Gjest bumbi Skrevet 23. februar 2008 #1 Del Skrevet 23. februar 2008 Hei Jeg er ei jente i 20 årene som går på attføring. Jeg har ikke noe førerkort. Og har rett og slett ikke råd til å betale for det. Jeg lurer på om noen vet om Nav arbeid kan dekke det. Jeg bor veldig usentralt til, er over 20 km til byen. Nav sa at siden det er over 2 km til jobb så dekker de 1,80 kr pr km eller no sånt eller buss. MEN: - Har ikke lappen eller bil - Ingen ringbuss til/fra byen Aner ikke hva jeg skal gjøre.. holder på å finne en jobb med den nye utdannelsen min. Og skal være lærling i ett år eller to. Så jeg blir å gå på attføring så lenge jeg er i lærling. Slik at jeg får lønn og rettigheter fra Nav. Aner ikke hvordan jeg skal få meg til og fra jobb.. Det går jo ikke.. Må vel bare gi opp den nye utdanninga mi. Og si til Nav at jeg har lyst til å bli trailersjåfør eller truckfører.. for da får jeg dekket all slags førerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 23. februar 2008 #2 Del Skrevet 23. februar 2008 Nei, NAV dekker ikke vanlig førerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #3 Del Skrevet 24. februar 2008 Du får ikke dekket utgiftene til førerkort, men dersom det er nødvendig for å kunne fullføre attføringen kan du pålegges å flytte og vil kunne få dekket utgiftene til selve flyttingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 24. februar 2008 #4 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) NAV vil nok ikke dekke førerkort klasse B. Men hvis du har bestemte kvalifikasjoner som en bestemt bedrift er ute etter, som de ikke lett kan finne andre steder, kan NAV likevel dekke den, dersom det er et minimumskrav i jobben. Jeg anbefaler deg til å kjøpe læreboka selv (brukt?), lese som en heltinne, og ta trafikalt grunnkurs. Allier deg med venner, slik at du får noen timer trening på å manøvrere og betjene bilen (gjerne flere ulike) utenom trafikken. Og ta teoriprøva. Når du får deg jobb, blir det liten tid til lesing, men bedre råd til de obligatoriske kjøreskoletimene. Da har du den på kort tid. Og får humpe avgårde på buss eller sykkel i mellomtiden. Hvis du ikke får deg jobb, vil du likevel finne ut at det slett ikke er uoverkommelig, når halvparten allerede er unnagjort. Men bor du avsides, er det dessverre en utopi å tro at du kan bli boende der, hvis det er et sted med begrenset arbeidsmarked. Har du mopedbevis? Kan du ta en sommerjobb, og få tilgang til kjørepenger? Har du dårlig råd, blir det ikke bedre hvis du kjøper bil... Endret 24. februar 2008 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bumbi Skrevet 24. februar 2008 #5 Del Skrevet 24. februar 2008 Takk for svar var nesten helt sikker på at jeg skulle bli overfalt av kritikk her jeg.. Jeg vil ikke flytte fra her jeg bor nå. Jeg og mine søsken overtok nylig huset og gården som er bygd og drevet av mine oldeforeldre.. og jeg trives her.. Og det er jo ikke SÅ langt til byen.. 2 mil.. og ikke går det an å gå eller sykle for det er ikke gangfelt. Jaja.. jeg får bare smøre meg med enda mer tålmodighet.. og prøve å finne en løsning. :kaffe: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 24. februar 2008 #6 Del Skrevet 24. februar 2008 Skjønner jo at det ikke frister med to mils sykkeltur to ganger daglig. Spesielt hvis du er ufør på grunn av fysiske lyter. Men jeg vil likevel oppfordre deg til å prøve å finne alternative løsninger. Om du greier delmål, så kan enten resten komme av seg selv, eller du har i det minste forsøkt. Så kan ingen bruke det mot deg. Hvis dine søsken bor i huset, så er det vel ivaretatt. Har du muligheter til å få deg en hybel? Du trenger jo ikke flytte hjemmefra, om du leier deg sengeplass andre steder, og du behøver heller ikke bo der hver dag. Ikke trenger du store rommet, når du kan dra "hjem" for å breie deg. Og du kan på denne måten gi deg selv et større geografisk nedslagsfelt. Men kanskje dette kan være en mellomløsning? Eller hva med båt? Kommer du deg inn til tettstedet med en sånn? Ikke fokuser så mye på dine begrensninger, for de er der jo uansett. Men prøv også å slippe litt