som liker å gå sammen og shoppe, og hva med de jentene som liker å kjøpe gutteklær eller omvendt? Dessuten har ikke de fleste butikker plass til å lage store omkledningsrom og gjerne et for hvert kjønn... Kan vi vennligst slutte å snakke om det nå?

Det foregår ingen overvåkning om folk dusjer med klærne på, overvåkning betyr konstant kontroll og jeg har aldri sett noen kameraer eller personell som har den ene jobben at de sjekker hvordan folk dusjer. Det kan godt hende at de er der for å vaske, og samtidig ber folk om å overholde reglene ved svømmehaller.

Det kan jo godt hende at noen ansatte fører en litt nazi-kontroll på dette, men det må hvert enkelt svømmehall svare for.

Når alle gjør den samme greia i dusjen, alle er like nakne og alle tar seg på de samme plassene, hvorfor skal det gjøres til et problem. Vi er jo alle mennesker.

Og hva med dette om folk i rullestol? De er jo bevegelseshemmet fra fødselen av eller har vært utsatt for en alvorlig ulykke. Ikke drit deg ut med disse totalt latterlige sammenligningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem her har sagt at ens egen bluferdighet skyldes modellkropp-misunnelse???

Det har TS gjort og jeg kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har ts sagt det?

Hun skrev at det er så mye kroppsfokusering nå.

Jeg antok at hun da mente kroppsfokusering mot at folk burde ha "perfekte" kropper.

Og det er selvfølgelig ikke bare modeller man ser på da, men sportsutøvere, artister, folk i media m.f.

Men det er jo selvfølgelig den generelle fokuseringen på at hvis du har synlig kroppsfett så er det ikke pent. Men det er jo bare sunt å ha fett på kroppen.

Når det gjelder andre "feil" som fødselsmerker o.l. så er dette også helt naturlig, det er verken feil eller riktig. Jeg forstår at de som har det kan føle seg mindre "perfekte" enn andre men det blir så feil om våres samfunn da sier at disse skal vi gjemme bort. Hva folk føler om seg selv kommer som et resultat av hva de tror andre tenker om dem, og hvis vi får fjernet dette ser jeg ikke lenger noe problem.

Endret av maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dinah_*

Jeg klarer seriøst ikke å komme på noe mer BULLSHIT enn at man ikke blir ren dersom man dusjer med badetøy. Det kommer HELT an på hvor nøye man er med å komme til på de riktige stedene.

Halloo.. Jeg dusjer med Bikini og det er ikke akkurat store mengder stoff det er snakk om. Folk står ikke å skrææver å vasker seg grundig nedentil uansett om de er nakne eller ikke så hva er da forskjellen? Jeg syns dette er helt horribelt.

Det er indirekte å nekte misbrukte barn/voksne å gå i basseng. Å si at disse skal bare bite i seg det vonde de har opplevd for å få lov til å bade er helt uakseptabelt. Det koster lite å sette opp et forheng foran hvert avlukke eller rett og slett bruke bare forheng som avlukke. Og uansett.. om folk dusjer med badedrakt eller bikini og vasker seg ordentlig så blir de ikke noe mindre rene.

Da kan man likegodt si at man skal strippes foran alle passasjerene i sikkerhetskontrollen fordi de ikke gidder å bry seg med å skaffe passasjerene et avlukke det skal foregå i. Det er akkurat det samme. FORDI passasjerene ikke vil være nakne foran MASSE andre mennesker. Like enkelt som man beskytter passasjerene mot offentlig nakenhet på gardermoen så skal man kunne beskytte bassengbesøkende mot offentlig nakenhet i basseng også.

Hvor er forståelsen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det gjelder misbrukte personer så er jeg helt enig i at disse godt trenger ekstra sympati. Men å sette igang en forskrift om at alle steder det er behov for kroppsvask så skal det finnes skillevegger? Vel, jeg er ikke imot dette men ser ikke at det kommer til å skje.

Jeg er imot det generelle synet noen folk har om at hvis man ikke har det riktige eller perfekte utseende så skal man føle skam og ønsker å skjule seg så ingen ser. Er det virkelig ingen som er enig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, når det gjelder misbrukte personer så er jeg helt enig i at disse godt trenger ekstra sympati. Men å sette igang en forskrift om at alle steder det er behov for kroppsvask så skal det finnes skillevegger? Vel, jeg er ikke imot dette men ser ikke at det kommer til å skje.

Jeg er imot det generelle synet noen folk har om at hvis man ikke har det riktige eller perfekte utseende så skal man føle skam og ønsker å skjule seg så ingen ser. Er det virkelig ingen som er enig i det?

Er det DET som er poenget ditt?? Da har du skjult det godt. Utfra hva jeg har lest, virker det på meg som om du bare syns folk som har en annen oppfatning enn deg, bør endre sin oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer seriøst ikke å komme på noe mer BULLSHIT enn at man ikke blir ren dersom man dusjer med badetøy. Det kommer HELT an på hvor nøye man er med å komme til på de riktige stedene.

Halloo.. Jeg dusjer med Bikini og det er ikke akkurat store mengder stoff det er snakk om. Folk står ikke å skrææver å vasker seg grundig nedentil uansett om de er nakne eller ikke så hva er da forskjellen? Jeg syns dette er helt horribelt.

Det er indirekte å nekte misbrukte barn/voksne å gå i basseng. Å si at disse skal bare bite i seg det vonde de har opplevd for å få lov til å bade er helt uakseptabelt. Det koster lite å sette opp et forheng foran hvert avlukke eller rett og slett bruke bare forheng som avlukke. Og uansett.. om folk dusjer med badedrakt eller bikini og vasker seg ordentlig så blir de ikke noe mindre rene.

Da kan man likegodt si at man skal strippes foran alle passasjerene i sikkerhetskontrollen fordi de ikke gidder å bry seg med å skaffe passasjerene et avlukke det skal foregå i. Det er akkurat det samme. FORDI passasjerene ikke vil være nakne foran MASSE andre mennesker. Like enkelt som man beskytter passasjerene mot offentlig nakenhet på gardermoen så skal man kunne beskytte bassengbesøkende mot offentlig nakenhet i basseng også.

Hvor er forståelsen??

Nå var det ikkje snakk om at dei så bader i BIKINI skal sleppe å dusje naken, fordi dei bruker så lite tøy.

Veldig mange bruker badedrakt.

Sminker, hårprodukter og bodylotion setter seg i tøyet når du skal vere så "renslig" og skylle det av når du har badetøyet på. Og det legger seg som eit fint, fint lag på bassengvannet. Noe som igjen fører til skittent vann --> meir klor i vannet --> rød og irritert hud og øyne!

Altså ein blir reinare av å dusje uten badetøy, for all skiten går i sluken, ikkje på badetøyet.

Å dra inn sikkerhetskontroll som eit eksempel er jo heilt teit.

Har jo ingenting med kvarandre å gjera.

Dei fleste går da ikkje frivillig å stripper seg i kontrollen.

Ein går frivillig i badeanlegg (og ikkje kom her med gymtimer o.l., for det var snakk om eit badeanlegg Ts frivillig hadde tatt med seg familien for å bade i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det DET som er poenget ditt?? Da har du skjult det godt. Utfra hva jeg har lest, virker det på meg som om du bare syns folk som har en annen oppfatning enn deg, bør endre sin oppfatning.

Kanskje jeg har skrevet litt for komplisert for deg, men jeg har da grundig gått igjennom og skrevet om at de som føler at de ikke er perfekte må slutte med det, ikke pga meg eller noen andre, men fordi det er ingen som krever perfekthet. Disse kjendisene som vi strever etter å se ut som, det er jo bare falskhet alt sammen og tilogmed disse ser ikke alltid bra ut. Det kan jo både se og hør og her og nå bevise. (selv om det er disse jeg hater mest på jord...)

Ja, jeg synes det bør komme en endring i oppfatning. Men det er på hvordan noen folk mener vi bør se ut for å kunne vise oss i f.eks en fellesdusj. Hvis disse holdningene forandres så forandres også selvbildet til de som sliter med det.

Skjønner?

Endret av maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...