taket i tankemønsteret "alt eller ingenting!" Snakk med NAV, og foreslå alternative løsninger, for å sjekke hva de kan dekke. Og ta i mot med god samvittighet. Dette er jo hjelp til å gjøre deg helt eller delvis sjølvberget. NAv kan gi deg en viss hjelp, men til syvende og sist er det deg dette gjelder, og det er du selv som har hovedansvaret for deg. : ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 4. mars 2008 #7 Del Skrevet 4. mars 2008 Nav kan dekke vanlig førerkort i noen tilfeller. Jeg råder deg til skjekke ut på http://www.nav.no eller ta kontakt med ditt lokale nav kontor. Jeg er innunder nav og behandling innenfor psykiatri. Å jeg har fått beskjed om at jeg kan prøve å få førerkort dekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeanee Skrevet 4. mars 2008 #8 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei Jeg er ei jente i 20 årene som går på attføring. Jeg har ikke noe førerkort. Og har rett og slett ikke råd til å betale for det. Jeg lurer på om noen vet om Nav arbeid kan dekke det. Jeg bor veldig usentralt til, er over 20 km til byen. Nav sa at siden det er over 2 km til jobb så dekker de 1,80 kr pr km eller no sånt eller buss. MEN: - Har ikke lappen eller bil - Ingen ringbuss til/fra byen Aner ikke hva jeg skal gjøre.. holder på å finne en jobb med den nye utdannelsen min. Og skal være lærling i ett år eller to. Så jeg blir å gå på attføring så lenge jeg er i lærling. Slik at jeg får lønn og rettigheter fra Nav. Aner ikke hvordan jeg skal få meg til og fra jobb.. Det går jo ikke.. Må vel bare gi opp den nye utdanninga mi. Og si til Nav at jeg har lyst til å bli trailersjåfør eller truckfører.. for da får jeg dekket all slags førerkort. Hei! Jeg har en vennine som har fått dekket førerkort gjennom nav, så ja! det er mulig:)) Ville ringt dem for et møte jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #9 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Jeg tok lappen da jeg var 22 år. Måtte jobbe fullt ved siden av skolen for å få råd. Bodde for meg selv og hadde andre utgifter. Jeg gjorde lekser halve nattet og sov halve netten. Gikk på skole på dagen, jobbet om kvelden og helgene. Hadde aldri fri. Kjære Trådstarter! Stå på! Lykke til! Endret 22. mars 2008 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #10 Del Skrevet 4. mars 2008 Hør direkte med NAV, eller med legen din, så får du forhåpentligvis et svar som gjelder deg og din situasjon. Lykke til som lærling forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fargegla82 Skrevet 21. mars 2008 #11 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) TS: Hvordan ser ting ut for deg nå?kommet noe nærmere en løsning? God påske!!",) Hilsen en som skal.. Endret 22. mars 2008 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hegepege Skrevet 21. mars 2008 #12 Del Skrevet 21. mars 2008 Takk for svar var nesten helt sikker på at jeg skulle bli overfalt av kritikk her jeg.. Jeg vil ikke flytte fra her jeg bor nå. Jeg og mine søsken overtok nylig huset og gården som er bygd og drevet av mine oldeforeldre.. og jeg trives her.. Og det er jo ikke SÅ langt til byen.. 2 mil.. og ikke går det an å gå eller sykle for det er ikke gangfelt. Jaja.. jeg får bare smøre meg med enda mer tålmodighet.. og prøve å finne en løsning. :kaffe: Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å ta opp lån til førerkortet, for det er jo ingen problem! Selv bor jeg 3 mil unna byen og måtte bare tilpasse meg til busstidene. Selvom jeg begynte kl.16.00 på jobb måtte jeg bare ta bussen kl. 12 om det var slik! Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 22. mars 2008 #13 Del Skrevet 22. mars 2008 NAV dekker kun førerkort i veldig spesielle tilfeller, og som det høres ut, tror jeg ikke du hører til disse. Det er vel sikkert flere som bor der du bor, og som jobber på det andre stedet? Hvorfor ikke sitte på med noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 22. mars 2008 #14 Del Skrevet 22. mars 2008 Tråden er ryddet for utenomsnakk og personangrep iht reglene. Yvonne (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå